A hned na úvod vám mohu garantovat fakt, že jakmile to uděláte, dostane se vám tenhle automobil hluboko pod kůži. Vůbec nic na tom nemění fakt, že své největší úspěchy vybojoval s karoserií sedan, že to dříve byla bestie, ze které šel strach kilometry daleko a že už jí nevídáme na mistrovských tratích. Stále je to pekelně rychlý automobil, který sice zvládne řídit kdejaký řidičský nazdárek, ale pořád k jeho úplnému zvládnutí budete potřebovat zkušenosti, pevnou ruku a především notnou dávku odvahy. I když je současné provedení přeci jen o trochu uhlazenější než tomu bylo dříve, pořád je nekompromisní a dokáže svého řidiče zle proškolit.

Když poprvé usednete za volant nejsilnější Imprezy, začne se do vašeho podvědomí vkrádat pocit, že tohle auto takzvaně “vyměklo“. Už nebudete nadskakovat po přejetí sebemenší spáry, nebudete se prát s tuhým řízením a tím pádem si nebudete užívat jízdu tak, jako u předchozích verzí? Omyl! Ano, v současné podobě je Impreza v mnoha ohledech civilnější, jenže to ještě neznamená, že bych z ní nemusel mít respekt. To bych také mohl dopadnout jako čtyři kolegové z jiných redakcí, kteří se nebáli a kteří vůz vraceli za pomocí odtahové služby.

 

Seznamte se

Nejsem Petter Solberg a asi jeho řidičských kvalit jen tak nedosáhnu, takže jsem usedl za volant a první seznamovací kilometry absolvoval s aktivovaným režimem “Inteligent“. Jak asi správně tušíte, jde o jednu ze tří možností nastavení motoru, kterou řidiči dává systém SI-Drive. Tento jmenovaný je základní a nejpomalejší. Nakonec ani při plném sešlápnutí plynového pedálu nezískáte maximální výkon motoru. Je dobrý pro případy, když nespěcháte, když chcete šetřit palivo a když se chcete seznámit. Ačkoliv je motor výrazně omezen, už po samotném nastartování dává jasně najevo, že má obrovský potenciál. Bručí, převaluje se, z prostoru u přední nápravy přicházejí k řidiči různé mechanické zvuky a vy si začnete dříve či později pohrávat s myšlenkou, jaké to asi je, když přitlačíme pedál plynu až na podlahu. Jenže teď ještě ne, teď šetříme palivo.

Už jsem napsal výše, že Impreza STI působí poněkud měkkým dojmem. Samozřejmě to není nic nelogického. Kdo chce prodávat větší množství automobilů, musí ho nabídnout většímu počtu zákazníků. Vůz tím možná ztratil něco málo ze své pověsti, ale nakonec třeba takové Porsche už také dokáže řídit obyčejná slečinka. Tou lepší stránkou mince je fakt, že se dá s “estéíčkem“ vcelku bez problémů cestovat na delších trasách nebo denně dojíždět do práce. Když budete hodní, možná se dostanete na hodnoty spotřeby začínající desítkou, což není vůbec špatné. Jenže buďte hodní, když víte, že s podobným vozem řádili na tratích rychlostních zkoušek profesionální piloti.

 

Jde se na věc

Opakem otupělého režimu “Inteligent“ je “Sport Sharp“. Zde končí veškerá sranda, a to i přes všemožné řeči o tom, jak je Impreza civilnější. Plný výkon máte k dispozici mnohem rychleji, přičemž nemusíte dávat pedál až na podlahu. Musím říci, že jsem se zezačátku skoro až bál, co se stane. A oprávněně. Mokrá vozovka, vyrážím z vedlejší silnice a potřebuji to udělat rychle. Točím volantem doleva a dávám moc plynu. Než se rozkoukám, zadní náprava mne začíná předjíždět. Do háje, tamten obrubník je pár metrů ode mne. Přichází rychlá korekce a narovnání automobilu ještě před obrubníkem. Uf! Nechci vidět, co by se stalo, kdybych se přidal do skupinky novinářů, kteří Imprezu STI nezvládli. Každopádně rady, které jsem dostával o tom, že vás tohle auto umí praštit přes ruce, byly pravdivé. Naštěstí to dobře dopadlo a první šok z nečekaného driftu (stabilizace byla zapnutá) vystřídalo nadšení. Je to výzva a začíná mi být pomalu ukradené to, že je podvozek o trochu měkčí a posilovač o něco silnější.

