Audi Q5 se vyrábí čtyři roky a hraje skvěle roli mladšího a menšího sourozence obrovského SUV Q7. Zpočátku to vypadalo, jako by designéři jen vzali Q7 a na kopírce zvolili zmenšení na nějakých 75 %. Voilà! S příchodem nového faceliftu se Q5 snaží trochu oprostit od svého velkého bratra.
Patrně nejvýraznější změnou jsou přední světla, která dostala upravený tvar rámečků zdobených diodovými linkami pro denní svícení. Tvář Q5 je tak výraznější. Lehce se změnil i přední nárazník, jehož tvar se jemně zaoblil. Kompaktní SUV se však stále tváří agresivně. Zbytek zůstal na svém místě, což znamená, že ani velikost vozu se vyjma drobného nárůstu šířky nezměnila. Zůstalo i víko zavazadelníku, které se zvedá spolu s brzdovými světly, což je poznávací znamení všech Audi s písmenem Q ve jméně.
Jestliže byste chtěli najít změny v interiéru, máte smůlu. Zde se neudálo prakticky nic nového. Minimálně ne ve voze, který jsem já testoval. Zákazník si však může vybrat z nových dekorů palubní desky. Pokud se vám líbilo matné světlé dřevo s rýhováním třeba v Audi A6, můžete si ho do nového modelu Q5 pořídit také.
Uvnitř stále stejné
Docela mě mrzí, že změnou neprošly ovladače. Myslím tím zejména ty, které korigují automatickou dvouzónovou klimatizaci (lze si nově zaplatit i třízónovou). Jednak po stisku vydávají zvuk laciného plastu, jednak se přes ně některé funkce složitě ovládají. Například chcete-li změnit intenzitu foukání, je nutné nejprve stisknout tlačítko ventilátoru a pak teprve kruhovým voličem nastavit intenzitu.
Na palubě se s příchodem faceliftu objevila nová verze multimediálního systému MMI. Poznáte ji hlavně podle základního menu, které má položky sestavené do kruhu. Jednoduše se pak vybírá přehrávání multimédií, navigace nebo nastavení vozu. Lze zde i konfigurovat jednotlivé jízdní režimy Audi Drive Select, případně můžete pro jejich nastavení využít samostatné tlačítko.
Prostorově není Audi Q5 co vytknout. Přesně zapadá do standardů třídy kompaktních SUV. Čtyři dospělí lidé běžného vzrůstu tak nebudou mít v interiéru problém s místem. Kožená sedadla s možností elektrického nastavení jsou navíc poměrně pohodlná. Vzadu by zasloužila jen o něco více bočního vedení. Do kufru se vejde 540 l a po sklopení zadních sedadel až 1560 l. Tyto hodnoty jsou beze změny.
Více kW, menší apetit
Audi Q5 v testu poháněl čtyřválcový turbodiesel 2.0 TDI. Jde o nový motor, který oproti předchozímu lehce přibral na síle. Výkon se zvýšil ze 125 na 130 kW. Automobil je navíc s novým agregátem o několik kilogramů lehčí. Nově je také vybaven systémem start-stop, který zajišťuje úsporu paliva při stání na semaforech. Spotřeba podle tabulky klesla o sedm desetin na rovných 6,0 l nafty na 100 km. Já jsem se při testu dokázal dostat zhruba na 7,2 l nafty při provozu kombinujícím městské ježdění, dálnici a okresní silnice.
Pohonná jednotka ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou funguje skvěle. Ani není potřeba využívat plastové páčky pod volantem, automat řadí hladce a chytře. Při rozjezdech z místa jsem se přitom nesetkal ani s výraznějším škubáním, které občas dvojspojky doprovází. Vůz je jednoduše řečeno naladěný precizně. Pochvala musí směřovat i k jízdním vlastnostem. Automobilka nasadila nový posilovač řízení, který je elektromechanický. Znamená to, že i ten umí svým provozem ušetřit trochu paliva. Je to už dávno, co jsem seděl za volantem staršího modelu Audi Q5, ale zřejmě bych ani tak rozdíl v řízení příliš nepoznal. Není sice kdovíjak komunikativní a odpor ve volantu je spíše umělý, k charakteru vozu se ovšem hodí.
Podvozek Audi Q5 dostal po faceliftu nové stabilizátory. Také má jiné odpružení. Opět jsem při jízdě marně vzpomínal na zážitky s první Q5. Nevadí, hlavní je, že auto je v zatáčkách velmi stabilní, dobře tlumí nerovnosti a nemá tendenci se příliš naklánět. Permanentní pohon všech kol quattro se pak stará o neutrální průjezd. Do lehkého terénu se s Audi Q5 vydá málokterý majitel.
Změny, které s sebou facelift přinesl, nejsou tak velké, že by se bez nich Audi Q5 neobešlo. Dohromady však znamenají, že luxusní kompaktní SUV nepřijde o přitažlivost ani v druhé polovině života své teprve první generace.
Audi Q5 2.0 TDI quattro
Motor | vznětový čtyřválec, 1968 ccm, 130 kW / 4200 ot.min-1,
350 Nm / 1750–2500 ot.min-1
Převodovka | sedmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravový diferenciál
Jízda | 0–100 km/h 9,9 s, 204 km/h, spotřeba v testu 7,2 l/100km
Rozměry | 4629 x 1900 x 1653 mm, rozvor 2807 mm
Zavazadelník | 540 / 1560 l
ZÁKLADNÍ CENA | 1 102 600 Kč