Kromě toho, že je Audi SQ5 unikát, se k tomuto autu vážou ještě další zajímavosti. Světová premiéra proběhla v roce 2012. Tento rok se regulérně zapsal do motoristických dějin, protože ještě nikdy předtím Audi nezařadilo do sportovní řady S vůz kategorie SUV a stejně tak se ještě nikdy dříve neobjevil mezi esky naftový motor. To vše přinesl až model SQ5.
Proč? Jednoduchá odpověď. Zákazníci takové auto chtějí. Sportovní SUV s dieselem v kontextu modelů, jako je třeba Audi S3, vám může připadat divné a může to být klidně oprávněná námitka, jenže už Cayenne Diesel ukázal, jak dobře se podobně laděná auta prodávají. Dokázalo to také BMW s modely X6 M50d nebo M550d, takže není důvod, aby stejný recept nezafungoval u Audi.
Nenápadný, až na ten zvuk
Základní fakta týkající se Audi SQ5 jsou následující. Pod kapotou najdete dvakrát přeplňovaný naftový šestiválec s parametry 313 k a 680 Nm. Stovka je otázkou 5,1 s, maximálně se rozjedete na 250 km/h a to vše se spotřebou hluboko pod desetilitrovou hranicí. Kombinace více než expresních schopností a slušné spotřeby je hlavním důvodem, proč se takto laděná auta tolik líbí.
Audi SQ5 ale není jenom o motoru, byť ten hraje v tomhle orchestru první housle. Provedení S poznáte také podle stříbrné masky chladiče, až 21palcových disků, stříbrných zrcátek nebo vzadu podle difuzoru a dvojice dvojitých koncovek výfuku. Všimnout si můžete i plakety V6T. Nevím jak vám, ale mně tento štítek evokuje přítomnost benzinové jednotky. Na SQ5 žádné štítky TDI nenajdete. U Audi se evidentně snažili dieselový původ svého sportovního SUV zamaskovat.
Maskovalo se nejen pomocí štítků, kdy benzinové SQ5 prodávané za velkou louží nese stejné označení, ale také pomocí zvukového generátoru. Pamatuji si, jak dlouho před uvedením třílitrového biturba pouštělo Audi na různých tiskovkách zvuk coby ochutnávku. A lidé od automobilky u toho říkali „Poslechněte, jak bude náš diesel znít“. Z reproduktorů se ozýval hrubý zvuk podobný dobře naladěnému osmiválci.
Dnes už každý ví, jakou fintu u Audi použili. Podíváte-li se pod zadní nárazník, uvidíte, že na každou koncovku je kromě trubky od výfuku napojena ještě jedna trubka vedoucí k nádobě připomínající hrnec. V hrnci je umístěna membrána vyrábějící zvuk. Prostě máte ve výfuku dva reproduktory. Kouzlo celého představení tkví v tom, že na rozdíl od ostatních vylepšovačů fungujících pouze v kabině funguje toto i při poslechu zvenku.
V době uvedení na trh se tento trik vztahoval pouze k motoru 3.0 BiTDI. Jak šel čas, objevila se stejná vychytávka v nabídce příslušenství. Chcete zvukový generátor, a máte A4 2.0 TDI? Nevadí, za 30 000 Kč bude i vaše auto znít jako benzinový osmiválec.
Celkově je Audi SQ5 velmi nenápadné. Jestliže zrovna nebudete mít aktivovaný generátor zvuku, pak to je takové pěkné SUV postavené na velkých kolech. Protože každou chvíli potkáváte na silnici kdejaký M Paket, S line paket, AMG paket a tak dále, vlastně zapadnete v „davu“. Jenže SQ5 TDI sportovní opravdu je.
Uhni s tím sporťákem
Na naftové SQ5 je výborná jedna konkrétní věc. Kromě kamufláže v podobě označení a zvuku maskuje tohle SUV svůj dieselový původ především motorem. Je to diesel, takže vás nejlepší zátah čeká ve středních otáčkách, ale ochotně se nechá vytočit až za pět tisíc a řidič nemá pocit, že by zátah nějak slábl. Motor prostě táhne dál. Už nějakou dobu se mi v hlavě honí myšlenky o tom, že zanedlouho rozdíly mezi dieselovými a benzinovými přeplňovanými motory zcela zmizí. Zkušenost s SQ5 mě to potvrdila. Zjednodušeně řečeno se totiž tento šestiválec chová velmi podobně jako přeplňovaná zážehová jednotka, kde jsou velmi často taktéž nejlepší střední otáčky.
