Položím vám otázku: Co mají společného čísla 4, 30, 55, 5406, 16 615 a 2 036 000? Asi tušíte, že budou nějakým způsobem souviset se značkou Subaru a s modelem Forester. Tušíte správně, takže si je pojďme rozluštit a zároveň tím udělat malý úvod do tohoto testu. Forester přichází na trh ve své v pořadí už čtvrté generaci. Ta třetí se ještě stále v ČR prodává. Pokud máte zájem o cenově zajímavé odstupující vydání testovaného modelu, neotálejte. K dispozici jich je už jen necelých třicet kusů.
Aby toho nebylo málo, letos automobilka Subaru slaví 55. výročí, takže nový Forester je takový pěkný dárek. Jestliže si tento vůz pořídíte, zařadíte se do nemalé skupiny českých majitelů. Aktuálně je na našem území registrováno 5406 Foresterů, přičemž celkový počet vozů značky Subaru u nás činí 16 615. A konečně – ona poslední hodnota přesahující dva miliony představuje celkovou sumu Foresterů vyrobených od roku 1997.
Kdo hledá, najde
Jak jsem psal v testu RAV4, má Subaru Forester s novou Toyotou řadu věcí společnou. Bohužel jednou z nich je mírně řečeno zvláštní design a fakt, že odstupující generace podle mého skromného názoru vypadala lépe. U Subaru už mám delší dobu pocit, že designéři příliš nevědí, jakým směrem se vydat dále, Forester je toho dalším důkazem. Automobil vyrostl a zmohutněl a také zkusil designový styl navazující na XV. Výsledek vidíte na fotografiích nebo jste jej třeba už potkali někde na silnici. Realita každopádně není tak špatná, jak by se mohlo zdát, a především velmi dobře vypadá ostrá verze XT, kterou si představíme v některém z následujících čísel.
Postavíte-li starého a nového Forestera vedle sebe, naplno se ukáže fakt, že se čtvrtá generace posunula směrem k velkým SUV. Roli městského crossoveru před časem převzalo malé XV. Starý Forester vypadá vedle svého mladšího bratra jako přerostlé kombi, u novinky není pochyb o tom, že má na mušce všechny ty Hondy CR-V, Outlandery, Kugy a tak dále. Škoda že už dieselová verze nedostala charakteristickou kapličku na kapotě a také že u Subaru prozatím nevyužili možnosti diod v předních světlometech. Efektní „céčko“ není určeno pro denní svícení, nýbrž funguje pouze jako obrysové světlo. Ve tmě vypadá velmi dobře, ovšem na silnici pouze s těmito světly jezdit nelze. Denní světla najdete u předních mlhovek.
Téma designu Forestera bych shrnul do dvou vět. Za prvé tato kapitola nikdy u Subaru nehrála velkou roli. Za druhé se přece říká, že kdo hledá, najde, takže třeba jednou Subaru ukončí své designové hledání a nabere nějaký povedený směr, jako se to stalo třeba u automobilky Kia.
Jeden jako druhý? Ani náhodou
Obrovskou změnou pro model Forester je interiér. Nejvíc si tuto změnu vychutnáte v momentě, kdy si postavíte oba vozy vedle sebe tak, jako jsme to udělali u nás v redakci. Odstupující verze je uvnitř jednoduchá, funkční a přehledná. Nenáročným uživatelům určitě nebude nic chybět, ale v přímém srovnání vynikne to, jak moc už tento model potřeboval pořádný zásah ze strany výrobce. Přesednete-li do generace čtvrté, okamžitě pochopíte, co přesně znamená ono obehrané „nebe a dudy“.
Přitom ale ani nový Forester není kdovíjak luxusní. O jeho interiéru bych mohl napsat, že to je prostornější XV – tím je řečeno naprosto vše. Proto to nejdůležitější zmíním pouze ve stručnosti. Tříramenný volant je výborný, ergonomie taktéž, nechybí palubní počítač v češtině, jednoduché ovládání a pro zaryté kritiky plastů musíme ještě zmínit palubní desku kompletně pokrytou měkčeným plastem.
Hnidopiši si zaručeně budou stěžovat na přepínání počítadla kilometrů pomocí kolíčku v přístrojovém štítu, jenže to vás zajímat nemusí, protože stejně veškeré informace dostanete z barevného displeje na palubní desce a ten se ovládá klasicky z volantu.
Ještě větším rozdílem u obou generací je prostor jako takový. Tedy abych byl přesnější, v tom spočívá ten největší rozdíl. Prostornost byla při vývoji velkou prioritou, čemuž také odpovídá výsledek.
Znovu mohu nabídnout řadu čísel. Mezi cestujícími vpředu je 20 mm navíc, jak vpředu, tak vzadu se sedí výše (+32, +36), 23 mm dostali k dobru cestující ve druhé řadě sedadel a celkově je nový Forester delší, vyšší, širší a nabízí o 26 mm větší rozvor. V praxi je tohle hodně znát a znovu platí následující: Přesednete-li z nového vozu do starého, bude vám připadat, že nesedíte v SUV, ale v kombi.
Interiér Foresteru čtvrté generace představuje několik velkých kroků kupředu. Vypadá hodnotněji, nabízí bohatší výbavu a v rámci své konkurence poutá pozornost velkorysým vnitřním prostorem i výborně přístupným zavazadelníkem a jeho využitelností.
S geny STI
Subaru si nachystalo ještě jeden velký rozdíl, a sice naladění podvozku. Zatímco končící Forester sázel na pohodlí, v zatáčkách se nakláněl, ale na druhou stranu posádku tolik neinformoval o kvalitách českých silnic, vsadili japonští inženýři u novinky na něco úplně jiného. Po vzoru STI naladili nové SUV velmi sportovně. Po projetí stejné trasy s jedním a potom s druhým testovacím exemplářem jsem se v myšlenkách opět vrátil k nebi a dudám. Vůbec nepřeháním, jestliže napíšu, že nastupující Forester dostal regulérně geny z vrcholného STI. Je to dobře? Není to dobře? Tak v tomto vám už neporadím, protože tohle je otázka přístupu.
Na jedné straně se můžete těšit na prvotřídní jízdní vlastnosti. Ty jsou natolik výborné, že vám mohu klidně už teď prozradit, že lépe jezdící SUV nenajdete. Forester se v zatáčkách ani nehne, karoserie se nenaklání, řízení je výborné. Zábava může začít. Otázka ovšem zní, co tomu řekne manželka a děti sedící vzadu, protože čtvrtá generace je ještě více zaměřena na rodiny. Druhou stranou věci totiž je běžná jízda, kterou prostě starý Forester zvládá lépe. Je pohodlnější. Nechápejte to tak, že by se nový Forester neuměl vyrovnat s českými dírami, které aktuálně dosahují nevídaných rozměrů (samozřejmě jako vždy za to může hlavně ta zlá zima…). Naopak. V tom jsou oba Foresteři stejní, ten nový je jen velmi tuhý.
Společný základ
Ačkoliv se starý i nový Forester od sebe hodně liší, základ zůstal stejný. Samozřejmě v nabídce motorů najdete řadu novinek, nicméně naše konkrétní diesely se prakticky neliší. Pod kapotou najdete osvědčený naftový boxer o maximálním výkonu 147 k a točivém momentu 350 Nm. Těšit se díky tomu můžete na absolutně vyrovnaný chod motoru bez jakýchkoliv vibrací, rozumnou spotřebu, ale také šestistupňovou manuální převodovku s integrovaným mezinápravovým diferenciálem. Stálý pohon všech kol je něco, co se u SUV vůbec nenosí. Nový Forester si jej naštěstí ponechal.
Naftový boxer i novému Foresteru bohatě stačí, byť bych pocitově řekl, že na dálnici ve vyšších rychlostech se přece jen projeví větší rozměry automobilu – motor pak má s japonskou novinkou poněkud více práce. To se přirozeně projevuje i na spotřebě, která po jízdě kolem 170 km/h vystoupala na 9,3 l/100 km. Na druhou stranu Forester umí jezdit i pod 7 l. K šestistupňové převodovce nelze mít žádné výhrady.
Nový Forester ukazuje ve srovnání se starým modelem, jak velký pokrok udělal, přestože se u něj najde mnoho věcí, které zůstaly při starém. Stručně řečeno jde o prostorné SUV, které je schopné převálcovat konkurenci jak na okresních silnicích, tak v terénu.
Pokud se vám líbí, připravte si minimálně 679 000 Kč (2.0i Active), respektive 789 000 Kč za nejdostupnější diesel. Chcete-li vlastnit schopný automobil a nemáte takové nároky na prostor nebo provedení interiéru, určitě se podívejte po některém z posledních Foresterů modelového roku 2012. Dieselová verze je k dispozici za 650 526 Kč.
Subaru Forester 2.0D 2012
Motor | vznětový čtyřválec, 1998 ccm, 108 kW / 3600 ot.min-1,
350 Nm / 1600–2400 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová manuální, pohon všech kol – mezinápravový diferenciál
Jízda | 0–100 km/h za 10,3 s, 186 km/h, spotřeba v testu 7,3 l/100 km
Rozměry | 4560 × 1780 × 1675 mm, rozvor 2615 mm
Pohotovostní hmotnost: 1540 kg
Zavazadelník | 450/1660 l
Subaru Forester 2.0D 2013
Motor | vznětový čtyřválec, 1998 ccm, 108 kW / 3600 ot.min-1,
350 Nm / 1600–2400 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová manuální, pohon všech kol – mezinápravový diferenciál
Jízda | 0–100 km/h za 10,2 s, 190 km/h, spotřeba v testu 7,9 l/100 km
Rozměry | 4595 ×1795 × 1735 mm, rozvor 2640 mm
Pohotovostní hmotnost: 1556 kg
Zavazadelník | 488/1573 l