Už nestačí mít SUV, módou je pořizovat si odvozené deriváty s drsným, sportovně se tvářícím výrazem. Tak například Peugeot z původního modelu 3008, který vsázel na rozmach MPVéček, udělal SUV a ještě jej opepřil verzí GT Line a GT. A určitě nezůstane jen u nich, očekávat můžeme příchod ještě ostřejšího klonu GTi. Uvidíme. Teď se ale pojďme podívat na Peugeot 3008 GT, který francouzská automobilka prezentuje jako samostatný model.

Statut lva je ve zvířecí říši neochvějný. Podobně se chová i francouzská automobilka se lvem ve znaku, která to dává poslední dobou hodně najevo a snaží se nové modely posouvat k prémiovému segmentu. Model 3008 je toho jen důkazem. Kdo jiný by si dovolil ve třídě středních SUV nabízet automobil bez možnosti pohonu všech kol s poměrně sebevědomou cenovkou? Je podivné, ale lev to má zřejmě dobře propočítané a novince věří.

První generaci modelu 3008 jsem neměl rád. Dvakrát jsem v ní musel absolvovat více než tisíc kilometrů na jeden zátah a po pravdě to nebylo nic extra příjemného, na co bych chtěl vzpomínat. K mému dojmu přispíval také design karoserie. Ta na mě působila zavalitým dojmem a nikdy jsem barokním tvarům nepřišel na chuť. Oproti tomu druhá generace je z naprosto jiného soudku. Jak už víte z úvodu, z podivného MPV se stalo SUV, což je vzhledem k rostoucí popularitě těchto vozů vcelku logický krok. A že nemá pohon všech kol? A komu to vadí? Stejně každý s „eSUVéčky“ jezdí výhradně po asfaltu. Navíc sama automobilka tvrdí, že pohon 4×4 je přežitkem, a neuspokojeným zákazníkům plánuje nabídnout hybridní verzi, kde elektromotor bude roztáčet zadní kola.

Aktuální 3008 stojí na odzkoušené platformě EMP2 (používá ji model 308) a na zákazníky útočí naprosto originálním vzhledem. Na atraktivně pojatém kabátě vyniká celá řada detailů. Povedenou téměř kolmou masku doplňují výrazné světlomety s ostrým členěním, kterým nechybí dlouhý pás LED diod pro denní svícení. Boční profil snižuje efekt černého lesklého lakování dokonale maskující „C“ sloupek. Tím se střecha opticky sportovně svažuje a celkově působí velmi efektivně. Stejně dobře je na tom záď s brzdovými světly připomínající tři našikmo postavené cihličky nebo tři světelné zářezy od drápů lva. Záleží, co chcete vidět. Osobně považuji kabát 3008 GT za vydařený a nemám s ním sebemenší problém, a to bych si nemusel ani připlácet třicet tisíc za dvoubarevné provedení.

Praktickým prvkem, který normálně nevnímáte a oceníte ho až v momentě, kdy ho u jiného vozu nemáte, je hrana dveří přesahující prahy. Díky tomu si nikdy neušpiníte nohavice u kalhot, což je zejména v zimním období velmi praktické. Potěšily mě také Full LED světlomety. Ty v provedení GT získáte vždy, u běžné 3008 si za ně musíte připlatit 32 000 Kč, navíc jen v nejvyšší výbavě Allure. V prvních dvou výbavových stupních si je potřeba vystačit s halogenovými světlomety s diodami pro denní svícení.

Jestli 3008 vypadá zvenku originálně až futuristicky, tak vězte, že uvnitř je to stejné jako v kokpitu vesmírného korábu. Peugeot rozvíjí používaný i-Cockpit, který podle něj přináší ideální rozmístění ovládacích prvků. V praxi to znamená vysoko usazený přístrojový štít a nízko umístěný volant s malým průměrem věnce. Tak malým, že se mi nechtělo věřit, že v rukou držím volant od auta. Středovému panelu vévodí dotykový displej. Pod ním zůstalo místo na ventilační otvory, pod kterými se ukrývají dvě řady páčkových spínačů. Tlačítky se ovládají funkce zábavního systému, vpravo zbylo místo pro výstražná světla. Dole jsou pak základní volby pro klimatizaci. Je dobře, že na rozdíl od modelu 308 není nutné právě třeba klimatizaci nebo audiosoustavu ovládat pouze z dotykového displeje.

