Buďme ale fér. Pohon všech kol dostanete ve Volkswagenu T-Roc jen v případě, že sáhnete po jeho zatím (v době uzávěrky) jediné naftové motorizaci. Jde o čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 150 koní, který se se systémem 4Motion pojí automaticky. První cena? 692 900 korun! To není málo. Já jsem ale testoval verzi s automatem DSG a v parádní vrcholné výbavě Sport. Celkem cena včetně pár pěkných příplatků překročila 956 tisíc korun. Tohle není auto pro mladé, to je auto pro zlatou mládež.
Možná ale, že nebude tak zle. Volkswagen na rozdíl od některých konkurentů nabízí opravdu široké rozpětí ceny, a tak si ho s pohonem předních kol a základním benzinovým motorem pořídíte už za 452 900 korun. To v případě, že vám jde hlavně o městské ježdění a styl. Toho má T-Roc na rozdávání. Nejenže můžete volit z celé řady barevných provedení, se kterými se rozhodně jen tak neschováte, ale k dispozici jsou i dvoubarevné verze s kontrastní střechou. A jak vidíte z okolních snímků, T-Roc vynikne i v prachobyčejné bílé. Jeho design je totiž nápaditý a detaily jako LED umístěné do tvaru rámečku na nárazníku mu přidávají šmrnc. Vše ale záleží na tom, kolik za T-Roc budete chtít zaplatit.
Totéž lze říci o interiéru, ze kterého je cítit nový Volkswagen Polo, což rozhodně není špatná zpráva. Sice je tu poměrně velké množství tvrdých plastů, ale aspoň se kabinu snaží osvěžit lesklé plochy nejen dekoru, ale i středové obrazovky. K ní doporučuji přikoupit hadříček na brýle, protože okamžitě posbírá nesnesitelné množství otisků prstů. Nebo mám prostě jen tak špinavé ruce?
V top verzi dostanete v ceně displej nahrazující klasické budíky, což se dnes už zdá skoro jako nutnost. Ten také umí spolupracovat s navigací, za kterou si však už musíte připlatit, stejně jako za multifunkční volant potažený kůží. Jde ale o tisícikoruny. Volkswagenu se palubní deska povedla na výbornou, ergonomie je jako vždy špičková. A i když některé automobilky přicházejí s ovládáním základních prvků, jako je klimatizace, pomocí dotykových displejů, T-Roc si zachovává klasická tlačítka. Nebudete na něj tedy nadávat jako třeba u konkurenčního Peugeotu.
Malý tedy není, i když…
T-Roc stojí na platformě MQB. Je tedy více příbuzný například se Škodou Karoq nebo Seatem Ateca. Samozřejmě je postaven tak, aby v koncernové hierarchii neohrozil ani větší Tiguan, ale nejde vyloženě o malý crossover. Takový Peugeot 2008 je o poznání stísněnější. Kabina T-Rocu je logicky o něco užší než u větších SUV, ale podélnou prostorností nestrádá. Naopak, klidně si i větší postavy pohodlně sednou do druhé řady sedadel. Vydat se na výlet lze tedy ve čtyřech dospělých úplně s přehledem.
Je ale fakt, že zadní sedadla by mohla být lépe tvarovaná, při ostřejší jízdě jsem z nich trochu vypadával. To přední se povedla. Nejenže vypadají parádně, zejména v testovaném bílo-šedo-červeném provedení, ale dají se i solidně nastavovat. Svou polohu si tak pohodlně najde každý.
Je však dobré vědět, že pokud uvažujete o Volkswagenu T-Roc, nebude to s výlety na delší vzdálenosti zas až tak horké. Pokud si totiž pořídíte verzi s pohonem všech kol, bude vám vzadu překážet víceprvková náprava. Tím pádem se budete muset vzdát možnosti hýbat s mezipodlahou a auto nabídne kapacitu 392 litrů. To je pořád na běžné používání dost, ale na dovolenou bych se do tohoto kufru s celou rodinou rozhodně balit nechtěl. Alespoň že někdo v příplatcích zaškrtl položku „elektrické otevírání kufru“. Stojí sice 9 000 korun, ale je docela užitečná.
