Mitsubishi v posledních letech nepatřilo právě k aktivním značkám, tedy minimálně co se týče českého trhu. Kdy jste naposled slyšeli o nějaké jejich novince? Teď se ale věci daly do pohybu a diamantová automobilka slibuje modelovou ofenzivu. V první linii stojí nový Eclipse Cross.
Eclipse Cross… Hmm, co nám to jenom říká? Znalci značky a její fanoušci už dávno vědí. Eclipse bylo ještě donedávna (i když se v Česku neprodávalo) legendární kupé japonské automobilky. Ta se nyní snaží prosadit v kategorii, která jí dosud byla cizí – a přiznejme si, že byla cizí i drtivé většině „neprémiových“ značek. Mitsubishi Eclipse Cross je totiž, jak spojení jmen evokuje, stylové SUV-kupé. A ano, s Eclipse jako takovým je to vlastně jediná spojitost. Jenže i když z toho na první dobrou čiší silný marketing, vůbec nejde o zavrženíhodné spojení.
Novinka zapadá přesně mezi přestárlé Mitsubishi ASX a velké SUV Outlander, ze kterého si také vzala platformu. Eclipse má stejně dlouhý rozvor jako ASX i Outlander, tj. 2 670 mm, ale s délkou 4 405 mm je tedy uprostřed. A ze zmíněné sourozenecké trojice jí to také sluší nejvíce. Ne snad proto, že Outlander s obřím zadním převisem vypadá trochu těžkopádně a ASX se nám už za ty roky, co se vyrábí, nepříjemně okoukalo, ale do linií novinky zasáhl nově příchozí designér. Pan Cunehiro Kumimoto přišel od luxusní značky Infiniti a na výsledku je to znát.
Eclipse Cross je po dlouhé době Mitsubishi, které není šedou myší. Dokáže na sebe hned upozornit masivní přední maskou, na níž je použito opravdu velké množství chromu, zejména na bocích pod mřížkou chladiče, jež jsou agresivně prohnuté do tvarů hranatého bumerangu. Od třetí výbavy dostanete také full LED světlomety, které ještě dodají nádech modernosti. V davu jen tak nezapadnete!
Z bočního pohledu je cítit snaha designéra vytvořit SUV-kupé. Na rozdíl od řady jiných počinů v této mladé a někdy rozporuplně vnímané kategorii se ale střecha vozu nesvažuje tak výrazně. Siluetu kupé spíš dokresluje tvar bočních oken ve druhé řadě. Tento fakt budou kvitovat zadní cestující, kteří se díky tomu nemusí bát kompromisů nad hlavou. Trochu problém mám jen se zádí, jíž dominuje rozpůlené okno. Dle mého vkusu je to jednak nepraktické řešení a také lehce demodé.
Konečně jako doma
Jestli něčím za poslední dobu nevynikaly vozy značky Mitsubishi, byly to právě interiéry. Nudná, tmavá místa k životu bez špetky nápadu a něčeho hezkého, na čem by mohlo spočinout oko posádky. Podívejte se na kabinu základního ASX, omlouvám se, ale tam prostě nechcete trávit mnoho času. Přesedněte ale do Eclipse Cross a najednou se dostanete o deset let dopředu s pocitem, že jste sedli za volant téměř luxusního vozu. Tak zásadní je to rozdíl.
Mitsubishi se možná nenechalo strhnout k davovému šílenství po displejích nahrazujících klasické budíky, alespoň však budete mít radost z jednoduchého a snadno čitelného štítu s otáčkoměrem a tachometrem, který doplní barevná obrazovka palubního počítače. U ní také najdete jeden z mála prohřešků proti ergonomii, kterým je umístění ovládání systému na levou spodní hranu kapličky. Je tu ještě pár chyb, ale spíš estetických, jako například nevzhledná kolébková tlačítka vyhřívání předních sedadel, která vypadají, jako by je vyrobili v Humpolci. Celkově dobrou atmosféru to ovšem nemůže pokazit.
Palubní desce s výrazným, do prostoru vystupujícím středovým panelem dominuje od druhé výbavy displej zábavního sytému (od třetí výbavy 6,1″, v top verzi 7″ s touchpadem – oba jsou ale i dotykové). Je to snad poprvé, co vidím u Mitsubishi opravdu použitelné zařízení se slušně zpracovaným menu a jasnou a lehce ovladatelnou navigací. Chtělo by to snad už jen zapracovat na jemnosti, ale to je detail.
Všimli jste si, že tu už po několikáté hovořím o výbavách? Eclipse Cross má celkem čtyři, tedy Inform, Invite, Intese a Instyle. Připlácí se jen za metalický lak, ostatní výbavu dostanete podle zvoleného stupně, což je mi na japonských autech velmi sympatické. Kromě zmíněných věcí si tak můžete přilepšit třeba o adaptivní tempomat, větší 18″ kola, kožené čalounění či head-up displej. Jen ale počítejte s tím, že nejvyšší výbava je rezervovaná pouze pro verzi s pohonem všech kol a automatickou převodovkou CVT.
Nejlepší kombinace?
