Volkswagen Crafter zahrnuje jako každý správný užitkový automobil řadu variant a nejrůznějších kombinací. Podíváte-li se do konfigurátoru, najdete téměř na konci mezi příplatkovou výbavou jakousi poznámku o Crafteru 4Motion s cenovkou 780 796 Kč včetně DPH. Celkem drahá položka, že ano?

Jenže za názvem Crafter 4Motion se skrývají velké věci. Především zapomeňte na 4Motion. Samozřejmě z marketingového hlediska musí i Crafter používat koncernový název pro pohon všech kol, v tomto případě však nemá s tím, co známe třeba z Golfu nebo Passatu absolutně nic společného. Jednoduše řečeno, pokud si zaškrtnete zmiňovaný příplatek, zastaví se váš objednaný Crafter po cestě do českého showroomu u rakouské společnosti Achleitner a ta jej změní k nepoznání.

Crafter 4Motion dostane v Rakousku mezinápravový diferenciál, tedy stálý pohon všech kol, pracující se základním poměrem 50/50, redukci s převodovým poměrem 2,5:1, jiné tlumiče, jiné pružiny vpředu, tužší parabolická listová pera vzadu. Standardem je také uzávěrka mezinápravového a zadního diferenciálu, dokoupit můžete dokonce uzávěrku předního diferenciálu. Už asi začínáte tušit, proč si Volkswagen za Crafter 4Motion účtuje tak vysoký příplatek. Pro úplnost ještě doplním, že z této dodávky lze udělat off-road pouze v kombinaci s dvakrát přeplňovaným motorem 2.0 BiTDI o výkonu 163 k.

Opravdu veliký

Dnešní test bude probíhat trochu jinak. Nemá příliš velký význam rozebírat věci typu designu, interiéru, nákladového prostoru a tak dále, protože to všechno závisí na konkrétní konfiguraci vozu. Co nás tentokrát zajímá nejvíce, to je společnost Achleitner, respektive výsledek jejího snažení. Přestože na karoserii žádné úpravy nenajdete, terénní Crafter zaručeně poznáte na první pohled, je totiž opravdu hodně vysoký. Důvodem je hlavně větší světlá výška. Podle zvolených pneumatik můžete dostat navíc až 28 cm. Mohu vám garantovat, že drobní lidé už začínají mít s nástupem do takového vozidla menší problémy.

 

Čemu se také elegantně vyhneme, to je jízda po silnici. Jde o velmi vysokou dodávku, postavenou na vysokém podvozku a terénních pneumatikách. Popisovat nebo dokonce kritizovat jízdu po silnici, to je jako kdybyste si u motocyklu stěžovali, že vám padá, když s ním zastavíte. Ne, dnes zapomeňme na naleštěná SUV, zapomeňme na objemy zavazadelníku a kvalitu plastů v interiéru. U tohoto obrovského Crafteru 4Motion jde výhradně o jízdu terénem. Samozřejmě otázkou je, kdo takový vůz potřebuje. Volkswagen vidí jako cílovou skupinu například energetické společnosti, stavební firmy či záchranné služby. Každopádně pokud někdo skutečně potřebuje jezdit s dodávkou v těžkém terénu, troufám si tvrdit, že najít něco lepšího mu dá zatraceně velkou práci.

A to byste se divili…

Dodávka je dlouhá, vysoká a těžká. To nejsou právě vhodné vlastnosti pro zdolávání velkých překážek. Jenže společnost Achleitner dokázala takřka zázrak. Zopakujme si výbavu testovaného vozu. Máme uzávěrku všech tří diferenciálů, redukci, pořádnou světlou výšku, s trochou nadsázky obrněný podvozek a terénní pneumatiky. Ačkoli se tváří nenápadně, tohle přece musí fungovat. Počasí nám přálo, celou noc před testem vydatně pršelo a podle toho to také v našem oblíbeném areálu vypadalo. Všude takové bláto, že byste v něm sotva udělali tři kroky. Musím podotknout, že jsem byl velmi vděčný za terénní obutí. Být na vozidle normální pneumatiky, píšu v těchto řádcích o tom, jak jsme Crafter vyprošťovali z první malé kaluže.

 

Na jízdu terénem v dodávce si budete muset zvyknout. Sedí se velmi vysoko a i sebemenší boční náklon vypadá tak, že se automobil každou chvíli položí. Proto jsem začínal s velkým respektem a těm největším dírám jsem se raději vyhýbal. Jenže velmi rychle se začalo ukazovat, že řádně vylepšený Crafter má na víc. Když přišlo do tuhého, stačilo zařadit redukci a uzavřít diferenciály. Vše se ovládá tlačítky vlevo pod volantem. Občas nechce příslušná uzávěrka zapadnout, ale stačí trochu popojet nebo couvnout, a je to. Jakmile máte vše zavřeno, můžete si zahrát s Crafterem hodně zábavnou hru „najdi co největší překážku“. Takovou, kterou by Crafter nezdolal, jsem nakonec nenašel.

Vážně to vypadalo pouze při průjezdu hlubokého koryta. Automobil sjel dovnitř, ale nemohl vyjet ven. Ovšem i tady se našlo řešení, které obvykle radil jeden školitel při prezentacích terénních modelů Volkswagen. „Musíte to vzít trochu s fortelem.“ Bláto pak sice lítá až na střechu, ze které se mimochodem dost špatně dostává pryč, ale i toto náš testovaný „tank“ zvládl a nakonec „vyskočil“ ven.

Vždyť já tu dodávku nemůžu dohnat…

Počínání Crafteru 4Motion v terénu nejlépe dokresluje příhoda z konce našeho testování. Už pouze pro ryzí zábavu jsem se jel ještě naposledy projet po bahnitých cestách vojenského prostoru, když najednou za sebou v dálce vidím světla. Ve všední den dopoledne a v takovém počasí jde o trochu zvláštní věc, ale říkám si, že to bude asi nějaký nadšenec. Soutěživý duch mi nedal, trochu jsem přidal. Po dlouhé době mě nakonec dojel starší Jeep. Zajel jsem ke kraji cesty (jestli se tomu tak dá říkat) a chtěl jsem ho pustit.

K mému údivu Jeep zastavil napříč před Crafterem a z okna začal jakýsi člověk křičet, že je od policie a co tam dělám. Po krátkém rozhovoru z něj vypadlo, že se potřeboval jet podívat, co to tam jezdí za dodávku a že byl hodně překvapený, když mu kolega říkal, proč jede tak pomalu, a on mu musel odpovědět něco ve stylu „Vždyť já se snažím, ale nemůžu tu dodávku dohnat“. Jakmile jsem mu vysvětlil, co „ta obyčejná bílá“ dodávka používá za techniku, vyvalil oči jako Spejbl s Hurvínkem dohromady. A vůbec, může být rád, že jsem měl zařazenou pouze uzávěrku mezinápravového diferenciálu. Kdybych měl uzavřené všechny diferenciály, tak jsem mu prostě ujel.

 

The Big King

Volkswagen Crafter 4Motion mě hodně překvapil. Jakmile si trochu zvyknete, rázem dostane jízda terénem v takto velkém automobilu úplně jiný rozměr.
Už tolik nevadí boční náklony a začnete si užívat příjemný pocit extrémně vysokého posazu, obrovského nadhledu a dojmu, jako kdyby se vás veškerá ta špína a bláto, jimiž projíždíte, vůbec netýkaly. Občas si Crafter „sedl“ na břicho, ale vše je chráněno. K mému překvapení nepřekážel v terénu ani přední, ani zadní nárazník.

Člověk se jednoduše veze, někdy si poskočí, někdy zmáčkne tlačítko uzávěrky. Asi na to tento vůz nevypadá, ale opravdu jde o ryzí a zcela nekompromisní off-road.
Závěrem několik čísel. Crafter 4Motion osazený dvakrát přeplňovaným TDI o výkonu 163 k, což je mimochodem vzhledem ke krátkým převodům zcela dostačující, má běžnou spotřebu 11–13 l nafty. V terénu pak ukázal palubní počítač 28 l/100 km. Potěší přesná manuální převodovka a zcela civilní interiér. Asi vás nepřekvapí, že místa v něm najdete více než dost.

Sečteno a podtrženo, terénní Crafter je velký a v terénu je to král, který se tam nejen neztratí, ale s přehledem trumfne kdejaký rádoby off-road. Pravda, striktně terénní dodávka není právě produkt určený pro širokou skupinu zákazníků, ale ti, kteří opravdu potřebují vozit náklad terénem, z ní musí být nadšeni. Pokud se vám také líbí, připravte si k základní pořizovací ceně již zmíněných 780 796 Kč. Crafter se tak sice poněkud prodraží, ale určitě má co za takový obnos nabídnout. N

Volkswagen Crafter 4Motion

Motor | vznětový dvakrát přeplňovaný čtyřválec, 1998 ccm,
120 kW / 3600 ot.min-1, 400 Nm / 1800 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová manuální,
pohon všech kol – mezinápravový diferenciál
Jízda | 0–100 km/h neudává se, 160 km/h,
spotřeba v testu 12,9 l/100km
Rozměry | 5905 x 1993 x 2705 mm
(výška bez paketu 4Motion),
rozvor 3665 mm
Zavazadelník | 10,5 m3
ZÁKLADNÍ CENA | 1 700 000 Kč