[av_gallery ids=“ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]
Vznětový šestiválec TwinPower Turbo není u mnichovské automobilky ničím novým. To, že se právě on (a slabší diesel 118d) pojí s pohonem všech kol u nejmenšího modelu řady 1 ho staví do našeho hledáčku. Stačí si k zadokolce připlatit 50 tisíc korun a můžete začít jezdit.
Ona kombinace turbodieselu a xDrive dává smysl zejména kvůli celoroční využitelnosti. Točivý moment s hodnotou 380 Nm je už přece jen poměrně dost síly, která by nezkušenému řidiči mohla přidělat pár šedivých vlasů do kštice. Naopak, čtyřkolkovým matadorům udělá radost vyjížďka po zasněžené silnici. Zejména díky tomu, že xDrive je v základu nastavený s preferencí zadní nápravy, takže na začátku usnadní přechod do řízeného smyku. Škoda, že jsem auto zkoušel ještě za vcelku letních podmínek.
Turbodiesel ale využijete i na rychlé starty od semaforů, stovku zvládá za 7,2 sekundy. Se stabilním Bavorákem se dá pohodlně uhánět po dálnici prudce nelegální rychlostí, aniž byste to pocítili na ovladatelnosti. Něco málo přes 4,3 metrů dlouhý hatchback je opravdu sympatická hračka na silnice. Podvozek je dokonalý – tuhý, neposkakuje, vede a nepoláme záda. Prostě tak jak má být.
Sport i pro naftu
Zabořte ruce do příplatkového sportovního volantu a probudí se ve vás řidičské geny, které umožní přeslechnout klapot vytočeného čtyřválce, jenž rozhodně mohl být utlumenější. Počítejte také s menší šíří využitelných otáček. Naštěstí je tu precizní šestistupňová manuální převodovka s přesným chodem v drahách. Líbí se mi i snadno dávkovatelný plyn a i přes 75 kg nadváhy neunavitelné brzdy. A spotřeba rozhodně také není špatná. Dá se jezdit i pod šest litrů.
Zbytek zážitku z jízdy v BMW 120d xDrive je přímo úměrný tomu, kolik korun jste ochotni ze svého konta odečíst. K základní ceně 812 500 korun se dá totiž připojit dlouhý seznam příplatků, z nichž některé umí posádku hezky rozmazlit. Nádherná byla v testovaném voze sportovní sedadla s kombinovaným čalouněním z Alcantary. I když v Jedničce není právě místa na rozdávání, cestování v nich ho svým pohodlím vynahradilo.
Ostatně BMW řady 1 je typickým zástupcem luxusních hatchbacků. Ač by měl být vlastně srovnatelný s Volkswagenem Golf, svou velikostí spíše bude bojovat se sousedem ze Stuttgartu, tedy Mercedesem A, což je přirozené. Na zadních místech tak čekejte spíše stíněné podmínky, pohodlí tu najdou maximálně průměrně vysocí lidé. Na druhou stranu kufr s hodnotou 360 litrů stačí. A to i díky tomu, že zadní sedadla jsou jednotlivě dělená, takže převezete třeba delší předmět a tři lidi. Jednička má ode mě palec nahoru.
BMW 120d xDrive
Motor | vznětový čtyřválec, 1995 ccm, 184 k, 380 Nm
Jízda | 0–100 km/h 7,2 s, 228 km/h,
spotřeba v testu 5,9 l/100km
Základní cena | 812 500 Kč