Před několika lety stoprocentně platilo „čím větší, tím lepší“. Každá automobilka vyloženě potřebovala pořádné SUV, protože zájem ze strany zákazníků byl takřka neuvěřitelný. Jenže potom nastoupila finanční krize.

Není to tak dávno, co kategorie SUV zažívala obrovský boom. Až téměř nepochopitelné množství zákazníků žádalo nějaký vůz z toho segmentu a na trh proudil jeden nový model za druhým. Jenže poté nastala krize a zájem o velká SUV začal klesat. Automobilky ovšem zareagovaly velmi rychle a přišly s elegantním řešením. Je potřeba nabídnout něco levnějšího, což v motorismu znamená mimo jiné menší vnější rozměry. Segment kompaktních SUV nám z tohoto důvodu narostl do nevídaných rozměrů. Model z této kategorie nabízejí úplně všichni bez výjimky, nebo na něm přinejmenším pracují.

Ovšem jak to tak vypadá, finanční krize ještě neřekla poslední slovo. Naopak, dost možná přitvrdí a i kompaktní SUV budou příliš drahá. Řešení? Samozřejmě úplně stejné. Proč koneckonců vymýšlet něco jiného, jestliže taktika zmenšování zafungovala tak dobře. Začínají být kompaktní SUV příliš drahá? Nabídneme něco ještě menšího…

Přesně takový postup vidím za vznikem nového Opelu -Mokka, který zapadl do zatím nepříliš početné kategorie B-SUV. Ale co není, může zanedlouho být (například Ford připravuje zahájení prodeje podobného vozu, postaveného na Fiestě). Důležité je zmínit fakt, že se sice zmenšují vnější rozměry, ale co se výbavy týká, zůstává povětšinou zachována na úrovni vyšších kategorií. To je důvod, proč i malinkatý Opel Mokka můžete mít. To je důvod, proč i malinkatý Opel Mokka může mít luxusně vypadající dvoubarevný interier, dvoubarevné kožené sadačky a ve výbavě nechybí prvky typu vyhřívaného volantu, asistenta pro jízdu v pruzích, varování před kolizí nebo adaptivních světlometů. Vývoj segmentu B-SUV nejlépe demonstruje porovnání nového Opelu Mokka a podstatně staršího Suzuki SX4, které si o podobné výbavě může nechat leda zdát.

Mini Antara

Na fotografiích se novinka z dílny Opelu tváří jako podstatně větší SUV, než jakým ve skutečnosti je, což zřejmě byl také cíl designérů, kteří na vývoji vozidla pracovali. Na délku měří Mokka pouze 4278 mm, široká je 1777 mm a vysoká 1658 mm. Rozvor náprav činí 2555 mm. Musím uznat, že po stránce designu se toto malé SUV velmi povedlo. Z některých úhlů pohledu připomíná podstatně větší Antaru, z jiných celkem podle očekávání Corsu. Námi testovaná vrcholná verze k tomu navíc přidala pěknou vínovou metalízu a osmnáctipalcová litá kola.

Pokud Mokka zvenčí připomíná Antaru, pak v interiéru uvidíte Insignii. Dobře známé jsou například přístrojový štít, -kompletní středový panel nebo multimediální systém. Musím přiznat, že jsem byl po prvním otevření dveří přinejmenším dost překvapený. Od automobilu této kategorie bych nečekal interiér, který bude na pohled tak dobře vypadat. Nebudu se ale na toto téma podrobně rozepisovat, vše nejlépe prozradí snímky.

Co naopak určitě vyzdvihnout musím, to jsou přední sedadla. Velmi příjemná, velmi pohodlná. Sympatický je také počet odkládacích přihrádek. Spolujezdec má před sebou hned dvě a jedna našla místo také vlevo pod volantem. K praktickým prvkům jistě patří také klasická elektrická zásuvka umístěná ve druhé řadě sedadel.

Bohužel zázraky se nedějí, takže o druhé řadě nelze rozhodně říci totéž co o řadě první. Pokud jste vyšší postavy, budete bojovat s prostorem pro kolena. Vzhledem k velikosti vozu však zřejmě nelze očekávat nic jiného.

Podobně je na tom také zavazadelník, který má poměrně dobrý tvar, ale svým objemem patrně speciálně český stěhovavý národ tak úplně nenadchne. Pokud zvolíte sadu na lepení, dostanete určitou kompenzaci v podobě objemného boxu pod dnem. A jestliže rádi jezdíte na kole, máme pro vás velice dobrou zprávu. Ani Mokka nepřišla o příplatkový nosič jízdních kol ukrytý za nárazníkem. Dosti praktická záležitost.

