Mělo to být úterý, jako každé jiné. Ráno zavolat příslušným osobám, domluvit vyzvednutí dalšího testovacího auta. Připravit focení a tak dále. Jedním slovem, rutina. Jenže tohle úterý bylo poněkud odlišné. Z toho šedého davu silničních SUV a takových řekněme spíše obyčejných aut sem tam vystoupí něco, co více než práci představuje hodně příjemný zážitek. Asi tušíte, že nový Range Rover je přesně takovým případem.
Range Rover čtvrté generace znám už docela dobře, takže jsem tak nějak tušil, že to bude trochu speciální test. Jakmile se bílý testovací exemplář objevil ve vratech garáže, měl jsem jasno v jedné věci. O tohle auto se s nikým nepodělím! Tedy na shledanou a vzhůru vstříc prvním testovacím kilometrům v realitě České republiky. A ty nemířily nikam jinam, než do naší redakce.
Ve městě
Jestli se designérům něco opravdu povedlo, pak to je luxusní vzhled. Úkol zněl v podstatě stejně, jako při vývoji malého Evoque. Vezměte klasické tvary, na tom se nesmí nic změnit, a ty nějakým způsobem převeďte do moderní podoby. Rozhodně tuto úlohu designérům nezávidím, asi na ni padlo pár probdělých nocí, ale výsledek stojí za to a vsadím se, že mi to potvrdí každý, kdo viděl Range Rover naživo. Stačí jeden jediný pohled. Tohle je skutečně luxusní a drahý automobil. Audi Q7 nebo třeba Porsche Cayenne, nechť se na mě nezlobí, ale ve srovnání s Range Roverem vypadají jako chudí příbuzní.
Jakmile otevřete obrovské dveře, dostane se vám okamžitě ujištění, že jste se ve svém úsudku o drahém a luxusním autě nemýlili. Kůže, všude samá kůže. Na sedačkách, palubní desce, na volantu, úplně všude. No neváhejte, posaďte se. Sedadla jsou široká, pohodlná, vybavená masáží, nastavit lze všechno možné včetně bočního vedení. Před sebou vidíte obří rovnou kapotu a do vašeho podvědomý se začíná pomalu vkrádat jistý dojem. To já jsem tady „vedoucí“. A když zavřete ty velké dveře, rozhostí se kolem hrobové ticho. Range Rover umí udělat velký dojem, a to jsme ještě ani nenastartovali.
Do testu jsem si vzal zcela záměrně verzi TDV6 (na SDV8 se dostane později). Tenhle Range Rover je asi to nejnovější, právě této varianty se týkají údaje o hmotnosti nižší o více než 400 kg, tento Range by měl být nejúspornější a řidič by při tom neměl dělat žádné kompromisy. Mačkám tlačítko startování, vyrážíme do té zmiňované redakce.
První kilometry v městském provozu budou od řidiče vyžadovat trochu zvyku, protože auto je opravdu dost velké. Hlavně šířka může dělat v úzkých uličkách trochu problémy, ale tím nějaká kritika končí. Kdo si není jist, pro něj jsou určeny kamery monitorující kompletně celé okolí vozu. Výbornou práci odvádí podvozek, něco jako příčné prahy, retardéry a podobné zrady dnešní doby vás nemusí zajímat. Range Rover se zhoupne a tím to končí.
K jízdě po městě patří samozřejmě i kolony. Adaptivní tempomat pracuje do úplného zastavení, pro opětovné rozjetí stačí klepnout do pedálu plynu a Range Rover opět následuje vůz před sebou. Velmi příjemná věc. V kolně pak přijde vhod také výborný audiosystém Meridian nebo televize, i když tam v poslední době toho moc nedávají, takže raději nějaký film na DVD. Šikovnou věcí je obrazovka Dual View, kdy řidič vidí něco jiného než spolujezdec.
Příjezd do redakce je doprovázen neobvyklým zájmem ze strany našich vrátných. Jak už jsem napsal, Range Rover dělá obrovský dojem. Při parkování pomůže samozřejmě asistent a opět kamery. Setkal jsem se během testu s jedním názorem, že SUV jsou špatná, protože jsou vysoká a člověk si ušpiní o prahy kalhoty. Také na toto u Land Roveru mysleli.
Ony obrovské dveře sahají až pod prahy a ty zůstaly díky tomuto řešení čisté i v situacích, kdy Praze vládla rozsolená sněhová břečka. Kromě toho odpružení nabídne tři nastavení světlé výšky od terénní, přes normální až po přístupovou. A když už jsme u té špíny, majitel se samozřejmě neušpiní ani při vykládání zavazadel. Dělené páté dveře se otevírají samy. Stačí dát pokyn tlačítkem od řidiče nebo tlačítkem na klíčku. Z pohledu městské jízdy bych měl pouze jedinou výtku. Start/stop systém umí být otravný i v Range Roveru.
