A nic na tom nezměnil ani příchod druhé generace. Cenově lákavá nabídce v podobě Octavie Tour totiž mnozí lidé dávali přednost před sice novými, ale podstatně menšími konkurenčními modely. Aby toho nebylo málo, oktávku si oblíbili v Rusku tak moc, že se tam odstěhovala celá výrobní linka.
Ale zanechme historie, dnes už máme na trhu druhou generaci a ještě k tomu po faceliftu. Nechybí verze RS a nebo naopak ekologicky zaměřený Greenline. Dokonce se už objevila také elektrická Octavia. Samozřejmostí je široká paleta motorizací, pohon všech kol nebo offroadově laděný Scout. Prakticky poslední, co ještě oktávka nenabízela, byla automatická převodovka kombinovaná s naftovým motorem a systémem 4×4. Ovšem také tuto verzi máte už od minulého roku k dispozici.
Design raději před faceliftem
Vzhledem k tomu, jak dlouho se Octavia prodává, nemá velký smysl popisovat design karoserie. Přidám pouze osobní poznámku, a sice že mě verze po faceliftu zrovna dvakrát neoslovila. Bohužel je na ní vidět, že se upravovalo něco, co bylo před tím vymyšleno jinak. Ostré hrany přední části sluší oktávce více, než tak trochu korejský výraz současného provedení.
Testovanou čtyřkolku na první pohled od běžné předokolky nerozeznáte. Nabízel by se rozdíl díky zvýšené světlé výšce, ale u základní Octavie 4×4 je světlá výška dokonce o dva milimetry nižší než u provedení 4×2. Vyšší podvozek ale k dispozici je, pouze si za něj musíte připlatit. Přesně řečeno musíte v objednávce zaškrtnout položku “Paket pro špatné cesty“. Kdyby vám to nestačilo, můžete si také připlatit třeba za ochranný kryt motoru.
Už jsem se mnohokrát setkal s názorem, že Octavia 4×4 vypadá lépe, než Octavia Scout. Proč? Protože Scout je obložený plasty a vytváří pouze takříkajíc lacinou show. Můj názor je ale zcela opačný. Octavia sama o sobě není zrovna designově nejzajímavější auto a pár plastů na karoserii ji pouze a jenom prospívá. Ale to jen tak na okraj. K tomuto testu se Octavia dostavila jako “obyčejný“ kombík. Jestli si chcete přečíst test Scoutu, máme pro vás článek “Škoda Octavia Scout 2.0 TDI: hlásím se do služby, pane!“.
Tuze žádaný interiér
Německy strohý, maximálně funkční, fádní, nudný, účelný… Přesně takový je interiér Škody Octavie. Opět se elegantně vyhnu podrobnějšímu popisování kdejakého čudlíku. Ať už jezdíte čímkoliv, určitě se zde po pár kilometrech budete cítit jako doma. Ergonomie ovládacích prvků je totiž příkladná. Jako už tradičně vidím jedinou chybu v ovladači tempomatu umístěném trochu nešikovně na páčce blinkrů.
Druhá generace už na rozdíl od té první netrpí nedostatkem prostoru pro zadní cestující. A ten zavazadelník…. Pro českého chalupáře to je vysněná záležitost, vždyť v základním uspořádání pojme přes 600 litrů všelijakého harampádí. To se to budou ty staré pračky vozit na chalupu… Jedna báseň. Naše oktávka ovšem neměla dvojité dno, takže jsme se museli smířit s nákladovou hranou zhruba pět centimetrů nad tím pravým dnem a se stejně vysokým schodem, který vznikl po sklopení zadních sedaček.
Nejen k interiéru musím doplnit ještě jeden drobný detail. Octavia je mezi zákazníky hodně žádaná, jenže podobný zájem o ní panuje také mezi chmatáky, zloději a podobnými prevíty. Speciálně vestavěný multimediální systém s navigací je první na seznamu, co by se z oktávky mohlo ukradnout. Vím, už jsme o tomto tématu psali několikrát, jenže ono jde o téma neustále aktuální. Když vám nezmizí navigace, pak se může stát, že někdo potřebuje vaši kapotu nebo světlomety. Na pražských sídlištích je tohle věc až nepříjemně častá. Bohužel.
4×4 pouze pro slabší
Pomalu se dostáváme k hlavnímu tématu tohoto testu, tedy k dieselu spojeném s DSG a 4×4. U Škodovky to mají nastavené tak, že takovouto kombinaci získáte pouze s motorem 2.0 TDI naladěným na 103 kW. Možná je trochu škoda, že si nelze v našem případě připlatit za provedení se 125 kW, ale u Octavie to zas až tak nevadí. Motor si s autem celkem bez problémů poradí. Stejné pravidlo ovšem najdete také v ceníku většího Superbu, kterému by více koní pod kapotou určitě neuškodilo.