Na rozmístění jednotlivých ovladačů jsem si zvykl velmi rychle, přičemž mi vadilo jen pár drobností. Tak například systém start-stop se vypíná pomocí osmipalcové dotykové obrazovky, kdy je nutné provést celkem tři úkony. Po nacvičení to jde rychle, ale mě vypínání tohoto nesmyslného (ač u 3008 GT dobře fungujícího) systému prostě a jednoduše otravuje. Stejně tak vám radím nepřiplácet si přes třicet tisíc za panoramatickou střechu, která jen snižuje využitelnou výšku kabiny.

Obsah přístrojové kapličky za volantem si můžete přizpůsobovat obrazu svému. Displej simuluje jednotlivé budíky a umožňuje volit z několika režimů zobrazení. V osobním profilu si můžete nastavit, zda se chcete dívat na otáčkoměr, rychloměr, mapu navigace, hodnoty motoru, údaje palubního počítače, nebo dosažené aktuální přetížení. Vše je animované a sázka na efekt je tím hlavním, co zaujme. Dokonce i grafické výstražné varování před srážkou s jiným vozidlem na řidiče vyskočí v animované podobě. Všechny údaje by měl mít řidič hezky na očích. V praxi právě zde mohou mít někteří řidiči problém. Miniaturní věnec volantu často v ideální poloze zastíní část přístrojové kapličky. Řešením je posun sedadla do nejnižší polohy. V ten okamžik je ovšem volant příliš v klíně a celkový výhled z vozu je horší.

Znamenitě si vede 3008 v nabídce prostoru. Oproti předchůdci vůz povyrostl a dokáže nabídnout dostatek místa čtyřem cestujícím a jejich zavazadlům. Za elektricky nastavitelné sedadlo s masážní funkcí a vyhříváním je nutné si připlatit. Získáte tak ovšem křesla, která disponují možností protažení samotného sedáku. Špatné to není ani na zadních sedadlech – dva dospělí a dítě uprostřed budou spokojeni. V oblasti kolen i hlavy se nemusejí omezovat. Odklon od MPV k SUV je zřetelný na faktu, že Peugeot 3008 nenabízí podélné posouvání zadních sedadel ani nastavitelný sklon opěradel.

V kufru potěší polohovatelné dno, které v případě potřeby vyrovnává schod vzniklý po sklopení zadních sedadel. Manipulace s ním ovšem není zrovna jednoduchá, stejně tak vyjímání roletky by zasloužilo při konstrukci více péče. Základní objem zavazadelníku narostl mezigeneračně na 520 litrů (do této hodnoty výrobce ovšem započítává i prostor pod podlahou). V praxi je však nabízený prostor dostatečný a v pohodě postačí na rodinnou dovolenou.

Zkoušená verze GT sází na jedinou pohonnou jednotku – vznětový dvoulitr BlueHDi o výkonu 180 koní spojený s automatickou převodovkou, kdežto u varianty GT Line můžete volit mezi dvoulitrem BlueHDI o výkonu 150 koní nebo přeplňovanou šestnáctistovkou THP disponující výkonem 165 kW. Úplně největší výběr se naskýtá u běžné 3008, kde nabídka pohonných jednotek začíná u tříválcové dvanáctistovky Puretech a končí u šestnáctistovky BlueHDi. Z toho jasně plyne, že pokud toužíte po dieselovém dvoulitru, musíte jít do GT Line nebo testovaného GT.

Zkoušený zatím nejvýkonnější agregát je trochu hlučnější a svůj původ prostě nezapře. Zejména při akceleraci pod maximálním tlakem se ozývá zpod kapoty až hysterické vznětové nýtování doplněné o mírné dunění. Nic strašného to není, protože jezdit neustále s plynem na podlaze nikdo nebude. Ve středních otáčkách je situace o poznání lepší a posádka vnímá maximálně svist turbodmychadla.

Futuristicky ztvárněný volič automatické převodovky mě překvapil snadným ovládáním. V praxi se totiž jedná o pulzní volič, který elektronicky ovládá klasický hydrodynamický měnič. Parkovací poloha se vybírá tlačítkem, což je snadné a komfortní. Stejně tak pomocí tlačítka volíte manuální režim, kdy je nutné následně řadit pádly pod volantem.

Samotná převodovka řadí jemně a téměř neznatelně. Oproti dvouspojkovým skříním ji nenachytáte při škubnutí, na druhou stranu občas déle přemýšlí.