Na okreskách
Nejdostupnější motorizace pro nový Range Rover vyprodukuje 258 koní a 600 Nm, stovku umí za 7,9 s a maximálně se rozjede na 209 km/h. Silnější osmiválec je o sekundu lepší a na maximálce o něco málo rychlejší, ale pokud se smíříte s faktem, že nemáte osmiválcový motor, rozhodně vám nebude chybět vůbec nic. I základní Range Rover umí být dost rychlý.
Když vyjedete za město, rázem zjistíte, že situace s kvalitou českých silnic vůbec není tak zlá, jak se všude píše. Veškeré ty díry a spáry jako kdyby ani neexistovaly. Podvozek pracuje na jedničku dvakrát podtrženou a velmi zdatně jej doplňuje známá osmistupňová převodovka ZF, která si se šestiválcem výborně rozumí. To hlavní, co vystihuje jízdu na okreskách, je komfort a pohodlí. Mimochodem Range Rover se už zdaleka nenaklání tolik, jak tomu bylo dříve. A když nebudete spěchat, dokáže spotřeba spadnout i k osmi litrům.
Na dálnici
Dálnice je místo, kde se Range Rover cítí jako ryba ve vodě a posádka jako doma v obýváku. Land Rover si vzal jako konkurenta také luxusní limuzíny typu Bentley Continental Flying Spur a kromě perfektního podvozku to znamená maximální odhlučnění. Věřte tomu, že to nejsou žádné plané řeči. Do nějakých 160 km/h je v interiéru prvotřídní ticho. A stejně jako na okreskách, také na dálnici přestáváte řešit, jestli jedete po D1, D5 nebo D8. Všechno je rázem tak kvalitní.
Při tachometrových 160 – 180 km/h se Range Rover pohybuje kolem čtrnácti litrů. Jak jsem naznačil v úvodu, není problém se trochu zamyslet a máte tam 200 km/h jak vymalované, což byste ale bez tachometru sotva poznali. Ono to jen tak trochu šustí… Rychlost 200 km/h znamená 3000 ot./min. Dálnice je pak asi jediné místo, kde se naplno projeví rozdíl mezi šestiválcem a osmiválcem. Základní motorizace už od 180 km/h nezrychluje s takovou chutí, jako osmiválec.
Ale to je opravdu pouze jenom detail.
V terénu
O terénu jsme si toho hodně řekli v prosincovém čísle, kde jste si mohli přečíst dojmy z prezentace v Maroku. Range Rover je auto našlapané technologiemi a v praxi se to projevuje tak, že kromě prvotřídního komfortu nabídne na druhé straně také někdy až neuvěřitelné schopnosti v terénu. Stálý pohon všech kol, redukce, systém Terrain Response nově s režimem Auto, nastavování světlé výšky s maximální hodnotou bezmála 300 mm, brodivost 90 cm…
Mnoho majitelů nikdy neokusí terén, jaký Range Rover zvládne, což je ale škoda. Tohle auto totiž projede takovým slušně řečeno nepořádkem, do kterého byste v životě nestoupli a řidič kromě toho, že zmáčkne (v těch opravdu těžkých případech) pár tlačítek, pouze sedí ve svém křesle, třeba si pustí masáž nebo vyhřívání volantu a prostě jede! Hotovo.
Všude
Range Rover je ukázkou vývoje motorismu vůbec. Je úplně jedno, kam se s ním jeho majitel vydá. A když říkám úplně, tak to myslím naprosto vážně. Sníh, led, bláto, štěrk, písek, divadlo, ulice, dálnice… Všechny jmenované (ale i ty nejmenované) režimy jízdy mají společné dvě věci.
Zaprvé se Range Rover nezastaví a za druhé posádce servíruje maximální míru pohodlí. Jiné podobné auto budete hledat hodně těžko a přesně to je ten hlavní důvod, proč přehlédnete pár detailních nedostatků typu horšího provedení navigace nebo přeci jen vyšší ceny. A je to také důvod, proč se na nový exemplář aktuálně čeká rok a také proč jsem začal zcela seriózně uvažovat o emigraci někam hodně daleko. Mohu vás ujistit, že vracet takové auto, se mi fakt nechtělo. Jednoduše řečeno, tohle je nejlepší Land Rover vůbec. A ano, opravdu nepřeháním.
Range Rover TDV6
Motor | vznětový šestiválec, 2993 ccm, 190 kW / 4000 ot.min-1, 600 Nm / 2000 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravový diferenciál
Jízda | 0–100 km/h za 7,9 s, 209 km/h, spotřeba v testu
10,8 l/100 km
Rozměry | 4999 x 2073 x 1835 mm, rozvor 2922 mm
Pohotovostní hmotnost | 2160 kg
Zavazadelník | 909 / 2030 l
Základní cena | 2 601 000 Kč