Jednoduchý výběr je ovšem zároveň i slabinou Mitsubishi Eclipse Cross. Na českém trhu se totiž zatím prodává jen s jediným benzinovým motorem. Jde o přeplňovaný čtyřválec 1.5 Turbo MIVEC o výkonu 163 koní, což je na auto vážící přesně 1,5 tuny síla tak akorát. Hmotnost platí, pokud si vyberete námi testovanou verzi s pohonem pouze předních kol a manuální převodovkou. K dispozici je i bezstupňová převodovka CVT s osmi předdefinovanými virtuálními stupni a také pohon všech kol. Ten je dostupný ale právě jen v kombinaci s automatem a pro jednu ze dvou nejvyšších výbav. Nakonec mi tedy nevadilo, že jsem zkoušel auto bez 4×4, navzdory názvu našeho časopisu.
Podle mě jde o nejpříjemnější kombinaci. Jsem totiž ochoten oželet pohon všech kol s tím, že si nemusím vyslechnout hukot mnou tak neoblíbené bezstupňové převodovky. Benzinový motor v manuálu se mnohem lépe kontroluje. Převodovka má přesné řazení, až je radost s ní pracovat. Motor jede velmi tiše, a to i ve středních otáčkách – ideál do města i na cesty. Navíc mi při současné averzi vůči dieselům ani nevadí prozatímní absence vznětové jednotky.
Fakt je, že i když si budete s manuálním řazením hrát sebevíc, Eclipse Cross vás neoslní svou dynamikou. Točivý moment 250 Nm je tak akorát a tomu odpovídá i výsledek zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,3 sekundy. Vyhovovat tak bude hlavně klidnějším řidičům, kteří ocení rozumnou spotřebu. Když pojedou s lehkou nohou, dokážou se pohodlně dostat k 7 litrům benzinu na 100 km. Ti méně trpěliví, kteří občas přece jen potřebují rychlejší přesun po dálnici a častější předjíždění, musí počítat zhruba s 8,5 až 9 litry. Turbomotor má rád střední otáčky, pod nimi je spíš ospalý, takže se ho vyplatí držet přesně tam.
Na výlet
Pokud se vydáte na kvalitnější silnice, bude Mitsubishi tichým a příjemným společníkem. Na dálnici je pak patrný tradiční nešvar japonských aut v podobě vyššího hluku od podvozku. Není to ale zdaleka tak zlé, jak bývalo. Tlumiče solidně filtrují i horší nerovnosti, na českých cestách se tedy také neztratí. Pokud přece jen potkáte větší příčnou nerovnost, můžete se dočkat rázu až bouchnutí od zadní nápravy. V zatáčkách se pak připravte na nástup nedotáčivosti, ale menší náklony. Ve vyšších rychlostech na fakt, že s předokolkou tu a tam pocítíte, jak vás kola pod plynem při průjezdu zatáčkou budou tahat za volant. Jízdní vlastnosti jsou ale celkově snadno předvídatelné a v závěru se dostaví radost z řízení dobře zpracovaného lehkého auta.
O Eclipse Cross se dá v rámci možností uvažovat i jako o rodinném autě na výlety. I když jde o SUV-kupé, prostoru vzadu je dostatek. Zadní sedadla je možné navíc podélně posouvat v docela velkém rozmezí díky kolejnicím, opěradla jsou polohovatelná. Kufr je ovšem se základní kapacitou 341 litrů podprůměrný, rozšířit ho ale lze právě díky posunutým sedadlům až na 448 litrů. Dost místa můžete najít i pod jeho podlahou. Sedačky sklopíte v poměru 60 : 40, a to do šikmé plochy, úplný stěhovák to tedy také není. Líbilo by se mi i elektrické vyklápění pátých dveří, které k dispozici není.
V rámci kritiky jsem tedy našel pár bodů, kde by se mohlo Eclipse Cross ještě zlepšit. Bez ohledu na ně ale musím říci, že jsem velmi rád za jeho příchod. Ospalou automobilku jsem totiž v poslední době už skoro nevnímal. Jestli jí pomůže tohle SUV-kupé ke vzkříšení, bude to jedině dobře.
Verdikt
Vstup do kategorie SUV-kupé a mezi crossovery je jasnou snahou Mitsubishi o oživení nabídky. A že to sakra potřebuje! Najde se sice pár kritických míst, jako třeba prozatímní nulový výběr motorů, menší kufr a nějaké drobnosti, celkově jde ale o povedený vůz. Držíme palce diamantové značce, ať jí pomůže v comebacku nejen na český trh.
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo MIVEC
- Převodovka: 6stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
- Motor: 1 499 ccm, přeplňovaný zážehový čtyřválec
- Cena: 549 650 Kč / Testovaný vůz: 614 650 Kč
- Výkon: 120 kW (163 koní) / 5 500 ot/min
- Točivý moment: 250 Nm /1 800–4 500 ot/min
- Zrychlení: 10,3 s
- Maximální rychlost: 205 km/h
- Spotřeba:oficiální 6,6 / test 8,2
- Kufr: 331/448
Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund