DER golf

To, co znamená pro automobilku Land Rover Defender nebo pro Porsche model 911, znamená pro Volkswagen hatchback Golf. Ten musejí znát snad úplně všichni, bez ohledu na to, zda jde o čerstvé držitele řidičského průkazu, nebo o jejich prarodiče. Legendární Golf se objevuje na trhu už 38 let. Nebudeme zde rozebírat, kolik milionů exemplářů se přesně prodalo během uplynulých téměř čtyř desítek let, za vše totiž nejlépe hovoří následující údaj.

Uděláme-li si průměr, vyjde nám, že během zmíněných 38 let si nový Volkswagen Golf pořídilo každý den na 2000 zákazníků, a to ve více než 120 zemích světa. Mimochodem když už jsme u těch čísel, můžeme přidat ještě jednu informaci. Prodej sedmé generace odstartoval v září a přesně 16. ledna vydal Volkswagen tiskovou zprávu, že se v Evropě prodalo už 100 000 kusů.

Samozřejmě je celkový prodejní úspěch Volkswagenu Golf mimo jiné dán také množstvím variant, které začínají u třídveřového hatchbacku, pokračují přes slavné GTI, kabriolet a končí u vrcholného R nebo verze s pohonem všech kol. Ta se světu poprvé předvedla v roce 1986. Současné sedmé vydání je tedy v pořadí šesté, které nabízí čím dál oblíbenější systém 4×4.

Nový Golf se už nějaký ten pátek prodává také na českém trhu. Na výběr jsou tři úrovně výbavy, dva benzinové motory nabízené vždy ve dvou výkonových variantách a dva diesely. Za nejdostupnější Golf zaplatíte 339 900 Kč, což je cena, která způsobila nejednu vrásku na čele nejen u korejských soupeřů, ale také třeba u koncernového Seatu.

 

Volkswagen Golf 4Motion je zatím dostupný pouze s naftovými motory a manuální převodovkou. Nejméně za novou německou čtyřkolku zaplatíte 508 900 Kč, a to v kombinaci s motorem 1.6 TDI o výkonu 105 k a prostřední výbavou Comfortline. Výkonnější dvoulitr představuje prozatím to nejdražší, co si u sedmé generace Golfu můžete pořídit. Dostupný je pouze s nejvyšší výbavou Highline a cenovkou 598 900 Kč. U jedna-šestky TDI si za 4Motion připlatíte oproti běžné verzi 60 000 Kč, u dvoulitru to je o 6000 Kč více.

DIE Innovation

Sedmá generace sice vypadá oproti té šesté jako výraznější facelift, opak je však pravdou. Už jste asi slyšeli, že koncern Volkswagen připravil novou modulární platformu MQB, na níž stojí kromě Octavie, Leonu a dalších modelů také Golf. Novým základem ovšem veškeré inovace pouze začínají a výsledkem je velice moderní automobil, který je oproti svému předchůdci větší, ale zároveň lehčí, úspornější, rychlejší. Nejlepší zprávou pro Volkswagen je nakonec fakt, že všechny inovace a všechna vylepšení jsou na automobilu skutečně vidět.

Abych byl přesný, měří sedmá generace na délku 4255 mm, což je o 56 mm více, než tomu bylo u předchozí generace. Důležitou novinkou je také rozvor náprav protažený o 59 mm na konečných 2637 mm, přičemž přední náprava se posunula o 43 mm dopředu. Zároveň je nový Golf o 28 mm nižší. V tuto chvíli se hodí doplnit, že rozměry jsou stejné jak pro verzi s pohonem předních kol, tak pro 4Motion. Nic jako vyšší světlou výšku nebo ochranu podvozku nečekejte. Tedy alespoň prozatím. Třeba se časem dočkáme Volkswagenu Golf Alltrack doplněného o efektní plasty. Nakonec CrossGolf tu v minulosti už byl.

Kdybychom zde chtěli rozebírat všechny inovace podrobně, asi bychom potřebovali jedno celé vydání 4×4 AM možná ještě s rozšířeným počtem stránek. Zaměřím se proto jen na nejpodstatnější záležitosti. Zaprvé je Golf lehčí. Moc se mi líbí, jak v poslední době automobilky začaly pracovat na hmotnosti, což je z hlediska spotřeby a jízdy jedna z nejdůležitějších věcí. Hmotnost základního Golfu 1.2 TSI se pohybuje kolem 1200 kg.

