Kdo je nadšencem do BMW, ten zná Alpinu. Firma sídlící nedaleko Mnichova se kromě prodeje luxusního vína živí tím, že si přímo z výroby poručí dodávku aut s vrtulkou na kapotě a ty patřičně upraví do ještě přitažlivější a dražší podoby. V tom spočívá její kouzlo a nezapadá tak do škatulky spolu s tuningovými firmami, které auta upravují už jako hotová. Díky tomu je i uznávaná jako samostatná automobilka a používá vlastní VIN. A to velmi podezřelým způsobem: původní VIN přeškrtá a nad něj napíše svůj.
Dobře, to víme my, ale co vidí ostatní, méně zapálení lidé? Znak je BMW, karosérie je X3, akorát to má obrovské prahy, kola a docela cirkusově vypadající čtveřici výfuků. Ale to jsou lízátka od Alpiny, musím každému vysvětlovat. A toto jsou originální dvacetipalcová kola, kterými se právě Alpina proslavila! A ta nálepka, ta je taky originál! A výfuky, ty jsou od známého Slovince Igora Akrapoviče. No prostě každému druhému neználkovi musíte obhajovat, že vy nejste žádný tuner z vesnice, ale máte jedinečný sběratelský kousek – letos se v Česku prodaly jen tři Alpiny.
Vaše tvrzení podpoří speciální plaketa, kterou má každá Alpina v interiéru. Model XD3 ji má na spodním středu palubní desky, plíšek informuje o pořadovém čísle vozu. A konečně je tu i logo, které nahradilo BMW na volantu. V interiéru jich je ostatně mnohem víc. Třeba když si připlatíte 7400 korun za loga na opěrkách hlavy. Je to symbol toho, že šikovné dámy z Buchloe, kde Alpina sídlí, se ručně věnovaly každé sedačce a obdařily ji novou, lepší kůží.
Palubní deska je ale poměrně standardní a i když je velmi dobře zpracovaná, nebudeme si lhát do kapsy, že právě BMW X3 oplývá výrazně pohledným pracovištěm řidiče. Spíše je to takový standard. Na druhou stranu se můžete těšit z praktičnosti vozu. Interiér je prostorný pro čtyři dospělé tak akorát a do kufr nacpete 550 litrů zavazadel. Takové auto ani nebude potřeba obhajovat před manželkou!
Luxusními detaily můžou zapůsobit i běžná BMW, co ale dělá Alpinu Alpinou, to jsou zejména technická vylepšení, kvůli kterým si právě nechává auta posílat už v průběhu výrobního procesu. Nutno podotknout, že v případě X3 jí ani neprospěje, že sídlí jen nedaleko Mnichova. Kompaktní SUV se vyrábí v USA a tak je logistika o něco složitější záležitostí. Nicméně se pořád vyplatí.
Pár zásahů a je tu rekord!
Alpina XD3 vychází z BMW X3 xDrive35d. Technici si ale pohráli se sáním i vstřikováním. Dodali také pořádný mezichladič. Výsledek? Velmi solidních 350 koní výkonu a maximum točivého momentu 700 Nm. Stačilo, aby ZF přidalo svou bleskovou osmistupňovou automatickou převodovku 8HP70 (Switch-Tronic) a rázem se z XD3 stal rekordman. Je to nejrychlejší SUV s dieselovým pohonem na světě.
Popravdě, po startu to tak nevypadá. Dvakrát přeplňovaný třílitr má sice příjemný zvuk, rozhodně o něm nelze ale hovořit v žádných superlativech. Nadšení přichází až ve chvíli, kdy začnete z nutnosti nebo z čisté radosti spěchat. Alpina je totiž ďábelsky rychlá. Přidejte, motor zabručí a okamžitě opadnou zbytky rozpačitého pocitu ze vzhledu vozu. XD3 má mocný zátah dostupný mezi 1500 až 3000 otáčkami, ve 4000 přichází výkonnostní maximum. Jednotku je ale možné táhnout ještě dál, až k červenému poli, protože neuvadá. Stovka je na světě za 4,9 sekundy. To je téměř neuvěřitelné!
V případě sedanů od Alpiny mi dalo vždycky trochu práce hledat rozdíly v jízdním projevu mezi standardním vozem a autem z Buchloe. V případě XD3 ale změny vyplouvají s příletem do první zatáčky okamžitě na povrch. SUV má už ve standardu systém Drive Performance Control a s ním elektronicky nastavitelné tlumiče. Jako podivný pozůstatek je tu Eco mode, na to ale můžete s radostí zapomenout. Alpině se líbí v režimech Sport i Comfort. Řízení je pěkně vyvážené, XD3 poslouchá na slovo. Pohon všech kol zaručuje neutrální chování a tuhý podvozek stabilitu. Náklony? Jako by ani neexistovaly. Tohle auto tak není odepsáno jen na dálniční spěch.
Popohánět Alpinu kupředu dělá řidiči radost díky ostré reakci, kterou má plynový pedál ve sportovním režimu. Automat se dá samostatně nastavovat, takže pak můžete těžit z kombinace sportovního podvozku a normálně řadícího automatu, což je příjemné. Alpina dodává také své typické manuální řazení. Nepoužívají se páčky pod volantem, ale skryté čudlíky. Reakce na stisknutí je okamžitá.
Jen pro ty, co ví
Je mi jasné, že jste o tom ani na chvíli nepřemýšleli, ale raději upozorním, že vyjet mimo silnice je s Alpinou nesmyslné. Vzhledem k obrovským kolům (můžete si připlatiti i za 21 palců) a podvozku sníženému o 5 mm by to bylo minimálně nepříjemné. Alpina má ovšem možnost potěšit ty, kteří koukají na spotřebu. Když jsem jí hodně šlapal na krk, jezdil jsem za nějakých 9,5 litru nafty na 100 km, dá se ale i o dva litry méně.
Alpina je svými schopnostmi výjimečná, i když to na první pohled nedává tolik najevo. Připravte se proto i na pořádně mastnou cenu. Auto začíná na 1 771 480 korunách, což je skoro o 400 tisíc víc než standardní BMW X3 xDrive35d. Auto má sice lepší výbavu, ale i zde se přidávají příplatky, které vyšponovaly cenu až na 2 179 507 korun. Je tu tak auto jen pro úzkou skupinu lidí, kteří jednoduše ví, co je Alpina zač. Vždyť můžete přidat pár tisíc a máte Porsche Cayenne s dieselovým osmiválcem a výkonem 382 koní. Rychlejší ale stejně nebude…
Alpina XD3
Motor – vznětový 2x přeplňovaný šestiválec, 2993 ccm, 350 k / 4000 ot.min-1, 700 Nm / 1500-3000 ot.min-1
Převodovka – osmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda – 0–100 km/h za 4,9 s, 253 km/h, kombinovaná spotřeba 6,6 l/100km
Rozměry – 4647 x 1901 x 1670 mm, rozvor 2810 mm
Pohotovostní hmotnost – 1910 kg
Zavazadelník – 550/1600 l
Základní cena – 1 771 480 Kč