Ruku na srdce, facelift, který Octavia prodělala, nebyl nikterak velký. Model dostal nově tvarovaná světla, mikroskopicky upravil tvary a v interiéru přibyla přepracovaná palubní deska s volantem a něco málo výbavy. Totéž se dá říct i o aktuálním provedení Scout, pokud ho porovnáme s tím před faceliftem. Jistě, přední plastový nárazník s kovovou ochranou teď působí mohutnějším dojmem, stejně jako záď. Vozu sluší 17″ litá kola Proteus i typické bezpečnostní odrazky na zadním nárazníku.
Pokud postavíte Škodu Octavia Scout vedle běžné Octavie, okamžitě vynikne její výška. Vůz má totiž kvůli průchodu lehčím terénem zvýšenou světlost na 179 mm, což je poznat na první pohled. Auto jednoduše působí robustnějším dojmem a i při jízdě si řidič, který právě přesedl z běžné Octavie, připadá o něco výš nad věcí.
Má madlo, ale k čemu?
Změny v interiéru jdou ruku v ruce s exteriérem, takže jsme se opět dočkali loga 4×4 na hlavici 6stupňové manuální převodovky a madla před spolujezdcem s nápisem Scout. Upřímně, nedovedeme si představit, že by ho někdo toužil používat. Je mimo dosah, v podstatě zbytečné, navíc se při větším tlaku docela hýbe. Logicky jde tedy jen o ozdobný prvek s nulovou funkčností, stejně jako je tomu u loga na dveřním prahu.
Zůstaňme ještě chvíli uvnitř. Ač jsme Škodu Octavia během několika testů prozkoumali do každého detailu, musíme uznat, že výbava Scout je opravdu potěšující. Do základu už například patří dvouzónová klimatizace, řada airbagů a bezpečnostních asistentů. Z příplatkové výbavy nás hýčkala měkoučká sedadla kombinující kůži s alcantarou (46.500 korun) nebo navigace Columbus z detailním dotykovým displejem (za 53.490 korun). Jak víme z předchozích zkušeností, klidně by nám stačil systém Amundsen za mnohem příjemnějších 12.690 korun.
Komfortní svezení připomínající malé SUV podporovaly nejen pohodlně nastavený podvozek a už výše zmíněná světlá výška, ale i známý fakt, že Škoda Octavia je jedním z nejprostornějších vozů nižší střední třídy na našem trhu. Vpředu by snad mohl jen vyšším postavám vadit středový panel, někdo by si řidič nemusel zvyknout na tlustý věnec volantu. Vůz se ale umí postarat o spokojenost čtyř dospělých cestujících nad úroveň své třídy. Navíc jeho zavazadelník pojme 580 litrů bagáže (k dispozici je oblíbené dvojité dno) nebo 1620 litrů po sklopení zadních sedadel.
Motorové zklamání
Zatímco minimální změny designu vozu pro nás nebyly žádným překvapením, nemile nás zaskočila zvolená motorizace. Tajně jsme totiž doufali, že by s faceliftem mohl konečně přijít i moderní agregát. Bohužel: Pod kapotou jsme našli starý (hodně starý) známý naftový čtyřválec o objemu 2,0 litru pracující se zastaralou a neoblíbenou technologií čerpadlo-tryska. Tomuto systému už dávno odzvonilo a nechápeme, proč by se měl ještě do nového Scoutu montovat. Nejvíce asi podezíráme tlaky ze strany koncernu, který chce mít ze Škodovky lacinou značku a kvalitní common-raily schovává pro hlavní nabídku Volkswagenu a Audi.
Dobře známý turbodiesel trpí klasickými neduhy. Mezi hlavní nepříjemnosti patří vysoká hlučnost, které se nevytrácí ani po zahřátí pohonné jednotky. Na druhou stranu dává vozu výkon 140 koní (dostupný ve 4000 otáčkách za minutu) a maximální točivý moment 320 Nm (1750 ot/min). To stačí poměrně bohatě na komfortní a dynamickou jízdu. Podporuje ji i německy přesná manuální převodovka, která by ale na náš vkus mohla mít trochu delší jedničku.
Pohodlně na silnici i v terénu
Symbol „4×4“ na hlavici řadící páky jasně hovoří o pohonu všech kol. Alespoň tam inženýři udělali pokrok a do Scoutu nainstalovali poslední generaci systému Haldex. Ten nechává za běžné situace pohon předních kol a zadní náhon připojuje jen v potřebných situacích. Nutno podotknout, že se mu to daří bleskově tak, že běžný řidič nic nepostřehne. Díky němu se navíc prakticky nemáte šanci dostat do krajních situacích a jízda se stává více bezpečnou.
Škoda Octavia Scout umí dobře na silnici a díky pohonu všech kol se chová více neutrálně, než běžné kombi s náhonem jen předních kol. Testovací vůz jsme samozřejmě museli prověřit i v terénu. Jistě, zvolit jsme pro něj jen vhodné překážky, žádné řádění na tankodromu tak nečekejte. Scout ale jednoduše zvládá bezpečný a svižný průjezd po hrbolatých, prašných a bahnitých polních cestách, překoná kamení a menší brody bez ztráty kytičky. Komfort na palubě přitom zůstává, takže si řidič může dovolit jet rychleji.
A ta cena…
Ačkoliv nás naftový motor zklamal svým projevem, byli jsme potěšeni u benzínové pumpy. Palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 7,8 litru na sto kilometrů, což byl slušný výsledek, pokud vezmeme v potaz, co jsme s vozem prováděli. Běžný řidič by dlouhodobě neměl mít problém dosáhnout na tabulkových 6,4 litru na sto. A to je hodnota, o kterou jde právě typickému kupci Škody Octavia (když přeskočíme velikost kufru).
Bohužel mu jde mnohdy také o pořizovací cenu. Ta u Škody Octavia Scout není právě lidová. Za základní provedení s dvoulitrovým turbodieselem si Mladoboleslavští účtují 764.900 korun, což už jsou hodnoty hodící se spíše ke Škodě Superb. Nezapomínejme ale, že varianta Scout je bohatě vybavená už v základu a zájemce tak nemusí příliš dokupovat. Kdyby si chtěl ale užívat stejného luxusu, jako my, musel by sáhnout mnohem hlouběji do kapsy.
Základní cena v provedení Scout: 764 900 Kč
Objem motoru 1968 ccm
Maximální výkon 103 kW (140 K) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 320 Nm při 1750 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 199 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,9 s.
Udávaná spotřeba město 8 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,4 l/100 km
Spotřeba během testu 7,8 l/100 km
Provozní hmotnost 1450 kg
Délka / výška / šířka 4569 mm / 1468 mm / 1769 mm
Rozvor 2578 mm
Zavazadelník / po sklopení 580 l / 1620 l
Foto: Zuzana Procházková