Poznat facelift Mitsubishi ASX je úkol hodný detektiva. Na exteriéru se projevil jemnou úpravou masky chladiče a jinými mlhovkami v nárazníku, které nyní zdobí více chromu. Jinak vše zůstává při starém, ale to nevadí. ASX je totiž vzhledově přitažlivé auto, které působí robustně a schopně.

Se zevnějškem ale příliš nesouzní motorizace, se kterou jsem ASX testoval. Na výběr jsou v Česku dvě pohonné jednotky, mezi kterými jsou rozevřené nůžky jako mezi chudými a bohatými v banánových republikách. Výkonný a přitom velmi úsporný turbodiesel 1.8 DI-D MIVEC je k dostání s pohonem všech kol a šestistupňovým manuálem za 691 000 Kč. Benzinový 1.6 MIVEC s pětikvaltem a přední poháněnou nápravou stojí 484 000 Kč. To je přes 200 tisíc Kč rozdíl!

Základní motor opravdu působí tak trochu jako chudý příbuzný. Atmosférická jednotka má 117 koní výkonu a velmi slušnou provozní hmotnost 1335 kg. To by spolu s vzezřením vozu mohlo naznačovat, že se řidič může dočkat rychlého svezení. Bohužel, ve skutečnosti na něj čeká opak.

Pro dynamickou jízdu se totiž testovaný motor rozhodně nehodí. Reakce na mechanický plyn jsou sice pohotové, než se ovšem ručička proběhne po otáčkoměru, uplyne dlouhá doba. A gradace výkonu přitom není souvislá. Motor se na cestě k maximu ležícímu v 6000 ot/min párkrát na chvíli „zamyslí“, což je cítit.

Manuální převodovka řadí přesně a snadno. A i když má jen pět rychlostních stupňů vpřed, jsou poměrně dobře nastavené k charakteristice motoru. Na pětku točí 3600 otáček při dálničním tempu, takže je ještě prostor zrychlovat. Chce to ale trpělivost a hlavně rovinu. Táhlé dálniční kopce slabému ASX nesvědčí.

Za rychlost se platí

Snaha o rychlou jízdu se bohužel promítá také do spotřeby. S vozem se dá uhánět rychle, ale za cenu 9 litrů benzinu na 100 km. Ve městě situaci zachraňuje systém AS&G, nebo-li start-stop, dostupný ve dvou ze třech výbav. Spotřeba je tu 8 litrů. A když jedete lehkou nohou po okresce, můžete se dostat na 6.

Benzinové ASX tak bude vyhovovat zejména starším párům, které už nespěchají a nerozhodí je ani ploužení se za přetíženým náklaďákem. Na předjíždění je totiž kvůli slabé dynamice motoru nutné čekat poměrně dlouho. Nebude vadit ani chybějící pohon všech kol. Aby se protočila přední kola, je potřeba s vozem zacházet opravdu nevybíravým způsobem, protože k tomu schází patřičný točivý moment.

Abych ale jen nekritizoval, ASX nabízí komfortní svezení a solidní stabilitu. Prostornost je přitom také na úrovni. V interiéru vás může díky faceliftu potěšit výběr z nových potahů sedaček a lehce upravený design palubní desky, která ale stále zůstává japonsky ponurá.

Češi-chalupáři si pak mohou připlatit za rozšíření kufru až na 488 litrů. Stále ale platí, že když ASX, tak jedině s turbodieselem. Ten se totiž Japoncům opravdu povedl.

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC
Motor | atmosférický zážehový čtyřválec, 1590 ccm,
117 k / 6000 ot.min-1, 154 Nm / 4000 ot.min-1
Převodovka | pětistupňová manuální,
pohon předních kol
Jízda | 0-100 km/h za 11,4 s, 183 km/h,
spotřeba v testu 7,8 l/100km
Rozměry | 4295 x 1770 x 1625 mm, rozvor 2670 mm
ZAVAZADELNÍK | 488 / 1219 l
Základní cena | 484 000 Kč