Než ale nastartuju, je potřeba si novou R8 obejít. Jak se dá vlastně na ulici poznat, že jde o nový supersport? Na první pohled vůbec. Jak je u Audi zvykem, liší se desetiválcová verze jen v mikroskopických detailech. Předně dostala nový singleframe, tedy čelní masku. Je teď kompletně celá chromovaná s černým podkladem. Stylové LED podtrhující světlomety jsou teď ve standardu. Zvětšil se také nasávací otvor (vůz je tedy o kousek širší) pod bočním pruhem z karbonu. Logicky – větší motor přece potřebuje víc chladit.
Zboku vyniknou hlavně nová 19palcová kola s pěti dvojitými loukotěmi ve tvaru Y. Jsou o palec větší než u V8 a obují pneumatiky 235/35 vpředu a 295/30 vzadu. Pod nimi se už na mne smějí mohutné kotouče příplatkových keramických brzd, které dostanete k R8 za cenu nové Škody Fabia. Kdyby byl stále někdo na pochybách, je tu ještě znak V10 umístěný před dveřmi.
Vzadu má R8 V10 místo čtyř výfuků jen dva, ale zato pořádně velké. Zvětšil se také difuzor. Stále si ale můžu užít nádherný pohled na motor skrytý pod průhlednou deskou. Už osmiválec vypadal úchvatně, ale V10 působí jako malý jaderný reaktor. Jeho kryt je „vymazlený“ do posledního detailu a zdobený karbonovými pláty. Jeho čas přijde ale až za chvíli.
Teď si ještě bleskově musím prohlédnout interirér Audi R8. Ten se v podstatě nezměnil vůbec. Jenže to ani v nejmenším nevadí, protože R8 má jeden z nejlepších, který si do supersportu můžete přát. Vše je zpracováno s důrazem na detail a vysokou kvalitu materiálů. Budu se opakovat, ale u nových Audi je tohle už prostě standard. R8 V10 má nový otáčkoměr s logem, který je cejchovaný do 10 tisíc otáček, červené pole začíná na 8500. Něco mi říká, že tohle bude pekelná jízda.
Reaktor připraven
Otočení klíčkem v zapalování to potvrzuje. Desetiválec naskočí pořádným blafnutím do výfuku a hrubě bublá. Zvuk je mnohem výraznější, než od V8. Zní prostě božsky. Jen se trochu zorientovat v podivné kulise 6stupňové automatické převodovky R tronic. Ano, je to tak. Nemám tu klasický manuál, ale z neutrálu putuje volič nejprve do polohy manuálního řazení, teprve dvojí kliknutí zařadí plný automat. Je tedy jasné, že mnohem důležitější (a hlavně zábavnější) bude řazení páčkami pod volantem. A samozřejmě nesmím zapomenout, že tlačítko „SPORT“ musí zůstat po celou dobu aktivované!
Pomalu vyplouvám z parkoviště za dunivého doprovodu ještě stále klidného motoru. Řízení jde hezky ztuha v malých rychlostech mu dokonce musím troch pomoci k návratu do středové polohy. Ale je to přesně tak, jak bych si v supersportu mohl přát. Navíc má Audi R8 V10 poměrně malý poloměr otáčení, takže se s ní manévruje bez problému. Stejně jako loni startuji v Karlových Varech. Tentokrát mě ale čeká mnohem zajímavější trasa plná úzkých klikatých silniček, rozmanité krajiny a delších rovinek na vyzkoušení akcelerace. Tak hurá za adrenalinem!
Dávkování plynu probíhá jemně, jako v jakékoliv jiné Audi, takže naučit se pracovat s pedálem je úplná hračka. Jenže jak se zvyšují otáčky desetiválce, tím stoupá moje touha po maximální akceleraci. Přeškrtnutá značka obce pro mě znamená zelenou a moje noha srazí plyn až k podlaze…
Jako rána kladivem
Prásk! Neviditelné kladivo mě přirazí do sportovní sedačky a nesmlouvavá síla přetížení mě tam drží zuby-nehty. Adrenalin mi stříká do žil, stejně jako se v tu samou chvíli pumpují litry benzínu do motoru za mnou. Euforický řev desetiválce stoupá a mění se v symfonii, zvlášť od poloviny spektra otáček je nepřekonatelně nádherný. Jenže ručička otáčkoměru stoupá rychle dál až k červenému poli. To je signál pro přeřazení na druhou rychlost.
Prásk! Mohutné škubnutí znamená milisekundovou přestávku od záběru, než se R tronicu podaří nahodit vyšší stupeň. A pak další úder a gravitační orgie se opakují za frenetického řevu motoru, kterému sekunduje ďábelský smích řidiče. Nirvána přichází! A s ní stokilometrová rychlost. Za pouhých 3,9 sekundy od startu. Málo? Tak stačí vydržet dalších 8,1 sekund a tenhle šílený stroj letí dvoustovkou. Na to ale nejsou hrbolaté okresky stavěné a už vůbec ne na maximálních 316 km/h, které Audi R8 5.2 FSI bez problému zvládne.
Za mou radost může hlavně uprostřed uložený desetiválec, který Audi převzala z Lamborghini Gallardo. Není přeplňovaný, jako třeba pod kapotou Audi RS6, jde o čisté atmosférické plnění. Inženýři v Ingolstadtu si s agregátem trochu pohráli. Technikou vás nudit nebudu. Hlavní je, že z něj vytlačili výsledný výkon 525 koní při 8000 otáčkách v minutě a točivý moment 530 Nm (6500 otáček za minutu). Bomba! Hlavně, když samotný motor váží jen o 31 kilo víc, než osmiválec. R8 V10 má tedy celkovou hmotnost 1625 kg.
Citlivě a bezpečně
Audi R8 5.2 FSI má nejcitlivější řízení, které můžete z Ingolstadtu dostat. Je přiměřeně tuhé, a kola kopírují pohyby volantu naprosto dokonale. To se hodí hlavně do ostrých klikatek, které právě prolétávám. Nejsem na závodní dráze a je tu docela úzká vozovka, proto raději nechám ESP v pozoru. Spolu s pohonem quattro poslední generace to znamená velmi jisté a neutrální chování v zatáčkách. Kdybych si chtěl ještě víc zařádit, stačí ho vypnout. Quattro pak bude většinu síly přenášet na zadní nápravu a může se začít s kouzlením parádních driftů.
Podvozek je perfektně naladěný, evidentně ho pilovali do posledního detailu. Je tuhý, ale vůbec ne brutálně, jak bychom se dočkali třeba od Ferrari. Ne, záda nepřichází k újmě ani když svištím přes hrboly a díry v průměrně kvalitní silnici třetí třídy. Je to nádhera, protože se nemusím bát a jízdu si užívám plnými doušky. Občas při prudké akceleraci divoce zabliká kontrolka prokluzování, ale quattro ustojí snad všechno. A když ne, jako poslední záchrana poslouží keramické brzdy. Oproti plynovému pedálu si musí zvyknout na dávkování, které stoupá hodně rychle. Dobře zahřáté keramiky se umí kousnout tak brutálně, že mi málem vypadnou oči z důlku.
Audi nebo Lambo?
Hlavou mi ale běhá myšlenka. Audi R8 V10 stojí v základu 3.896.600 korun, tedy o rovný milion víc, než verze s osmiválcem. To je pekelný příplatek. Jenže za něj dostanete o 105 koní a 100 Nm víc. Časem na stovku se vůz posouvá do kategorie supersportů, kde bude srovnávaný hlavně se svým koncernovým rivalem Lamborghini Gallardo. To zvládá stovku za 3,7 sekundy a stojí ještě o nějakého půl milionu více. Možná by bylo rozumné sáhnout za stejnou cenu po lehce ojetém Gallardu, které je rozhodně exotičtější, než Audi. Jenže koupě supersportu není nikdy volbou rozumu. Člověk kupuje srdcem. A záleží jen na něm, pro kterou značku tepe.
Základní cena od: 3 896 600 Kč
Objem motoru 5204 ccm
Maximální výkon 386 kW (525 k) při 8000 ot/min
Maximální točivý moment 530 Nm při 6500 ot/min
Převodovka 6stupňová automatická
Maximální rychlost 316 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 3,9 s.
Udávaná spotřeba město 20,7 l/100 km
Spotřeba mimo město 9,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 13,7 l/100 km
Provozní hmotnost 1625 kg
Délka / výška / šířka 4435 mm / 1930 mm / 1252 mm
Rozvor 2650 mm
Zavazadelník 100 l
Postprodukce: Zuzana Procházková