Ano, na první pohled nenajdeme mnoho změn. Na druhou stranu není přece potřeba měnit něco, co se líbí a úspěšně prodává. Svými tvary patří X-trail bezesporu k nejoriginálnějším SUV na trhu. Oproti minulé generaci působí vůz ještě robustnějším dojmem. Zásluhu na tom mají větší rozměry karoserie, především délka a opravdu masivní zadní sloupek. Navíc už tak vysoký vůz ještě opticky zvětšoval příplatkový střešní nosič s integrovanými světlomety.

Dojem pořádného vozu ještě umocní velké podběhy. Ty nejsou schopny zaplnit ani větší 17“ disky z lehkých slitin. Jako praktickou můžeme označit plastovou ochranu karoserie, i když speciálně vzadu tomu tak úplně nebylo. Ale o tom až později. Nová generace je zkrátka po stránce vzhledu víceméně stejná a je to tak dobře.

Velmi příjemný…

Zkoušený “kousek“ byl v té nejvyšší výbavě, a tomu také odpovídal už první pohled do kabiny, vlastně ani ten ne. Bezklíčkové odemykání je výsadou nejvyšší výbavy, takže žádné obtěžování s mačkáním dálkového ovládání. Vezmeme za kliku a hurá dovnitř. Tam totiž čekají pěkné kožené sedačky. Ale…

Jistě jsou velmi pohodlné, a to platí o předních i zadních místech. První větší zatáčka však dala jasně najevo jejich nevýhodu. Tou je malé boční vedení. Vpředu chybí, ale nějaký náznak by se našel. Zadní cestující se musí smířit s pohodlnou koženou, ovšem úplně plochou lavicí. Kdo jezdí vzadu nepřipoután, měl by se připravit na to, že se bude sunout po sedadle ze strany na stranu.

Je jasné, že ve vysokém a těžkém voze, který se navíc poměrně dost naklání, nejsou potřeba sportovní sedačky Recaro. Proto také můžu označit ty přední za dostatečné, ale místa vzadu by si nějaké to tvarování zasloužila. Cestující si alespoň mohou nastavit sklon svého děleného opěradla. Ale zpátky za volant.

Škoda těch tlačítek

Ten se celkem vyvedl. Sice má trochu tenčí věnec, ale to můžeme přehlédnout, protože se výborně drží a lze jej nastavit v obou osách. Jedinou výtku bych směřoval na tlačítka na něm umístěná. Ne kvůli počtu, ale kvůli rozmístění, které vás nutí přendávat ruku z příslušné a správné polohy někam jinam, čímž tyto ovladače trochu ztrácejí smysl.

Z pohledu řidiče to je vlastně asi jediná výtka, protože zbytek je intuitivní, nebo chcete-li ergonomicky povedený. Mám na mysli nejen středový panel, ale i přehledný přístrojový štít.  Snad jen to ovládání displeje palubního počítače by nemuselo být schováno za volantem.

Odkládejte!

Velkou pochvalu si japonské SUV zaslouží za odkládací prostory. Těch je přinejmenším dostatek. Příjemné je také střešní okno, které sice ubere nějaký ten centimetr z prostoru, ale po té, co ho celé otevřete, vám z X-Trailu udělá takový SUV-kabriolet.

Když už byla řeč o odkládacích prostorech, ty najdeme i v zavazadelníku. Pod podlahou se schovává ještě šuplík a další prostor pro drobnosti. Úplně na dně je pak schována rezerva. Jak jsem již zmínil, zavazadelník oproti předchozí generaci narostl a je to znát. Bohužel má neskutečně hladkou podlahu, takže odložený například odložený kufřík tam během jízdy cestoval, až byl nakonec přemístěn na zadní sedadlo. Dodejme ještě, že po sklopení zadních opěradel vzniká díky dvojité podlaze zcela rovná plocha.

Made by Renault

V současné nabídce figuruje jediný dieselový motor, který je ovšem naladěn na dvě výkonové úrovně (150 k a 173 k). Testovaný vůz měl navíc automatickou převodovku, která se dodává pouze k té slabší variantě. Takže jsme si museli vystačit pro techniky se 110 kW.

Na takovýto vůz se to může zdát málo a ani hodnota 320 Nm není nějak oslnivá. Nemyslete si ale, že je vůz s tímto motorem nějaký šnek. Zrychlení z nuly na 100 km/h sice trochu trvá, ale to pružné je o poznání lepší. Bohužel jsme nevyzkoušeli během testu plně obsazený vůz. Už z běžné jízdy můžeme odhadovat, že to nebude žádná sláva a spotřeba půjde velmi rychle nahoru, přesněji řečeno přes deset.