Razance, se kterou zhruba dvoutunová SQ5 zrychluje, je velice působivá. Jakmile nastoupí plných 650 Nm, posádka se ocitne napasovaná v sedačkách, které ji tlačí do zad a nechtějí přestat. Při rozjezdech z klidu se všechna čtyři kola zakousnou do vozovky a auto bez sebemenšího protočení jednoduše vystřelí. Když si člověk uvědomí, že ve sprintu z nuly na stovku pokoří tohle SUV i takové formáty, jakým je Subaru WRX STI… Ano, není to takový zážitek, ale rychlejší prostě jste.
Může za to i osmistupňová převodovka ZF. Kdybychom tomuto automatu dělali na lístek čárku za každou kladnou recenzi, jak to známe ze zapisování vypitého piva, měla by tam už řádně hustý plot. Já musím dnes přidat další čárku. Pokud převodovka řadí sama, činí tak chytře a neotravně, pokud jí dává instrukce řidič prostřednictvím pádel pod volantem, reaguje hned. Málokterá jiná převodovka se jí dokáže vyrovnat.
A ještě jedno téma pro kladné hodnocení – podvozek. Ten je oproti standardní Q5 nižší o tři centimetry. Naše auto navíc dostalo 21palcové disky s nízkými pneumatikami a já si od prvního usednutí za volant myslel, že to bude na D1 jízda v provedení „sjížděl žaluzii a brzdil u toho suchým rohlíkem“. No vidíte, a přesně to se nestalo. Podvozek je nečekaně komfortní. Velmi dobře zvládá i větší díry a zároveň skvěle drží vybranou stopu.
Co to všechno znamená v praxi? Silný motor, rychlá převodovka a schopný podvozek vám dávají i u takto těžkého SUV na okreskách až nečekané schopnosti. Když se do toho patřičně obujete, znervózníte i podstatně menší a lehčí auta, která se na okresní silnice hodí mnohem více. A když dojde na krizovou situaci? Můžete se spolehnout na výborně fungující brzdy. Plné sešlápnutí vás nemilosrdně katapultuje do bezpečnostního pásu a SQ5 na pár metrech stojí.
Kdybych bydlel v Německu…
… tak bych Audi SQ5 TDI opravdu chtěl. Je jasné, že okresky jsou takovým pěkným bonusem. Audi stvořilo své sportovní SUV pro dálnice. Osobně jsem absolvoval zhruba 200km trasu v rychlostech 160–180 km/h, část pak po okresní silnici, a ve výsledku ukázal palubní počítač 9,5 l/100 km. Ke slibovaným sedmi litrům se zas tak často nepodíváte, pohádka o šíleně nízké spotřebě se prostě nekoná, ale SQ5 je pořád vzhledem k nabízené dynamice velmi úsporné. Nejčastěji budete jezdit se spotřebou kolem deseti litrů.
Kromě rychlého tempa má SQ5 ještě jednu tvář. Povypínáte generátory a sportovní nastavení, a rázem sedíte v pěkně vybaveném naftovém dvoulitru, který vás zcela bez emocí odveze z místa A do místa B. Tiše, pohodlně a úsporně. Chápu, větší klišé než „auto dvou tváří“ téměř nenajdeme, v tomhle případě to ovšem sedí.
A kritika? Ta se hledá celkem těžko. Na můj vkus by vrchol řady Q5 mohl vypadat třeba v interiéru více speciálně, ale uznávám, že to je nevýhoda v hodně velkých uvozovkách. Takže se nakonec omezím pouze na jednu drobnou výtku. Řízení je vzhledem ke sportovnímu zaměření spíše průměrné. Informaci vám nepředává prakticky žádnou a působí poměrně uměle. Otázkou pouze je, nakolik to u naftového SUV, se kterým stejně budete nejčastěji vládnout levému dálničnímu pruhu, vadí.
Audi SQ5 je výborné auto. A jak jsem napsal v úvodu, je to unikát. Vůz takové velikosti, s dieselem pod kapotou a podobnými dynamickými parametry nenajdete. Mercedes se z tohoto bojem předem odhlásil, BMW nabízí X3 xDrive35d, které je ovšem pomalejší, a Porsche Macan prozatím podobně výkonný diesel vůbec nenabízí. Samozřejmě, máme tu ještě Alpinu XD3, ale to už se s cenou dostáváme do trochu jiných sfér.
Audi SQ5 TDI
Motor – vznětový 2x přeplňovaný šestiválec, 2967 ccm, 313 k / 3900–4500 ot.min-1, 650 Nm / 1450–2800 ot.min-1
Převodovka – osmistupňová automatická, pohon všech kol – diferenciál Torsen
Jízda – 0–100 km/h za 5,1 s, 250 km/h, kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km
Rozměry – 4644 × 1911 × 1624 mm, rozvor 2813 mm
Pohotovostní hmotnost – 1995 kg
Zavazadelník – 540/1560 l
Základní cena – 1 639 900 Kč