Peugeot 3008 jezdí fantasticky na hladkém povrchu. Rychlost je za jeho volantem pomíjivá jako pára nad hrncem. Často se tak přistihnete, že na padesátce uháníte devadesátkou, přičemž do té doby nemáte sebemenší pocit viny z porušení rychlostního limitu. Vyšší posed, skvělý výhled, dobře nastavený podvozek a dobré odhlučnění. To vše vede k tomu, že je jízda pohodová. Vůbec špatně si 3008 nevede v zatáčkách i přes počáteční nechuť měnit směr jízdy. Stačí ostřejší pohyb volantem a vůz reaguje bleskově a překvapivě vehementně. Asi mu hlavou proletí, že měl zatočit, a tak to hned dělá s obrovskou razancí. Své dělají široké pneumatiky, které se starají o příslušnou trakci.

Fantastická jízda ovšem končí se začátkem špatné silnice. V přímém směru je situace dobrá, horší je to ale v zatáčce na kombinaci velkého množství výmolů, vyjetých kolejí, nerovností a zvlněného asfaltu. Pokud se lvíče na takový úsek komunikace dostane a pojede daleko rychleji než běžně, zažijete za jeho volantem krušné chvilky. Elektronika se snaží a vůz chce udržet ve vytyčeném směru, zadní náprava ovšem hází flintu do žita a velká kola v kombinaci s jednoduchou zadní nápravou nedokážou kopírovat povrch vozovky. S lvíčetem si tak pěkně zaskáčete a podstatně si zvýšíte dávku adrenalinu.

Na dálnici a při vysokých rychlostech je vůz stabilní, má dostatek síly na opětovné nabírání rychlosti a nic nebrání rychlému přeletu Německa. Na rozdíl od 308 právě zde francouzská automobilka učinila největší pokrok a mně při zdolávání dlouhých kilometrů vrátila radost z řízení, kterou mi předchůdce vzal.

Brzdy fungují znamenitě, dokonce přesně cítíte, kdy pneumatiky přestávají snášet tlak na brzdový pedál. V tomto je 3008 výjimečná. V momentě, kdy nastoupí na řadu ABS, je zpomalení naprosto ukázkové, příď neryje čumákem do asfaltu a stabilita je úctyhodná. Peugeot tak v poskytovaní jízdních vlastností dosáhl slušného mezigeneračního pokroku.

ZOOM: Tohle auto je pohled do budoucnosti. Uživatel si totiž může nejen měnit zobrazovaný obsah v přístrojové kapličce, přizpůsobovat a nastavovat vůz k obrazu svému, ale také měnit například vůni osvěžovače. A takto to v budoucnosti bude. Přizpůsobovat si vůz svým potřebám a zvykům.

Verdikt: Peugeot 3008 GT mě dostal uměním zkracovat dojezdové vzdálenosti. To se mu daří naprosto fantasticky. Vnímání rychlosti je potlačeno, řízení snadné a samotná jízda pohodlná. V konečném hodnocení odebírám půl hvězdičky za absenci možnosti pohonu všech kol (přece jen píšeme o čtyřkolkách, že?) a druhou polovinu hvězdičky za drobné ergonomické přešlapy a chování na špatných silnicích. A vůbec se nebojím model 3008 GT pasovat na krále středně velkých předokolkových SUV s pořádným srdcem. Z nudného předchůdce se totiž vyklubal povedený a uhrančivý nástupce, který si nic nezadá s německou konkurencí a nemá terénní ambice. Bravo. Povahou SUV, duchem GT.

Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi EAT6

  • Převodovka: převodovka 6° automatická, pohon všech kol
  • Motor: 1 997 ccm, vznětový přeplňovaný čtyřválec
  • Cena od: 895 900 Kč
  • Výkon/točivý moment: 133 kW (180 k) při 3 750 ot/min / 400 Nm při 2 000 ot/min
  • Zrychlení: 8,9 s
  • Maximální rychlost: 207 km/h
  • Spotřeba: oficiální 4,8 /test 6,1
  • Hmotnost (provozní/celková): 1 540/2 090 kg
  • Hodnocení: 4 z 5*
  • Konkurenti: Renault Kadjar, Audi Q3, Mazda CX-5

Petr Šikl (autor), Vojtěch Zikmund (foto)