V těchto mezích se pohybuje při jízdě ve městě, mimo město lze jezdit podle údajů výrobce za 6,7 l/100 km a od skutečnosti se příliš neliší. Na dálnici ale s touto hodnotou nepočítejte, hranaté tvary mají totiž i své nevýhody. Kromě spotřeby rostoucí s rychlostí jízdy to je také aerodynamický hluk. Ten se projeví už poměrně brzy po 100 km/h a je jediný, kdo dělá v kabině neplechu. Motor je velmi kultivovaný a pokud ho nebudete hnát do vysokých otáček, nebude vás nijak obtěžovat.

Automatickou převodovku si můžete pořídit za 50 000 Kč. Já osobně ji řadím k tomu lepšímu, co se na trhu objevuje. Je to pohodlný a poměrně hbitý společník. Někdy ale zbytečně dlouho drží otáčky, kde už motor dávno nemá co nabídnout, a to se projeví na spotřebě. Jízda pouze na manuální mód znamenala její pokles o 0,6 l/100 km. Ano, společník je to příjemný, jenže já bych si ho zřejmě nepořídil. To je ovšem můj subjektivní názor.

Do polí, lesů, luk a hájů

Jízda po komunikacích všech tříd je příjemná. Vůz je naladěn na pohodlí, takže se trochu houpe a krásně žehlí sebevětší nerovnost. Trochu překvapen jsem byl z jízdy mimo vozovku. Nissan X-Trail se totiž tváří jako schopné terénní vozidlo a má k tomu důvod.

V přírodě si počíná velmi jistě. Systém All mode 4×4-i dělí sílu motoru klasicky v první řadě na přední nápravu, při problémech automaticky a hlavně rychle připojí zadní kola. Kromě funkce 2WD a AUTO lze ještě striktně určit přenos newtonmetrů na obě nápravy pomocí funkce LOCK. Samozřejmostí jsou asistenti pro sjezd a výjezd prudkých svahů, což jsme si vyzkoušeli, a fungují velmi dobře.

Jízdu v terénu zvládá X-Trail s přehledem, problémem zůstává akorát dlouhá záď a světla umístěná v plastové ochraně (o které byla už řeč) pod zadním nárazníkem. Je pravda, že automobil je schopen vyjet prudké svahy, ale chce to být obezřetný při nájezdech, aby ona zmiňovaná světla pod nárazníkem nepřišla k úhoně.

Nestojí málo, nabídne hodně

Během testu se mne každou chvíli někdo ptal, kolik tento vůz tedy stojí, když je tak dobrý. Odpověď zněla “hodně“, protože jsem to nevěděl. Pohled do ceníku ale ukázal, že to tak hrozné není. Akční ceny znamenají hodnotu výbavy LE ve spojení se slabším turbodieselem něco málo přes 770 000 Kč. Jistěže to není málo, ale vzhledem k opravdu velké porci výbavy se to zdá býti přijatelné.

Nissan X-Trail patří jednoznačně k těm lepším zástupcům SUV na trhu. Kromě pohodlí a jisté dávky luxusu nabídne i variabilitu a praktické vlastnosti. Jeho největší výhodou jsou schopnosti v terénu. Stejně dobře jako na silnici si totiž počíná na poli, louce, blátě, lese a tak dále. Pokud se řadíte mezi náročné řidiče, kteří chtějí mít pohodlíčko a občas potřebují zajet mimo silnici, X-Trail je přímo ideální volbou.

Základní cena v provedení LE: 772 900 Kč

Objem motoru     1995 ccm
Maximální výkon     110 kW (150 k) / 4000 ot/min
Maximální točivý moment     320 Nm / 2000 ot/min
Převodovka     6 stupňová automatická
Maximální rychlost     181 km / h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     12,5 s
Udávaná spotřeba město     10,5 l / 100 km
Spotřeba mimo město     6,7 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba     8,1 l / 100 km
Spotřeba během testu     9,0 l / 100 km
Provozní hmotnost     1737 kg
Délka / výška / šířka     4630 mm / 1770 mm / 1785 mm
Rozvor     2630 mm
Zavazadelník / po sklopení     603 l / 1773 l

Foto: Zuzana Procházková