Největší radost mi ale dělá motor. Přeplňovaný boxer velikosti 2.5 litru dává maximum 300 koní a 407 Nm. Buďte si jisti, že svým projevem je velmi vzdálený všem řadovým čtyřválcovým konkurentům. Ti, ať jsou výkonní, jak chtějí, nevyprodukují tak podmanivý zvuk, jako plochá pohonná jednotka. A jestli mi nevěříte, zeptejte se majitelů Porsche. Zátah je téměř konstantní. Subaru v podstatě dokonale zamaskovalo turbo. Žádné čekání na příval síly. Už od těch nejmenších otáček vás Impreza tlačí do sedačky, zvyšuje hlas, původní bručení dostává pořádné grády. Čím větší otáčky, tím je to lepší.

Na palubě WRC

Kolem 4000 ot./min ještě přitvrdí. Moc dobře se mi v tu chvíli vybavily záběry z on-board kamery umístěné ve speciálu WRC, které známe z televize. Ten zvuk je jednoduše úplně stejný. Paráda! Motor nepřestává a vše vrcholí za hranicí 6000 ot/min, kdy se na přístrojovém štítu rozsvěcí červená dioda signalizující nejvyšší čas pro další převod. Ten stávající můžete podržet ještě do sedmi tisíc, následně bleskově přeřadit, Impreza sebou škubne, kopne vás do zad a celé představení začne znova. Když si tohle vyzkoušíte, vaše závislost je na světě. Možná se budete tvářit jako rozumní a budete splývat s okolním provozem v nastavení “Inteligent“, jakmile se ale naskytne sebemenší možnost k předjíždění, okamžitě točíte ovladačem na “Sport Sharp“ a řadíte o dva stupně dolu.

 

Kompromisem je třetí režim “Sport“. Ten není tak divoký, jako nejrychlejší volba, ale na rozdíl od základního není odezva na plyn tak mrtvá. Já jsem nakonec “Inteligent“ vůbec nevyužil. Se sportem také můžete spořit palivo a vůz se citlivěji ovládá. Stejně jediné, co k úsporné jízdě potřebujete, je pevná vůle a tu vám nezajistí žádný elektronický pomocník.

Speciál pro denní provoz

Samostatnou kapitolou je podvozek a jízdní vlastnosti. Další elektronickou věcí je možnost nastavení mezinápravového diferenciálu. Můžete jeho chování ponechat na řídící jednotce, ať dělá, co umí, nebo také můžete zvolit více na přední, popřípadě více na zadní nápravu. Maximálně půjde dozadu 65% z výkonu motoru (samozřejmě nesmím zapomenout na možnost diferenciál zcela uzamknout). Ať uděláte cokoliv, na první svezení rozdíl nepoznáte. Musíte Imprezu dostat na limit a to je nemalý problém. Údajně ho konstruktéři posunuli oproti předchozí generaci o dalších 30 km/h výše, takže pokud si to chce vyzkoušet, doporučuji pořádně velkou plochu nebo podmínky, ve kterých se snižuje adheze. Na suchém asfaltu tenhle vůz jen tak nerozhodíte.

 

Stálý pohon všech kol a ideální podvozek vám dovolí krájet zatáčky takovým způsobem, že vám nebude stačit vůbec nikdo. Možná se karoserie přitom trochu nakloní, jenže vůz drží a díky náhonu na všechna kola je možné “přikládat pod kotel“ ještě daleko před výjezdem ze zatáčky. V těchto chvílích přijdou vhod výborně tvarovaná sedadla, která vás obejmou a nepustí. Spojení řidič – stroj je téměř dokonalé.