Není to jen hračka
Pojďme přesto vyrazit na delší cestu. Proč by si jinak člověk pořizoval kombinaci silného dieselu, automatu a pohonu všech kol, že? Motor je za studena poměrně slyšet, stejně tak, když ve sportovním režimu toužíte po akceleraci. Pokud ho ale zahřejete a necháte automat, aby ho za vás převaloval ve velmi nízkých otáčkách (což se mu daří i při dálničním limitu), můžete se těšit z klidného cestování. A když auto nebudete trápit, tak i z velmi rozumné spotřeby. T-Roc totiž váží 1,5 tuny, a tak s ním motor o výkonu 150 koní nemá větší problémy. Lze jezdit třeba i za 6,5 litru nafty na 100 km, při ostřejší jízdě stoupne spotřeba zhruba o litr.
S pohonem všech kol, který je tradičně řešen mezinápravovou spojkou, o níž se už popsaly stohy papíru, se pojí možnost volby jízdních režimů pro čtyřkolku, což je Street, Snow a Off-road. Podle toho se mění chování mezinápravové spojky, další možností je pak nastavení chování převodovky, plynu nebo řízení. Prostě si lze s autem docela slušně hrát, nakonec ale zůstanete u toho, že běžně dáte komfortní režim a při potřebě třeba předjíždět nahodíte sport. Jsou tu ale i páčky pod volantem, na které automat reaguje velmi rychle, takže si i přes klasicky volkswagenovské volné řízení užijete trochu té zábavy. I když dynamika s těžším dieselem není zas tak oslnivá.
Naopak špičkový je podvozek. Zadní víceprvkové zavěšení se na chování vozu podepsalo tak, že má řidič v ruce jasně auto vyšší třídy. Řada crossoverů právě spadá k tomu, že jsou z nich z jízdního hlediska spíš jednoduché „plechovky“. Ne tak T-Roc, který se neztratí ani mezi středně velkými SUV. A k tomu ještě působí jako velmi mrštný vůz. Jediným neduhem na delší cestě tak byla velká 19″ kola s nízkými pneumatikami, která se o slovo hlásila tužší jízdou a občasným drcnutím na větších nerovnostech. To je ale daň za krásu, a komu to přijde příliš, může si pořídit T-Roc s menšími koly.
Volkswagenu se u T-Rocu povedlo skloubit kompaktní rozměry, prostornou kabinu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Škoda jen vyšší ceny, která z něj dělá docela luxusní zboží. Vzhledem k tomu, že jsem měl tu čest s jedním z nejpovedenějších crossoverů současnosti, je ale nutnost zaplatit o něco víc docela přijatelná.
Verdikt
T-Roc je crossover v pravém slova smyslu. Nejenže kombinuje hatchback s SUV, ale ještě se mu daří převalovat se na hranici dvou tříd. Jízdními vlastnostmi by se totiž směle mohl zařadit mezi nejlepší kompaktní SUV, totéž platí i o prostornosti kabiny. Stylem se zase spíš podobá menším kouskům. Body dolů dostává jen za poměrně vysokou částku, kterou je potřeba si na jeho koupi s pohonem všech kol vyhradit.
Volkswagen T-Roc 2.0 TDI 4Motion
- Převodovka: 7stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
- Motor: 1 968 ccm, přeplňovaný vznětový čtyřválec
- Cena: 820 900 Kč / Testovaný vůz: 956 300 Kč
- Výkon: 110 kW (150 koní) / 3 500 ot/min
- Točivý moment: 340 Nm / 1 750–3 000 ot/min
- Zrychlení: 8,4 s
- Maximální rychlost: 200 km/h
- Dojezd: 786 km
- Spotřeba: oficiální 5,1 /test 7,0
- Hmotnost: 1 530 kg
- Kufr: 392/1 237
Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund