Audi S8 je silniční raketa v utajení. Jasně, že ji od A8 odlišují detaily, jako jsou upravená maska chladiče, chromová zrcátka nebo znaky, jenže kdo by si toho v té bleskové rychlosti, s jakou ho S8 předjíždí, stihl všimnout? Tohle auto je tak ideálním strojem pro někoho, kdo chce ten nejlepší model dané značky, ale zároveň se nechce dostat do centra pozornosti.  A navíc má chuť auto sám řídit. Jednak proto, že prodloužená verze S8 neexistuje, jednak i proto, že to zkrátka stojí za to.

Nová generace S8 se totiž chlubí hlavně motorem. Původní desetiválec nahradila osmiválcová jednotka a stejně jako je celý model výkladní skříní technologických dovedností značky, lze totéž napsat právě i o motoru. Dvakrát přeplňovaný reaktor produkuje mocných 520 koní a maximální točivý moment 650 Nm roztažený po velkém pásmu otáček. Kromě toho umí v případě klidné jízdy odpojit polovinu válců. Šetří? Nevím, v klidu jsem zvládl jezdit za 12 litrů, méně to nešlo.

 

Ono také když máte takový vůz na zkrácený třídenní test, snažíte si ho užít. Síla se na kola přenáší pomocí pohonu všech kol quattro, se stálým poměrem 40:60. Chování zadokolky ale rozhodně nečekejte, pohon 4×4 přináší hlavně jistotu, že kola se bude otáčet přesně podle vašich povelů za každého počasí. A také to, že v první zatáčce Audi neproměníte na hromadu šrotu.

S jako sporťák? Ne!

Akcelerace nové S8 je opravdu strhující. Osmistupňový automat přehazuje stupně takovou rychlostí, že mezery nepostřehnete. Audi překonává stovku za 4,2 sekundy, což je o desetinku rychleji než Audi R8 V8. Pravidla jsou ale pro německé vozy jasná. Ve 250 km/h máte utrum, jinak by auto určitě snadno pokračovalo až k 300 km/h. Nástup akcelerace je brutální i ve vyšších rychlostech. Zamiloval jsem si ten pocit, kdy se na dálnici přiblížíte třeba k někomu kdo jede v levém pruhu 125 km/h. Jakmile vás pustí, sešlápnete a už je z něj tečka ve zpětném zrcátku.

S8 má několik jízdních režimů, které upravují chování plynu, řízení nebo tlumičů. Užijete si ostřejší reakce, ale třeba takové řízení je i přes krátký převod docela odtažité. Jenže takto výkonné auto je prostě nutné vyzkoušet na okreskách. Výsledkem je ale spíše zklamání. Přes hliníkovou konstrukci Audi neskryje, že váží přes dvě tuny. Jeďte příliš rychle a auto je i tak nedotáčivé. Do zatáček zaklekává, než že by je kroužilo, zkrátka potřebuje trochu klidnější tempo. Slovo klidnější ale berte s rezervou, ke které se většina běžných aut nedostane. Audi ale mohlo zvládnout ještě o něco víc.

 

Zpátky tedy na dálnici, ta je revírem tohoto stroje. Nejlépe pak za naši západní hranicí. Audi S8 je strojem postaveným přímo na míru Autobahnu. Můžete to švihat levým pruhem z jedné obchodní schůzky na druhou. A když vám tam náhle najede nějaký nebožák, stačí ostře dupnout na brzdy. V testovaném kousku byly nainstalované keramiky za 243 200 Kč bez daně. Ty tuhle rozjetou lokomotivu zastaví určitě snadno.

Komfort díky technice

Jak jsem poznamenal na začátku, Audi S8 je výstavní kusem, který prezentuje tu nejlepší techniku, co mají v Ingolstadtu k dispozici. Tak například motor není usazený v klasických silentblocích, ale speciálních aktivních, které redukují jeho vibrace. Audi má navíc systém monitorující pomocí mikrofonů prostor kabiny a v případě hluku do ní pošle svůj zvuk, jehož vlny jej vyruší. Výsledkem je neuvěřitelný zvukový komfort. Motor není prakticky slyšet a i při ostré akceleraci se ozývá jen tlumené bublání někde z dálky. Odpojení poloviny válců je nepostřehnutelné. A když na to šlápnete, vyrazíte vstříc dvousetkilometrové rychlosti, jako by to nebylo nic neobvyklého. Prostě jen tak. Takže pozor na body.

Komfort na palubě je ještě umocněn široce nastavitelnými koženými sedadly s vyhříváním i chlazením. Jsou vybaveny masážní funkcí s několika programy. Auto mělo čtyřzónovou klimatizaci a velmi kvalitní audio. Systém MMI umožní i připojení na internet a vytvoří i případný Wi-Fi hot spot. Zkrátka překonávání dlouhých kilometrů je v této dálniční stíhačce příjemným zážitkem.

Světlo Matrixu

Kapitolou samou pro sebe je jízda za tmy. Vynechám noční vidění, které se zobrazuje na displeji mezi budíky a jeho reálné využití je podle mě spíše sporadické. Audi S8 je na noční jízdu vybaveno světly Matrix LED. Cestování s nimi je na první pohled jiné než s běžnými světlomety. Matrix LED využívají bloků diod, které lze rozsvěcet, zhasínat nebo tlumit. Kamera přitom rozpozná auto, chodce nebo i šířku silnice a podle toho volí jak bude svítit.

 

Přepnete tedy na automatické dálkovky a systém bude sám svítit kam uzná za vhodné. Poprvé jsem se troch lekl, protože i když se ke mně blížilo v protisměru auto, kontrolka ukazovala stále zapnutou dálku. Protijedoucí auto mě ale neprobliklo. Světla jej totiž vykryla. Stejně tak pak neoslňovala auto jedoucí stejným směrem přede mnou, ale ještě přitom zvládla osvětlit jeho okolí. Jestlipak si toho ten řidič všiml? Rozdělení na bloky je při jízdě třeba úzkou silnicí patrné. Osvětlení je velmi silné. Právě na úzkých cestách je ale jeho kužel omezený a jakmile přijde ostřejší zatáčka, nestačí. Audi pak přidává přisvětlování do rohů, to ale příliš nestačí.

Superrychlá a superkomfortní Audi je špičkovým vozem a tak se nemůžeme divit, že si za ni Ingolstadt účtuje velké peníze. Základ vyjde na 2 979 900 Kč, testovaný model s příplatky stál 3 817 400 Kč. To je opravdu pálka, přitom si ale majitel může být jistý, že hodnota tohoto vozu klesá dolů rychleji než pěna na americkém pivě. Jenže poohlížet se jinde nepomůže. Mercedes-Benz S 63 AMG stojí 3 991 790 Kč a je to zadokolka, BMW nic jak M7 nenabízí. Audi S8 je tak korunovaným králem dálnice.

Audi S8
Motor – 2x přeplňovaný zážehový osmiválec, 3993 ccm, 520 k / 6000 ot.min-1, 650 Nm / 1700-5500 ot.min-1
Převodovka – osmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová diferenciál
Jízda – 0–100 km/h za 4,2 s, 250 km/h, kombinovaná spotřeba 10,1 l/100km
Rozměry – 5146 x 1949 x 1458 mm, rozvor 2994 mm
Pohotovostní hmotnost – 2050 kg
Zavazadelník – 510 l
Základní cena – 2 979 900 Kč