Nová čelní maska Nissanu Qashqai pocitově zmohutněla karosérii vozu. Vzhled je mnohem agresivnější a přimhouřené světlomety spolu s pokrčeným nosem jasně vyzývají k souboji. Japonská automobilka v reklamách směřuje svůj corossover do města, kde se bojuje o holé přežití. A takovéto vzezření by vám mělo minimálně vybudovat respekt. Kromě přídě se ale toho mnoho nemění. K testu mám sedmimístnou verzi Nissan Qashqai+2, která má o 135 mm větší rozvor náprav než verze pro pět. Nové tvary jen přidaly několik milimetrů na délku a na šířku.
Uvnitř vozu čeká velice příjemný interiér, který prosvětluje neskutečně velké střešní okno. Pokaždé, když jsem někoho v autě vezl, neskrýval svůj údiv. Zato mě nebylo po chuti nepříjemně málo místa nad hlavou, které se v kombinaci s vyšším posazem za volantem a zmíněným střešním oknem blížilo nule. Odměnou byl ale dobrý výhled z vozu, přesně takový, jaký hledají ti, kteří začnou uvažovat o podobně stavěném autě.
Tak trochu nechápu kombinaci bílé kůže a gumových „koberečků“. Sedím v autě do terénu nebo ho mám raději parkovat před Národním divadlem? No ale budiž, každý si může zvolit, co hrdlo ráčí. Osobně bych se přikláněl spíše k praktičtějším barvám potahů. Proč? Když si koupíte Qashqai+2, máte pravděpodobně děti. A ty zase mají neuvěřitelnou schopnost bryndat, drobit a všelijak jinak likvidovat váš drahocenný interiér. Pokud ale zatím ratolesti nemáte, pak není důvod vůbec o této verzi uvažovat. Do třetí výklopné řady se totiž nikdo jiný nevejde. Tedy pokud netrpí sebedestruktivními choutkami.
Facelift se také lehce podepsal na palubní desce. Řidič má nyní k dispozici nové budíky s ukazatelem informujícím o spotřebě nebo dojezdu, a nehezká obrazovka vykukující zprostřed palubní desky zmizela. Místo toho je tu přívětivější systém s 5“ dotykovou obrazovkou a navigací s plynulým chodem. Prima, jen občas je to ovládání poněkud titěrné.
Neříkejte mi, že je tichý
Pod kapotou se od minule nic nezměnilo, takže se mi do ruky znovu dostává dvoulitrový turbodiesel s výkonem 150 koní. To je pro menší crossover dostatečná hodnota, na druhou stranu nelze čekat žádné dramatické přesuny po silnici. Motor je v nižších otáčkách slabý, plné síly nabude až po dosažení zhruba 2000 otáček, kdy se dostavuje vrchol točivého momentu 320 Nm. Musel jsem tedy častěji řadit, než bývá u nafťáků zvykem. Šestistupňová manuální převodovka pracuje přesně, její chod v kulise by ale mohl probíhat trochu diskrétněji.
Kam jsem se podíval, tam se na motor 2.0 dCi pěly ódy, co se týče kultivovanosti. Možná jsem rozmazlený, možná na mě budou majitelé nissanovských nafťáků na ulici plivat, stojím si ale za tím, že zas až taková sláva to tedy není. Na jednu stranu jde o moderní pohonnou jednotku s proměnou geometrií lopatek, systémem common rail a tak dále… Ale při rozjezdech a ve vyšších otáčkách by nemusel tak chrčet.
Testoval jsem Nissan Qashqai+2 s pohonem všech kol, ten se mimo jiné podepsal na lehce větší spotřebě. Tabulky hovoří o 6,8 litrech nafty na 100 km v kombinaci, moje zjištění je 8,3, kdy jsem pravidelně střídal okresky s dálnicí a městem a vykonal i jednu delší cestu na východ Čech. Jestli budete využívat japonský crossover hlavně ve městě, jak si to přeje výrobce, pak se připravte minimálně na 10 litrů.
Je to Asiat
Velkou pochvalu si pak zaslouží samotný pohon všech kol, který můžete zapínat pomocí otočného ovladače na středovém tunelu. Pokud tedy vyjedete do terénu, sáhnete po čtyřkolce, na asfaltu zase můžou táhnout jen přední kola.
O terénních kvalitách Nissanu Qashqai jsme se už bavili v minulých testech, dobře se mu ale daří i na silnici. Podvozek je nastavený tak, aby snižoval naklánění do zatáček. Přijdete o trochu toho komfortu, jízda je ale oproti některé konkurenci jistější. Tomu všemu ještě napomáhá do ruky dobře padnoucí volant s ideální velikostí. Velkou citlivost v něm ale samozřejmě nehledejte.
Nissan Qashqai se po faceliftu tváří drsněji, což určitě přiláká hodně nových zákazníků. Je pravda, že jeho vzhled je velmi asijský, to jsou ale i jeho jméno a původ. Tak proč je skrývat.
Základní cena: 623 000 Kč
Objem motoru 1995 ccm
Maximální výkon 110 kW (150 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 320 Nm při 2000 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 186 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s.
Udávaná spotřeba město 8,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km
Spotřeba během testu 8,3 l/100 km
Provozní hmotnost 1696 kg
Délka / výška / šířka 4541 mm / 1645 mm / 1783 mm
Rozvor 2765 mm
Zavazadelník / po sklopení 450 l / 1520 l
Foto: Zuzana Procházková