Range Rover přijíždí teprve ve čtvrté generaci, přesto rozdíl mezi dvěma posledními modely není přinejmenším po stránce vizuální až tak velký. Zcela záměrně byl zachován charakter vozu, který by bylo možné jednoduše nazvat velkou krabicí na čtyřech kolech. Díky úspěchu kompaktního modelu Evoque, o němž jsme už psali (stejně jako ostatní magazíny) mnohokrát, přejal jeho „velký bratr“ řadu křivek. Ty celý vůz zjemňují a dodávají pětimetrové karoserii dynamičtější vzezření. Nový Range Rover už tolik jako krabice nevypadá.
Nové prvky najdete hlavně na přídi a zádi, kde si designéři pohráli s LED diodami. Jede-li Range Rover za ranního šera, vynikají obrysy jeho světel, stejně výrazné jsou i brzdovky. Každému je na první pohled jasné, že tento automobil je nový, přitom ho ale stále dokáže identifikovat jako Range Rover. Design je tedy jasný, podobně jako je tomu u Volkswagenu Golf nebo Porsche 911. Range Rover tak potvrzuje svou roli ikony mezi off-roady.
Co se kabiny týče, inspirovali se designéři modelem Evoque ještě víc než v případě exteriéru. Palubní deska je zjednodušená na co nejčistší úroveň, zmizela tak změť tlačítek z minulé generace. Měli jsme je rádi, dávala nám pocit, že ovládáme sofistikovaný vůz se spoustou funkcí. Chápeme však, že zjednodušení je lepší cesta – zejména v době, kdy všichni milují iPhony s jedním tlačítkem a jednoduchými funkcemi.
Luxus s trochou vrzání
Navíc už tolik nebije do očí LCD displej, který v předešlé generaci nahradil klasické budíky. Dříve se zdál takový krok nepřístojný, nedůstojný britské tradici a usedlosti Range Roveru. S novým interiérem ovšem dokonale souzní. A je využit naplno, to když si na něm můžete nechat zobrazit pokyny z navigace nebo informace ze systému Terrain Response. Nebudeme nicméně jen chválit. Odezva multimediálního systému je na dotek prstem tragicky pomalá a rovněž grafika pořád vypadá dost zastarale.
Kabina vozu je ovšem lahůdka, za kterou stojí utratit velké peníze. Můžete volit mezi verzí pro pět cestujících, což je volba zejména pro rodinné typy. Manažeři, kteří se rádi nechají vozit (to ocení přátelé v Číně nebo na Blízkém východě), si mohou vybrat interiér se čtyřmi sedadly. Každé zvlášť má klimatizaci, polohování, vyhřívání, větrání i masážní funkce.
V loketní opěrce vpředu i vzadu najdete chladicí boxy. Range Rover jednoduše nabízí luxus jako limuzína. Škoda jen, že v testovaných vozech se ozývalo vrzání z nejrůznějších míst. To by se u auta za takovou cenu rozhodně stávat nemělo.
Nesmíme zapomenout ještě na zavazadelník, který mě dříve rozčiloval tím, že se nedal ovládat elektricky. Dokonce se stávalo, že kvůli tomu Range Rover přicházel o zákazníky. Novinka však funguje skvěle. Po stisknutí tlačítka uvnitř nebo na klíčku se zvedne vrchní víko a vy pak můžete druhým tlačítkem sklopit i spodní část. Pokud odcházíte, stačí opět stisknout tlačítko a obě části se zavřou. Hezky synchronizovaně. To žádný jiný automobil nemá, ostatně ono jich ani mnoho s půlenými pátými dveřmi není.
Na výběr jen lahůdky
Pojďme se podívat pod kapotu, kde si na českém trhu budete moci vybrat ze tří verzí motorů. Základem je naftový šestiválec s třílitrovým objemem a výkonem 258 k. Silnější osmiválec dodává ze 4,4 l objemu výkon 339 k, ale hlavně točivý moment pěkných 700 Nm. A pak je tu ještě přeplňovaný benzinový osmiválec. To kdybyste vážně nevěděli co s penězi. Ten vás dokáže potěšit výkonem 510 k a patřičnou spotřebou. Ještě že má nádrž na 105 l paliva! Šestiválec si musí vystačit „jen“ s 85litrovou kapacitou.
Vyzkoušeli jsme všechny tři motory, a i když někteří kolegové měli tendenci pohrdat základním dieselem a byli schopni si přivstat jen kvůli tomu, aby si zarezervovali verzi Supercharged, my jsme s ním byli spokojeni. Ze všech tří motorů je šestiválec zaručeně nejtišší. Range Rover je skvěle odhlučněný vůz a vy v kabině nemáte jedinou šanci poznat, že vás kupředu žene nafta. Přitom reakce jsou poměrně rychlé a zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,9 s vás u tak velkého vozu směle uspokojí.
Je ovšem pravda, že naftový osmiválec je mnohem rychlejší. Je to motor, u kterého můžete bez mrknutí oka prohlásit, že „jde za plynem“. Sešlápnete pedál, ozve se tlumené dunění a automobil vyrazí kupředu – o sekundu rychleji než se šestiválcem. Osmiválec je výborný motor a svou silou dokáže vykompenzovat i to, že je pak Range Rover ještě o 200 kg těžší než se šestiválcem. Vzhledem k tomu, že je šasi nové generace vystavěno z hliníku, to však příliš nevadí.
A benzinový osmiválec Supercharged? To je pohádka, zejména pokud chcete udělat dojem na své spolucestující. Líbí se nám ten pocit, kdy přes obec jedete hezky předpisových 60 km/h (jsme v Maroku), podíváte se s úsměvem na kolegu a pak přišpendlíte pedál k zemi. Osmistupňový automat svižně podřadí a „vrrrrrm!“. Příď Range Roveru se zvedne a automobil vystřelí kupředu tak neuvěřitelnou rychlostí, že pokud kolega skrývá pleš, bude své tupé hledat někde v zavazadlovém prostoru. Stovka za 5,4 s? To přece bývalo vyhrazeno kategorii sportovních vozů…
Vítejte v Maroku
Ale abychom nezamluvili, proč se konala prezentace nového Range Roveru právě v Maroku. Je to země, ve které lze najít řadu zajímavých prostředí: úrodné pláně, živá města, rozbité silnice, kvalitní dálnice, písečné duny, hory, kamení… A také děti, které žadoní o čokoládu. Dali jsme jim erární Twix, nepohrdly. A právě takto různorodé místo je ideální pro projížďku v Range Roveru, jinak bychom v Marrákeši nepotkali billboard, který se ho už snaží místní vyšší třídě nabízet.
Rangie, jak mu Britové rádi říkají, je do takové krajiny velmi dobře vybaven. Pohon všech kol je samozřejmostí, ovšem nová generace dostala také vylepšený systém Terrain Response. Přes kruhový volič si tak každý může vybrat z jízdních režimů na běžnou silnici, sníh, písek, bahno, rigoly nebo kamení. To bylo možné i dříve, nově ho ale lze přepnout i do automatu. Díky sérii senzorů si pak automobil sám dokáže spočítat, po jakém povrchu se právě pohybujete, a sám přepne do patřičného režimu.
Kromě toho je uzávěra zadního a mezinápravového diferenciálu také ovládána automaticky. Vůz zkrátka rozhodne, zda je na ně vhodný čas. A nechá je buď prokluzovat ve dvou úrovních, nebo je zavře úplně. To vše můžete pobaveně pozorovat na středové obrazovce. Jízdu v těžkém terénu tak zvládne i začátečník. Prostě stačí jen držet volant a jet, protože i z kopce pomůže asistent a v těžkých situacích vás zachrání redukce.
Díky nájezdovému úhlu, který činí vpředu 34,7 a vzadu 29,6 stupně, si můžete dovolit opravdu hodně. Kvůli delšímu rozvoru si ale musíte dát pozor na překonávání vrcholků. Zde činí úhel maximálně 28,3 stupně.
Stejně jako dříve lze nastavovat i pneumatický podvozek a jeho světlou výšku, a to až na maximálních 295,5 mm. To přišlo vhod třeba v dunách jižně od přístavu Essauria, kde bylo potřeba hledat vhodnou cestičku mezi zrádnými písečnými kopečky. Jízda na písku není až tak jednoduchá, a to ani s Range Roverem. Reakce na otočení volantem je zde totiž stejně dlouhá jako na výletní lodi Costa Concordia. A s takto drahým automobilem nechceme skončit jako její kapitán. Chce to tedy hlavně klidné pohyby a trpělivost. A když se pak změní písek v ostré kameny, musí jet člověk pomalu a obezřetně. Překvapením bylo, že to silniční pneumatiky přežily bez potíží.
Lahůdka i na silnice
Co ale naplat, že Range Rover dokáže díky chytře umístěnému sání překonat i 90 cm hluboký brod (dříve to bylo „jen“ 70 cm)! S takovým vozem se většina majitelů stejně bude bát vypravit do větší divočiny a raději zábavu přenechá Defenderům, Wranglerům nebo Nivám, u kterých nebude taková škoda, když je trochu obouchají. Range Rover v Evropě, zejména pak v naší rodné kotlině, bude sloužit hlavně k sebeprezentaci. Jeho majitel se však nemusí bát, že na tom bude hůře než jeho souputníci v BMW nebo v Mercedesu.
O síle motorů už byla řeč, skvělou práci ovšem odvádí i podvozek. Je příjemně měkký a „žehlí“ nerovnosti, jako by ani neexistovaly. Jen si nesmíte zvolit benzinový Supercharged, to je pak jízda o něco tvrdší, což se dá očekávat. Stejně tak by se dalo čekat, že kvůli měkkosti Rangie zklame v zatáčkách. Jistě, fyziku ošálit nelze, a tak se automobil přeci jen více naklání. V závěru ale krouží znamenitě a mnohem jistěji než v případě minulé verze.