Dvoulitrové TDI je samo o sobě evergreen. Ve stručnosti zopakuji, že jako každé jiné současné TDI má hrubší chod a že se hodně zdařile snaží zamaskovat turbo-efekt. No a samozřejmě, největší devízou je nízká spotřeba, i když se stále najde dost lidí, kteří nedají dopustit na původní agregát 1.9 TDI PD, který byl opravdu ještě úspornější, ale emisní osud mu nepřál.
Škoda Octavia 2.0 TDI 4×4 umí být i se 103 kW velmi svižným autem, takže přítomnost mezinápravové spojky Haldex čtvrté generace oceníte nejen na sněhu a za špatných podmínek, ale také při každém ostřejším průjezdu zatáčkou. Naftový motor vpředu má za následek přirozenou nedotáčivost, jenže systém pohonu všech kol ji úspěšně eliminuje. Samotná mezinápravová spojka je obecně považována za dobré a dostupné řešení otázky, jak připojit zadní nápravu.
Současná generace dokáže zadní kola připojit preventivně, takže se nepracuje přímo s rozdílem otáček předních a zadních kol. Jakmile řídící jednotka rozpozná situaci, ze které by mohlo vyplynout proklouznutí předních kol, zapojí ta zadní, ještě než k něčemu takovém dojde. Ukázkovým příkladem takové situace je rozjezd. V praxi to funguje na jedničku také u Octavie. Mimochodem stejný systém používá například i Freelander, Insignia, Saaby nebo dokonce Lamborghini Aventador a já se tomu vůbec nedivím.
Pohodlí a spotřeba vs. cena a zábava
Octavia není vůz určený primárně do města, kde oceníte přítomnost automatu nejvíce. Dvouspojkové DSG přesto je přinejmenším užitečným společníkem. Dokáže totiž jízdu zpříjemnit a z Octavie rázem dělá poměrně pohodlný automobil. Motor si s DSG rozumí, převodovka řadí rychle a stále se drží na špici mezi automaty, i když například takové TCT od italského Fiatu také dokáže pracovat dost dobře. Jediným problémem je kick-down, kdy automat dvě sekundy přemýšlí, pak motor vytočí do otáček, ve kterých už diesel nemá co nabídnout a až poté zařadí rychlost, u které otáčky spadnou do oblasti vrcholu točivého momentu a vůz konečně zatáhne.
Škoda Octavia 4×4 osazena naftovým dvoulitrem a dvouspojkovou převodovkou je absolutní vrchol modelové nabídky. Tomu logicky odpovídá pořizovací cena přesahující i v nejdostupnější výbavě 700 000 Kč. Pravda, dostáváme se tak do cenových relací čistokrevných aut střední třídy, ale Octavia má dost velké kvality na to, aby těmto konkurentům řádně zatopila. Nepíše se mi to snadno, neb nejsem zrovna skalním fanouškem Škodovek, ale je to zkrátka pravda. S Octavií 4×4 DSG 2.0 TDI získáte povedenou českou variaci na téma Allroad.
Pro mě osobně tu je ale jedna zásadní otázka. Ano, diesel si v testu řekl o 6,5 l/100 km, takže umí být úsporný, ale Octavii 4×4 můžete získat také s motorem 1.8 TSI a rozepisovat se o tom, že je vůz s tímto motorem dvakrát tak zábavnější, že je dvakrát kultivovanější a výrazně rychlejší, by bylo zbytečné. Navíc se dá jezdit i kolem osmi litrů. Bohužel si k němu nemůžete dokoupit DSG, ale pokud bych si měl já osobně vybrat, oželím automat a jdu do benzínu. Už jenom proto, že na pořizovací ceně ušetřím 80 000 Kč.
Plusy: kvalita zpracování, zavazadelník, spotřeba, rychlý systém 4×4, DSG
Mínusy: vyšší cena, zájem u zlodějů
Základní cena: 707 900 Kč
Cena testovaného vozu (Elegance): 752 900 Kč
ŠKODA OCTAVIA COMBI 4X4 2.0 TDI DSG | |
Motor | řadový přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem | 1968 ccm |
Výkon | 103 kW (140 k) při 4200 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 1750 – 2500 ot./min. |
Maximální rychlost | 203 km/h |
Zrychlení | 9,7 s |
Převodovka | 6stupňová automatická |
Spotřeba město/mimo/komb | 7,3 / 5,2 / 5,9 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,5 l/100 km |
Palivová nádrž | 60 l |
Délka x šířka x výška | 4569 x 1769 x 1468 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Hmotnost | 1520 kg |
Zav. prostor min/max | 605 / 1655 l |
Foto: Zuzana Procházková