Volkswagen toho docílil celou řadou změn. Například až 40 kg se ušetřilo na motorech, 23 kg je dílem nové karoserie, 2,7 kg ušetřila klimatizace a 7 kg sedadla. Šestá generace Golfu 4Motion osazená naftovým dvoulitrem o výkonu 140 k vážila 1451 kg, nová s dieselem výkonnějším o 10 k má pohotovostní hmotnost 1374 kg, u jedna-šestky je to dokonce 1335 kg.

Interiér je prostornější. Cestující vzadu dostali navíc 15 mm v oblasti kolen, kolem ramen přibylo 31 mm. Důležitý pro českého zákazníka je logicky zavazadelník, který je objemnější. Golf 4Motion nabízí v základním uspořádání 343 l, po sklopení zadní sedadel je k dispozici maximálně 1233 l. Verze s pohonem přední nápravy mají o 37 l navíc.

 

Další zajímavou novinkou, která přišla spolu s novou generací, je řada asistenčních systémů. Konkrétně se bavíme o automatickém brzdění po nárazu, přednárazovém systému, adaptivním tempomatu pracujícím od 30 do 160 km/h, nouzovém brzdění ve městě (do 30 km/h), systému sledování únavy řidiče, hlídání jízdních pruhů, adaptivních světlometech, čtení dopravních značek a tak dále.

Ovšem pro nás to nejdůležitější jsem si nechal na konec. Pohon všech kol využívá novou mezinápravovou spojku Haldex páté generace. Podrobnosti na toto téma si můžete přečíst o několik stránek dále v rubrice 4×4 Plus, tudíž pro tentokrát jen stručně. Systém pohonu je díky této novince lehčí o 1,4 kg a měl by také ušetřit nějaký ten decilitr paliva. Tak, jako jsme tomu byli zvyklí dříve, připojuje spojka zadní kola preventivně, a pokud to naopak situace nevyžaduje, úplně zadní nápravu kvůli spotřebě paliva odpojí. Golf 4Motion sedmé generace má pohon všech kol doplněn ještě o další dva elektronické pomocníky. Zaprvé jde o systém EDS, který nahrazuje uzávěrky nápravových diferenciálů přibrzďováním protáčejících se kol, přičemž jsou řízena všechna čtyři kola. Druhým doplňkem je XDS, který pro změnu v zatáčkách brzdí vnitřní kola, což zlepšuje stabilitu. Taktéž
má na starosti obě nápravy.

DAS Auto

Teorie už bylo více než dost, proto se raději pojďme podívat na „Das Auto“ jako takové. Na německé prezentaci jsem dostal pěkný červený exemplář osazený vrcholným dvoulitrovým dieselem, manuální převodovkou a pohonem všech kol. Jak už jsem napsal, splést si sedmou generaci se šestkou je poměrně jednoduché, ale Volkswagen tak činí zcela záměrně a ze stejného důvodu, z jakého Porsche nemění tvary modelu 911. Golf se líbí, Golf všichni znají v této podobě a upřímně řečeno jiný design je u něj naprosto nepředstavitelný.

Revoluce se nekonala ani v interiéru, na který se podle mého názoru nejlépe hodí hodnocení ve stylu „prostě Volkswagen“. Také sedmá generace preferuje v kabině spíše funkční tvary než designové kreace ve stylu Citroënu DS5. Možná vám to bude připadat trochu strohé nebo fádní, ale pro řidiče je podobné řešení zaručeně nejlepší. Ostatně on v autě není od toho, aby se kochal palubní deskou. Velmi příjemnou novinkou je středový panel natočený například po vzoru BMW směrem k řidiči. Pochvala míří i na tvar sedadel, ve kterých se budete cítit pohodlně hned, jakmile si je nastavíte do ideální pozice.