Drobná vada na kráse

Říkám téměř, protože v podstatě jednou jedinou věcí, ze které jsem nemohl být úplně nadšený je řízení. Je příjemně tuhé, ale příď auta působí trochu těžkopádně a na váš pokyn zareaguje s nepatrným zpožděním. Není to nic hrozného, a jakmile se s autem sžijete, bude vám to úplně ukradené. V kontextu vlastností, o kterých můžeme říci, že jsou dokonalé, řízení poněkud vyniká. Ale to je pouze nepatrná vada na kráse, protože vše ostatní funguje na tisíc procent. Například převodovka, která má přesné a hlavně extrémně krátké dráhy. Rychlostní stupně tam sázíte bleskurychle. Sečteno a podtrženo, Impreza STI ve vás vzbudí dojem, že se pohybujete po rychlostní zkoušce a že řídíte speciál určený pro rally. Dojem to je dokonalý, návykový a poněkud nebezpečný, minimálně pro váš řidičský průkaz.

Opět truchlíme

Motor, jízdní vlastnosti, radost z řízení, to jsou hlavní stránky Imprezy WRX STI. Ostatní věci už tolik podstatné nejsou. Ano, vůz vypadá skvěle. Mohutný sací otvor na kapotě, vytažené blatníky (a to pro modelový rok 2011 budou ještě širší), velká kola, velké a mimochodem také velmi schopné brzdy, vzadu čtveřice koncovek výfuku a rozměrný zadní spoiler. To je prostě ono! Automobil budí emoce a v ostatních řidičích respekt (a někdy i závist). Interiér je funkční a i kdyby byl vyrobený z PET lahví, je to jedno. Podstatné jsou sportovně tvarované sedačky, ideální poloha za volantem a přesná převodovka s krátkými drahami, jejíž páka je dobře při ruce a výborně se drží. Nic více pro jízdu potřebovat nebudete.

Subaru Impreza dokazuje hned několik věcí. Pro pekelně rychlé svezení a velké zážitky za volantem nemusíte utrácet několik milionů a kupovat si supersportovní auto. Za druhé, jak se říká „objem ničím nenahradíš“, v dnešní době už je téměř jasné, že za pomoci turba se i toto dá dost dobře vyřešit. Co naopak platí na sto procent je tvrzení, že ničím nenahradíš pohon všech kol. Můžete mít jako Focus RS revoluční zavěšení přední nápravy, může to fungovat skvěle, ale stačí pár kapek vody na vozovce a je hotovo. Tato japonská firma na zážitky může být vaše za 1 080 000 Kč. Vzhledem k tomu, jak dobrý stroj získáte, to je velmi zajímavá nabídka. Jenže náš test je u konce. Pěkně jsme si zavzpomínali, hezky jsme se svezli, ale klíčky už nemáme. Opět truchlíme.

Plusy: Výborný motor, jízdní vlastnosti, zvuk motoru, trakce SI Drive
Mínusy: Menší náklony karoserie, rezervy v řízení

Základní cena: 1 100 000 Kč
Cena testovaného vozu: 1 100 000 Kč

SUBARU IMPREZA WRX STI
Motor plochý benzinový přeplňovaný čtyřválec
Objem 2457 ccm
Výkon 221 kW (300 k) při 6000 ot./min.
Točivý moment 407 Nm při 4000 ot./min.
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení 5,2 s
Převodovka 6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb 13,8 / 8,2 / 10,3 l/100 km
Spotřeba během testu 12,5 l/100 km
Palivová nádrž 60 l
Délka x šířka x výška 4415 x 1795 x 1475 mm
Rozvor 2625 mm
Hmotnost 1505 kg
Zav. prostor min/max 301 / 1216 l


Foto: Zuzana Procházková