Kia Sportage zaujala mnoho lidí už během svého představení. Stačí zavzpomínat na to, jak vypadala předchozí generace. Mezigenerační skok, který tento modelu udělal je vážně obrovský. Neplatí to samozřejmě pouze o designu, i když právě svým vzhledem Sportage tenhle fakt dokonale demonstruje. Nakonec rozdíl vzhledu obou automobilů můžete porovnat sami.

Za design Sportage může především designér Peter Schreyer, který způsobil to, že se nabídka automobilky Kia vzhledově velmi sympaticky změnila. Jak asi už všichni dobře vědí, Kia chce dělat především evropská auta, což dokazuje mimo jiné také designem. Řeči o tygřích nosech a já nevím jakém výrazu, nechám na tiskové zprávy. Tohle SUV se mi jednoduše řečeno líbí a dle mého názoru se designově povedlo více, než „fluidní“ sourozenec ix35.

Jedna-sedm stačí?

Nebudu zabíhat do podrobností, protože dvojici ix35 / Sportage jsme tu vážně měli mockrát. Hlavním tématem tohoto testu je základní naftová motorizace o objemu 1,7 CRDi. Tu výrobce sliboval už kdysi dávno, když vůz představoval, zájemci si ale na ni museli ještě chvíli počkat. Spolu s malým dieselem rozšířila Kia začátkem roku nabídku motorizací ještě o zážehovou jedna-šestku GDI. Oba motory mají být především dostupné a úsporné, což je podle tabulkových údajů jednoznačně pravda, ale víte, jak to chodí. Realita tabulkám tak úplně neodpovídá.

Základní naftový motor nabízí základní schopnosti. To je prostě fakt, se kterým případný zájemce buď dopředu počítá, nebo se s tím jednoduše musí smířit. Maximální výkon 115 k a nejvyšší točivý moment 260 Nm kombinované s pohotovostní hmotností 1490 kg neslibují velké zážitky z rychlého cestování. Kia Sportage pokoří stovku za 12,3 s a nejvíce se rozjede na 173 km/h.

Nejlépe se naftová jedna-sedmička cítí logicky mimo město a mimo dálnice, kde řidič naplno využije její největší výhodu – nízkou spotřebu. Při ustálené rychlosti do 100 km/h není problém dosáhnout na čísla začínající pětkou a s trochou snahy i nižší, což je velmi sympatické, ale má to také své záporné stránky. Předjížděcí manévry, nebo přesněji řečeno pružné zrychlení, které je obecně doménou dieselových agregátů, v tomto případě není nijak slavné. Člověk zvyklý z drtivé většiny případů na to, že pouze přidá plyn, počká, až se roztočí turbo, auto v rozmezí tisíce otáček ostře zatáhne a bezpečně předjede pomalejšího řidiče, bude zklamán. Tady nastoupí turbo, a….? Nestane se nic.

V tomto vidím asi největší nevýhodu základního dieselu pro Kiu Sportage. Sice při klidné jízdě pojedete za 4,5 l/100 km, ale s benzínem budete ve stejném jízdním režimu třeba o litr výše, což je pořád dost dobrá hodnota. Pružné zrychlení a pocit z toho, že mám rychlý vůz, se u jedna-sedmičky jaksi nedostavil a ani s tím dlouhým cestováním to zas taková sláva není. Jistě, motor si na dálnici řekne o 6 – 7 l /100 km, bavíme se ovšem o striktní předpisové jízdě. Jakmile na to začnete takříkajíc trochu šlapat, motoru hodně rychle začnou docházet síly a to se okamžitě promítne do vyšší spotřeby.

Základní nafta vs. základní benzín

Jak jsem psal už před několika měsíci, k naftové jedna-sedmičce se v nabídce automobilky Kia nachází dvě lepší alternativy. Modelový zákazník číslo 1 touží po dostupném kompaktním SUV, se kterým bude jezdit více méně každý den krátké trasy, občas maximálně vyjede na dovolenou. Tak pro takového člověka je určitě výhodnější benzinová jedna-šestka GDI. Zaprvé nabídne o něco lepší jízdní projev a hlavně je o podstatných 85 000 Kč levnější. Naproti tomu modelový zákazník s pořadovým číslem 2 chce malé SUV, ale mnohem častěji s ním bude jezdit dlouhé trasy. Na jeho místě bych raději sáhnul po naftovém dvoulitru, i když je dražší o dalších 50 000 Kč. Důvodem jsou mnohem dynamičtější jízdní vlastnosti a spotřeba vyšší pouze o necelý litr.

Zajímavá situace nastane, když k tomu všemu přidáme ještě ceník sourozeneckého modelu ix35. Kia Sportage je totiž oproti němu levnější, při zhruba podobné výbavě. Zatímco ix35 1.7 CRDi vyjde na 599 990 Kč, dvoulitrová dieselová Sportage stojí v základní výbavě zhruba o 40 000 Kč, ve verzi Active Plus o deset tisíc méně. Jedna-šestka GDI ve spojení s Hyundaiem ix35 je o deset tisíc dražší. Kia navíc přidá kromě subjektivně lepšího vzhledu také jistější jízdní vlastnosti.

Patří k tomu lepšímu

Kia Sportage každopádně patří k tomu lepšímu, co se v dané kategorii a cenové hladině nabízí. Základní naftová pohonná jednotka je relativně tichá a láká zákazníky především na zajímavá čísla týkající se spotřeby, jenže před tím, než po ní sáhnete, je dobré si spočítat, kolik vlastně za rok ujedete s autem kilometrů. Cenový odstup od základní a neméně schopné benzinové jedna-šestky je opravdu veliký a klidně by se mohlo stát, že se peníze investované navíc do nižší spotřeby nikdy nevrátí zpět (nebo až za velmi dlouhou dobu). Určitě je také dobré zmínit, že základní motorizace (1.7 CRDi a i 1.6 GDI) nejsou spojeny s pohonem všech kol.

Kia Sportage 1.7 CRDi je každopádně povedený základ, na kterém může automobilka úspěšně stavět. Když se k tomu přidá sedmiletá záruka, máme tu docela lákavou nabídku.

 

Plusy:nízká spotřeba, design
Mínusy:průměrná dynamika, cenový odstup od 1.6 GDi

Základní cena: 504 980 Kč

KIA SPORTAGE 1.7 CRDi
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1685 ccm
Výkon 85 kW (115 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment 260 Nm při 1500 – 2750 ot./min.
Maximální rychlost 173 km/h
Zrychlení 12,3 s
Převodovka manuální šestistupňová
Spotřeba město/mimo/komb 6,3 / 4,8 / 5,3 l/100 km
Spotřeba během testu 6,9 l/100 km
Palivová nádrž 59 l
Délka x šířka x výška 4400 x 1855 x 1635 mm
Rozvor 2640 mm
Hmotnost 1490 kg
Zav. prostor min/max 465 l / 1353 l

Foto: Zuzana Ptáčková