Turbo 4×4

Opel Mokka dorazil na český trh s nabídkou tří motorů. Vybírat můžete ze základní benzinové „jedna-šestky“, „jedna-čtyřky turbo“ nebo úsporného naftového čtyřválce o objemu 1,7 l. Našim případem je druhý jmenovaný, tedy 1.4 Turbo s maximálním výkonem 140 k a vrcholem točivého momentu 200 Nm.
Jen tak mimochodem jde o prozatímní vrchol nabídky. Upřímně řečeno doufejme, že jej Opel brzy nahradí novinkou v podobě 1.6 SIDI, tedy přeplňovanou jedna-šestkou vybavenou přímým vstřikováním paliva.

Proč? Jednoduše řečeno proto, že testovaná „jedna-čtyřka“ technicky vychází z poměrně starého motoru, na který Opel v podstatě nasadil turbo. Nejde o špatnou jednotku, ale vzhledem k tomu, co nabízí konkurence, má hodně co dohánět. Srovnávat tento motor -na-příklad s 1.4 TSI dost dobře nelze, protože koncernový čtyřválec je poněkud jinde. Mokka v kombinaci se sebevědomým štítkem Turbo 4×4 slibuje velké věci. Jenže pořád máme k dispozici 140 k v kombinaci s cca 1500 kg hmotnosti. Výsledkem je slušná, avšak nijak převratná dynamika. Na stovku se dostanete za 9,8 s, maximálně se rozjedete na 195 km/h.

Co ale zamrzí běžného uživatele nejvíce, to je spotřeba. Benzinová Mokka nemá problém říci si o 8 l, aniž byste jí k tomu nějak pomáhali. Ano, na okresní silnici při rychlostech kolem 90 až 100 km/h nakonec ukázal palubní počítač čísla začínající šestkou, jakmile však zrychlíte, během chvilky tam máte osmičku.

Malý a sympatický

Opel Mokka mě sice svým motorem příliš nenadchl, přesto ale ještě dokázal svou reputaci napravit. Jakmile totiž dojde na jízdní vlastnosti a podvozek, začne se najednou kritika poněkud vytrácet. Současná Corsa totiž nejezdí vůbec špatně, takže vlastně ani nepřekvapí, že na tom je podobně také Mokka. Dokonce bych se nebránil hodnocení „ideál-ně naladěný podvozek“.
Nejvíce ale Mokka překvapila v zatáčkách. Karoserie se trochu naklání, ale prakticky to ani nestojí za řeč. Zvolené stopy se drží a neuhne. Jestliže to s nájezdem trochu přeženete, zareaguje automobil na ubrání plynu dokonce menším přetáčivým smykem. Ona s ním snad nakonec bude i zábava. Jediné, co bych novému Opelu vytkl, je odhlučnění. Škoda, že si inženýři v tomto ohledu s vozem více nepohráli.

A kdybyste náhodou dostali chuť vyrazit mimo silnice? Řekněme si to na rovinu, tam se s Mokkou raději nevypravujte. Přestože má v našem provedení coby součást standardní výbavy pohon všech kol s mezinápravovou spojkou, představuje u ní problém zvláště přední nájezdový úhel. Nutno podotknout, že je trochu zvláštní, jestliže musíte při parkování kolmo k chodníku dávat u vozu z kategorie SUV pozor na to, abyste si neodřeli nárazník.

Jeden z prvních

Opel Mokka není bezchybný vůz, ale určitě to není špatná -volba pro ty, kteří z nějakého důvodu požadují takto malé SUV. Do karet hraje této novince také fakt, že mezi malými SUV je nejmladší a dokáže nabídnout to, co u jiných nenajdete. Tato situace ovšem nebude trvat věčně. Kromě zmíněného Fordu plánuje útok na tuto kategorii třeba i Volkswagen. Základní cenu Mokky stanovili u Opelu na 379 900 Kč v případě benzinové „jedna-šestky“ s pětistupňovou manuální převodovkou. Cena testovaného modelu 1.4 Turbo ve vrcholné výbavě Cosmo začíná na 544 900 Kč. N

Opel Mokka 1.4 Turbo 4×4
Motor | zážehový přeplňovaný čtyřválec, 1364 ccm, 103 kW / 6000 ot.min-1,
200 Nm / 1850–4900 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová manuální, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h 9,9 s, 190 km/h, spotřeba v testu 8,2 l/100km
Rozměry | 4278 x 1777 x 1646 mm, rozvor 2555 mm
Zavazadelník | 356/1372 l
Cena | 688 600 Kč