Nová generace Subaru Forester se velmi povedla. O designu si můžete myslet, co chcete, funkčně tohle SUV nabízí úplně vše, co by každé správné SUV nabízet mělo. Že nezaujalo jenom nás v redakci, ale také vás, naše čtenáře, to dokazuje anketa Auto 4×4 Roku 2013, kde Forester s přehledem zvítězil a zvítězil po právu. Nám nezbývá nic jiného, než mu k tomuto titulu pogratulovat.

Protože jsme tohle auto v redakci měli už několikrát, vezmu úvod letem světem. Nová generace je po všech stránkách větší, což bylo potřeba, protože po příchodu XV mělo Subaru dvě SUV poměrně blízko u sebe. Jestliže předchozí Forester se pohyboval někde na hranici středních a velkých SUV, pak tento nový se jednoznačně přihlásil mezi své větší rivaly. Forester nám definitivně vyrostl ze zvýšeného kombi do plnohodnotného SUV.

Z toho samozřejmě profituje posádka a prostor pro zavazadelník. Místa je mnoho, a to ve všech směrech. Palubní desku už známe velmi dobře z XV. Podle očekávání ji u Subaru vzali a přehodili také do Forestera. Dechberoucí design nenabídne, za to je plně funkční a kvalitně zpracovaná. Abych to shrnul, Forester je velké a praktické auto. Ale není bezchybné.

Jednou ne zcela bezvýznamnou pihou na kráse je cenovka u nás tolik žádané naftové verze. Více než stotisícový příplatek oproti benzinovému motoru je prostě moc velký. Bohužel diesel automobilka připravila speciálně pro Evropu, takže můžeme mluvit o relativně malé výrobě. Vývoj musí zaplatit zákazníci a těch je z globálního hlediska relativně málo. Proto diesel stojí tolik, kolik stojí.

Jistou alternativou může být benzinová jednotka navíc doplněná automatickou převodovkou. U Subaru Forester je ceník nastaven tak, že si buď připlatíte za diesel, nebo si pořídíte benzinový čtyřválec s automatem a ještě vám dalších 30 000 Kč zbyde. Z tohoto pohledu se jedná o opravdu lákavou nabídku.

Pohodlí především

Odpověď na to, zda je pro vás tato alternativa zajímavá, nebo ne, není potřeba hledat kdo ví jak dlouho. Stačí si položit otázku: potřebuji jezdit svižně? Preferují dynamické svezení? Forester na ostrou jízdu podvozek připravený určitě má, tahle otázka je zcela na místě. Jestliže zní odpověď „ne“, pak se vám bude testovaná benzinová motorizace líbit. Kdo ale má v záloze odpověď kladnou, ten nemusí číst dál. Automatický Forester pro takového člověka není.

Nový benzinový čtyřválec se představil pod označením FB20 už v předchozí generaci. Tehdy zbrusu nový motor nabízí lepší reakce v nízkých otáčkách, je tišší a úspornější. Kromě toho dává k dispozici 150 k, což není málo. Jenže v kombinaci s automatickou převodovkou je jeho dynamika mírně řečeno průměrná a nejlépe o tom svědčí údaj zrychlení. Z nuly na stovku to vytáhne Forester za 11,8 s. Pomalejší motorizaci v nabídce pro tento model nenajdete.

Dobrá, oprostíme se od dynamické jízdy. Klidné tempo je přesně to, co má motorizace 2.0i Lineartronic nejraději. Motor o sobě nedává vůbec vědět, převodovka velmi plynule mění poměry a řidič pouze bezstarostně kroutí volantem. Pro jízdy do města je to naprostý ideál. Díky plynulosti jízdy a kultivovanosti benzinového motoru se tento Forester tváří tak trochu jako hybrid. Přidejme ještě navíc zmínku o tom, že na základě stížností se krátce po zahájení prodeje měnilo nastavení podvozku (to je teď nově měkčí) a výsledkem je pohodlné a prostorné SUV.

Za deset

Asi už tušíte, že v souvislosti s testovaným Foresterem tu je ještě jedna drobná nevýhoda. Kromě průměrné dynamiky se musíte připravit také na vyšší spotřebu. Pod osm litrů jsem se během testu nepodíval, nejčastější jsem se pohyboval kolem desítky. Spotřebu pomáhá vylepšit systém SI-Drive. Pomocí něj lze volit mezi režimy Sport nebo Intelligent. Druhý jmenovaný zajistí hodně vlažnou odezvu na plynový pedál, naopak ten první logicky chování motoru trochu přiostří. Sportovní jízdy se ale ani potom nedočkáte.

Přítomnost automatu u benzinového motoru je další věc, která stojí za úvahu. Podle úrovně výbavy si za něj zaplatíte 40 – 55 000 Kč. Koho řízení baví, ten má situaci jednoduchou, testovaný dvoulitr s manuálem je celkem zábavná záležitost. Lineartronic ovšem neznamená pouze samočinné řazení, ale také mezinápravovou spojku na místě diferenciálu a přítomnost systému X-Mode. Jde o jakýsi terénní režim, který aktivuje asistent pro sjíždění prudkých svahů a který upravuje chování převodovky a stabilizace.

Benzinový dvoulitr kombinovaný s automatickou převodovkou je zajímavá alternativa k drahému dieselu. Kromě nižší ceny dostanete také více pohodlí. Osobně bych ale Lineartronic obětoval na oltář radosti z řízení, větší dynamiky, ještě nižší ceny a sáhl po benzinovém manuálu. Mimochodem v plánu je také kombinace dieselu a Lineartronicu, kterou lze aktuálně získat k Outbacku. Na ni si ale budeme muset ještě chvíli počkat.

Technické údaje
Motor: zážehový plochý čtyřválec
Objem: 1995 ccm
Výkon: 150 k / 6200 ot./min
Toč. moment: 192 Nm / 4200 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 10,5 s
Max. rychlost: 192 km/h
Převodovka: bezstupňová automatická
Komb. spotřeba: 6,6 l/100 km
Rozměry:  4595 x 1795 x 1735 mm
Rozvor náprav: 2640 mm
Základní cena: 719 000 Kč