Znáte to přísloví? Co je malé, to je hezké. A u nové generace Ignisu to platí dvojnásob. Druhý nejmenší model japonské automobilky Suzuki se dostal do prodeje a kromě Fiatu Panda nemá přímého soupeře. Konkurenci totiž převyšuje možností pohonu všech kol, což je prvek u ultra kompaktních aut nevídaný. O to víc mě zajímalo, zda v zemi vycházejícího slunce nespoléhali na jedinečné postavení s téměř neexistujícími souputníky.
Odvaha lidem v Suzuki nechybí a Ignis je toho důkazem. Nová generace odveze čtyři dospělé bez omezení. A to se tady prosím bavíme o karoserii s délkou 3,7 metru, což je stejně jako u již zmíněné Pandy. Konstruktérům patří velké uznání, jelikož se jim podařilo připravit prostornou kabinu, moderní výbavu a ještě k tomu do útrob vozu zapracovat pohon všech kol.
Z jednoduché palubní desky s vodorovným prolisem vystupuje pevně připevněný tablet multimediálního systému, který u čtyřkolky dostanete standardně. Kabina působí odlehčeně, vzdušně a přitom jednoduše. Potěšila mě přehledná přístrojová kaplička za volantem se skvěle čitelným rychloměrem, otáčkoměrem i údaji palubního počítače, který ovládáte pomocí tlačítek nalevo od přístrojovky. Použité materiály a jejich zpracování by si neuřízly ostudu ani v modelu nižší střední třídy, natož v kategorii mini. Kabina ve srovnání s ostatními miniauty působí nadstandardně přívětivě a maskuje svůj původ. Nikde se tak nesetkáte s odhalenými lakovanými plechy ani omezenou praktičností. V žádných dveřích například nechybí držák na nápoje.
Ignis má o pouhých 10 centimetrů delší karoserii než Celerio, přesto odveze úplně v pohodě čtyři dospělé. Receptem je poměrně vysoká stavba s vysoko ukotvenými sedadly. Nastupování je maximálně snadné a vyhoví i méně pohyblivým jedincům. Dveře se dají otevřít téměř do pravého úhlu a jejich dostatečné rozměry nastupování jen usnadňují. Jedinou překážkou se stává níže položená střecha, která nutí pasažéry sklápět hlavu. Vpředu je místa nadbytek, řidič sedí blízko spolujezdce, ale k fyzickému kontaktu nedochází ani u urostlejších jedinců. Volant lze nastavit pouze výškově, ale nalezení ideální polohy mi nedělalo sebemenší problém. Přesní sedadla mají výrazné bočnice, ty jsou však příliš měkké a nedokážou poskytnout dostatečnou oporu. Jinak k sedadlům nelze mít žádnou připomínku, i delší cesta neunaví. K naprosté dokonalosti za volantem chybí jen loketní opěrka, která je mezi miniauty všeobecně nedostupným zbožím.
Špatné to není ani vzadu, sám za sebe si nesedne basketbalista, ale většina Čechů ano, jelikož zadní lavice je posuvná v rozsahu 165 mm a je dělená na dvě poloviny. Sympatické je, že v Suzuki vsadili na čtyřmístné uspořádání a nesnažili se o nesmysl v podobě pátého místa připomínajícího spíše bidýlko. Dva dospělí si na zadních sedadlech mohou užívat slušného prostoru, a to dokonce i v oblasti kolen a hlavy. Samotný sedák je umístěn vysoko a dobře podpírá stehna, takže sedíte pohodlně, nikoli jako u některých konkurentů. A k tomu si opěradla můžete navíc polohovat, což není možné ani u některých drahých SUVéček.
Asi možná teď tušíte, že Ignis přece jen nějaké omezení má. Ano, je to zavazadelník o objemu 204 litrů, který je daní za přítomnost zadního diferenciálu (bez pohonu všech kol se dočkáte využitelného objemu 260 litrů a o tři litry objemnější palivové nádrže). Pozor, Ignis po stránce převozní kapacity neodepisujte. Pokud vzadu nikdo nesedí, můžete posunout lavici až dopředu a kufr zvětšit minimálně o sto litrů. Stejně tak můžete sklopit zadní opěradla a vykouzlit slušný prostor. Potěší plné čalounění celého kufru, což není u minivozů samozřejmostí.
Předem daný výběr
Japonská auta jsou známá minimálními možnostmi konfigurace a výběru. A Ignis je toho jasným důkazem. Pod kapotou můžete mít jediný motor – atmosférický benzinový čtyřválec s duálním vstřikováním (sacímu potrubí každého válce přísluší hned dva paralelní vstřikovače s menším průměrem trysky zajišťujícím jemnější rozprášení paliva). Dvanáctistovka o výkonu 66 kW překvapí kultivovaným chodem a příjemným zvukovým projevem, což je oproti tříválcové konkurenci velké plus. Ocenit musím plynulý zátah z nízkých otáček a čipernost po sešlápnutí plynového pedálu. Reakce jsou okamžité a pružnost motoru nejlépe vystihuje fakt, že na pětku můžete jet padesát, ale na dvojku také osmdesát. Záleží na tom, zda chcete nechat čtyřválec jen tak převalovat, nebo mu šlápnout na krk. Čtyřkolka dostala kratší převody, a tak stovku udělá rychleji než předokolka (té to trvá o nějaký ten zlomek sekundy déle). Předokolka naopak dosahuje vyšší maximálky (170 vs. 165 km/h).
Řazení by mohlo být přesnější, jízdní projev není vůbec špatný. Ignis svými jízdními dovednostmi překračuje zvyklosti miniaut, a dokonce předčí řadu malých aut. Podvozek skvěle maskuje na hladkém asfaltu aktuální rychlost, což je dáno kombinací vyššího posezu, dobře fungujícího podvozku a kvalitního odhlučnění. Filtrování běžných nerovností není špatné, na retardérech a větších nerovnostech posádka (zejména cestující vzadu) trpí. Malá kola ve spojení s tvrději nastaveným podvozkem nedokážou posádku ubránit od nežádoucích projevů. Vše je vykompenzováno menšími náklony karoserie a lepšími jízdními vlastnostmi v extrému, než je tomu u některých podobně nevelkých modelů. To, že řídíte doopravdy malý vůz s úzkými pneumatikami, poznáte při rychlé jízdě po dálnici nebo při zdolávání silničních vln.
ZOOM: V případě tohoto prcka musíte zapomenout na diesel či automatickou převodovku. Vždy získáte pouze benzinovou dvanáctistovku ve spojení s manuální pětirychlostní převodovkou. Bonusem je inteligentní pohon všech kol Allgrip sázející na mezinápravovou spojku, slušná světlá výška 180 mm, funkce „hill holder“ zabraňující couvnutí vozidla při rozjezdu do kopce nebo asistent sjíždění svahů. A k tomu celá plejáda bezpečnostních prvků.
Verdikt: Z minimální délky 3,7 metru japonská automobilka vykřesala dostatečný prostor pro čtyři cestující a pár jejich zavazadel. Problémem není městské popojíždění ani občasné delší cesty po dálnici. Prcek se nezalekne ani lehčího terénu a rozhodně není proti zábavě, kterou umí svými schopnostmi podpořit. Ultra kompaktní SUV je takovým univerzálem, který se nezalekne téměř ničeho, jede na aktuální módní vlně a v praxi mu z moderní výbavy vůbec nic nechybí.
Suzuki Ignis 1.2 DualJet 4×4 AllGrip Elegance
- Převodovka: manuální pětirychlostní převodovka, pohon všech kol
- Motor: 1 242 ccm, zážehový přeplňovaný čtyřválec
- Cena: 240 900 Kč
- Testovaný vůz: 362 900 Kč
- Rozměry: Výška 1 595 / Šířka 1 690 / Délka 3 700
- Výkon/točivý moment: 66 kW/6 000 ot/min / 120 Nm / 4 400 ot/min
- Zrychlení: 11,9 s
- Maximální rychlost: 165 km/h
- Dojezd: 640 km
- Objem palivové nádrže: 32 litrů
- Spotřeba: oficiální 5,0 /test 6,2
- Hmotnost (provozní/celková): 945/1 330 kg
- Hvězdy: 4 z 5*
Petr Šikl (text), Vojtěch Zikmund (foto)