Sliby o větším prostoru uvnitř rozhodně nejsou žádnou předvolební agitací, která se tak nějak shodou nešťastných okolností nakonec poněkud mine s realitou. Cestování vzadu nebude na obtíž ani vyšším postavám, prostoru je dostatek ve všech směrech. Velmi dobře využitelný je také zavazadelník s pěkně pravidelným tvarem. Pokud někoho zajímá, jak uvnitř rozezná Golf 4Motion od obyčejné verze s pohonem předních kol, mohu mu nabídnout zcela jednoduchou odpověď. Rozdíl je pouze jeden, a to štítek 4Motion před řadicí pákou.

 

WIE: Jak?

Jednoduchá otázka, jednoduchá odpověď. Jak nový Golf jezdí? Velmi dobře. Určitě jste už slyšeli o dvou verzích zadní nápravy, přičemž u Volkswagenu dostanete do 90 kW dozadu nápravu jednoduchou, nad touto hranicí je vzadu náprava víceprvková. Čtyřkolka má logicky vzadu kvůli umístění diferenciálu vícpervek vždycky. Mimochodem rozdíl oproti levnější nápravě je docela znatelný, byť ani s levnější alternativou Golf nejezdí vůbec špatně.

Testujeme výkonnější čtyřkolku, tedy naftový dvoulitr s parametry 150 k a 320 Nm, dostupných od 1750 do 3000 ot./min. Stovku zvládne tato verze za 8,6 s, maximální rychlost činí 211 km/h, a hlavně se můžete těšit na velmi příznivou spotřebu. Tabulky slibují v kombinovaném cyklu 4,7 l/100 km (u jedna-šestky TDI dokonce ještě o 0,2 l méně), já jsem po svižné jízdě na rakouských a německých dálnicích skončil na hodnotě 6,2 l/100 km.

První, co mě na novém Golfu zaujalo, jakmile jsem vyrazil z mnichovského letiště, bylo odhlučnění. Také to je dosti výrazná a velice příjemná inovace. Motor je od kabiny precizně izolovaný, stejně jako hluk od podvozku. V praxi si na dálnici i při rychlejší německé jízdě užívá posádka v interiéru ticho na úrovni prémiových automobilů.

4Motion, XDS a EDS znamenají na okresních silnicích velmi zajímavé jízdní vlastnosti. Golf si je hodně jistý i při ostřejších průjezdech. Už aby tu bylo vrcholné „erko“! Jestliže se dostanete na kluzký povrch, naplno se ukáže, jak výborně funguje nová mezinápravová spojka. Golf nezaváhá ani v hlubším měkkém rozbředlém sněhu a s naprostým přehledem se rozjede bez ohledu na to, zda zrovna stojíte v kopci, nebo na rovině. Jeden menší výlet na zasněžené parkoviště ovšem ukázal, že by nějaký ten centimetr na světlé výšce přece jen přišel u této verze vhod. V každém případě Golf 4Motion zvládá akceleraci i zatáčky na kluzkém povrchu s velkým přehledem a v poměrně velké rychlosti. Za to zvedáme náš redakční palec nahoru, možná rovnou oba dva.

Chování na sněhu je u Golfu 4Motion velmi sympatické. Jestliže mu trochu pomůžete, rád se pustí do přetáčivého smyku a navozuje dojem, že by s ním mohla být snad i zábava. Bohužel během prvních kilometrů za volantem jsem našel pouze možnost vypnutí kontroly trakce, nikoli stabilizace, což vás bude při podobných radovánkách trochu rozčilovat. Ale třeba jsem jen nehledal dostatečně důsledně.

Co se týká řízení a řazení, ani tady není prostor k hlubší kritice. Řízení používá, jak je v dnešní době zvykem, elektrický posilovač, který je ve výsledku přece jen spíše lehký, nemusíme se nad tím však nijak pozastavovat. Řazení je velmi přesné. Sluší se doplnit, že Golf 4Motion má o 11 % kratší stálý převod, což je hlavní důvod, proč nedosahuje maximálních 216 km/h jako verze se stejným motorem s pohonem předních kol.

 

WAS: Co

Poslední otázka na závěr: co si o novém Golfu sedmé generace myslíme? Jednoduše se povedl, a to opravdu hodně. Velmi dobře si vzpomínám na autosalon ve Frankfurtu 2011 a video, které zachycovalo šéfa Volkswagenu, jak si prohlíží novou generaci Hyundai i30 a vypadá u toho, že mu přes nos přeletělo něco o velikosti Boeingu. Sedmá generace modelu Golf však vrací úder. Svým konkurentům dala lekci z německé preciznosti. Možná vypadá jako facelift a možná není designově tak nápaditá, ale je moderní a výborně funguje, což je podstatně důležitější.

Golf 4Motion těží z léty prověřené spojky Haldex a chytrých elektronických systémů. Na závěr máme dobrou zprávu pro příznivce benzinových motorů a automatů. Ani kombinace TSI a 4Motion, ani 4Motion a DSG není u modelu Golf vyloučena. Nakonec Audi A3 používající stejnou techniku se nabízí ve verzi 1.8 TFSI quattro. Tak snad se zanedlouho dočká také levnější sourozenec…

WER kdo

Prof. Dr. Martin Winterkorn, šéf koncernu Volkswagen

„Šest generací modelu Golf reprezentuje 38 let světově úspěšného bestselleru s celkovými prodeji 29,13 milionů automobilů. Se sedmou generací chceme v tomto úspěšném příběhu pokračovat.“

Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva pro oblast výzkumu a vývoje

„Jsme velmi hrdí na to, že náš nový Golf byl opět úspěšný v plnění náročných požadavků Euro NCAP a získal maximální hodnocení. Tento úspěch odráží naší filozofii, že bezpečnost musí být dostupná pro každého.“

Walter da Silva, šéfdesignér Volkswagen AG

„Golf je nezaměnitelný díky typicky tvarovanému C-sloupku, dlouhé linii střechy a typické linii oken. Charakteristická je samozřejmě také přední a zadní část s horizontálními prvky.“

Tomasz Bachorski, vedoucí designu interiéru

„Každý prvek interiéru byl přepracován. Nápadným rysem je široký středový panel orientovaný směrem k řidiči, což je více typické pro vozy vyšších tříd než pro kompaktní hatchbacky.“

Volkswagen Golf 2.0 TDI vs. Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion

0,5/ Obě verze zvládnou stovku za
8,6 s, zrychlení z 0 na 80 km/h zdolá čtyřkolka za 5,7 s, což je o půl vteřiny lepší čas, než jaký nabízí předokolka.

5/ Maximální rychlost bez pohonu všech  kol činí 216 km/h, u 4Motion je to
o 5 km/h méně.

0,6/ 0,6 l by podle tabulek měl přidat systém 4Motion na spotřebě. Zatímco běžná verze si v kombinovaném cyklu vystačí
s 4,1 l/100 km, čtyřkolka spotřebuje 4,7 l/100 km.

16/Se spotřebou samozřejmě souvisí také produkce emisí, která hovoří
o 16 g/km ve prospěch předokolky. Golf 2.0 TDI 4Motion vyprodukuje 122 g CO2 na 1 km jízdy.

5/Běžná verze a čtyřkolka se od sebe liší dokonce i rozvorem náprav. Zatímco klasický Golf nabízí 2637 mm, Golf 4Motion dostal o 5 mm méně.

37/Přítomnost pohonu zadní nápravy si logicky vybrala svou daň v zavazadelníku, který je o 37 l menší (343 l vs. 380 l).

95/ 95 kg navíc přidává spojka Haldex a další technika potřebná k pohonu všech kol.

100/50/ Golf 2.0 TDI 4Motion zvládne utáhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1700 kg, respektive nebrzděný o hmotnosti 720 kg. Oproti předokolce to jsou čísla lepší o 100 kg, respektive 50 kg.

60 000/Každá legrace něco stojí. Abyste se mohli chlubit ­štítkem 4Motion, připravte si navíc minimálně 60 000 Kč.

Volkswagen Golf 4Motion

1.6 TDI | 1598 ccm, 77 kW, 250 Nm, 0–100 km/h za 11,5 s, 187 km/h

2.0 TDI | 1968 ccm, 110 kW, 320 Nm, 0–100 km/h za 8,6 s, 211 km/h

Rozměry | 4255 x 1790 x 1454  mm, rozvor 2632 mm

Zavazadelník | 343 l/1233 l