Řízení si nenechalo tak dlouhý převod, jaký mívalo, o strmosti, jakou má třeba BMW X5, zatím řeč být nemůže. Range Rover se zastavil někde mezi, aby našel vyvážení a stále umožňoval dobrou manévrovatelnost na silnici i v terénu. Volant je přitom citlivý na sebemenší pohyb, a tak je potřeba si na takové chování chvíli zvykat. To automat řadí neznatelně rychle a chytře. Možnost manuálně řadit rychlosti je proto takřka zbytečná.
Nový Range Rover i ve čtvrté generaci obhájil svou pozici. Je králem mezi SUV, to je neoddiskutovatelný fakt. A pokud by si někdo troufl sestavit žebříček nejlepších automobilů na světě, stál by určitě na stupních vítězů. Nebo znáte nějaký jiný vůz, který vám na jednu stranu zprostředkuje luxus a pohodlí hodné limuzíny, a na stranu druhou vás dokáže provézt těžkým terénem jako nebojácný off-road? My ne.
Sedm bodů, které dělají nový Range Rover lepší:
1| Design: ve stylu Evoque
Designéři před sebou měli na počátku projektu Evoque velice těžký úkol. Jejich cílem byl nový a moderní vůz, který zároveň jednoznačně zapadne do rodiny Range Rover. Andy Wheel a jeho tým se odrazili od několika typických prvků, jakými jsou například tři základní horizontální linie, krátké převisy vpředu i vzadu či plovoucí střecha. To vše Evoque dostal a slavil úspěch. Osmdesát procent nových majitelů tohoto modelu nikdy nemělo vůz značky Land Rover, sedmdesát procent z nich nikdy nevlastnilo automobil z kategorie SUV. Je zřejmé, že jedním z hlavních důvodů, který upoutal jejich pozornost, byl právě design. Nemůžeme se proto divit, že Land Rover osvědčený recept aplikoval také u nové generace vrcholného Range Roveru.
Navíc automobilka podstatně rozšířila nabídku barev karoserie a litých kol. Vůbec poprvé si můžete u Range Roveru objednat střechu v kontrastní barvě a také vůbec poprvé lze dokoupit disky o velikosti až 22 palců. Dohromady je k dispozici 38 barev karoserie (z toho 22 spadá do luxusní řady Autobiography a za některé si připlatíte bezmála 250 000 Kč), dále dvě různé barvy střechy a sedm designů litých kol. Zkrátka a jednoduše – je z čeho vybírat.
2| Hmotnost: základ úspěchu
V porovnání se třetí generací je čtvrtá generace lehčí, a to výrazně. Skelet karoserie je kompletně vyroben z hliníkových slitin. Land Rover dokonce uvádí, že v porovnání s Audi Q5 je skelet vozu lehčí o 85 kg a o 23 kg je lehčí než základ trojkového BMW. Pokud by výrobce sáhl po klasických materiálech, výsledný automobil by byl těžší o 180 kg. Kromě toho najdeme hliníkové slitiny také na systému odpružení, na zadní nápravě, panelech karoserie a samozřejmě se uplatnily i u disků kol. Některé díly jsou vyrobeny také ze slitin hořčíku a například na horní díl zadních dveří byl použit plast.
Původní Range Rover TDV8 vážil 2580 kg, nový model „zhubl“ díky moderním materiálům o 300 kg. Další úsporu hmotnosti pak přinesla menší naftová jednotka, která nahradila dříve nejdostupnější TDV8. Právě díky výraznému snížení hmotnosti zůstala jízdní dynamika nejdostupnějších verzí identická, přestože již pod kapotou nenajdeme základní osmiválcový motor. Základní naftová verze váží dohromady o 420 kg méně.
3| Nejlepší aerodynamika vůbec
Nový Range Rover se pyšní titulem aerodynamicky nejpropracovanějšího Range Roveru všech dob. Inženýři testovali aerodynamiku za pomoci obrovského množství počítačových simulací. Kvůli lepšímu obtékání vzduchu byla střecha položena o 20 mm níže a patřičné péče se dočkal i kompletně zakrytý podvozek. Range Rover získal také speciální deflektory, které mají za úkol usměrňovat proudění vzduchu kolem náprav a hlavních částí hnacího systému.
S ohledem na aerodynamiku byl vytvořen design zpětných zrcátek a svou roli hraje samozřejmě také decentní spoiler vzadu. Základní verze TDV6 mají coby součást standardní výbavy navíc aktivní klapky v masce chladiče. Pro lepší chlazení a nižší odpor vzduchu je přednastaveno 16 poloh.
Výsledkem všeho snažení je součinitel odporu vzduchu 0,34, tedy zlepšení oproti předchozí generaci o 10 %. Tato hodnota platí pro verzi se základním motorem, u SDV8 je to 0,35 a vrcholný Supercharged dosahuje na hodnotu 0,36.
4| Zaměřeno na Rolls-Royce
Range Rover rozhodně nemá malé ambice. Kromě prvotřídních terénních vlastností chce nabízet také prvotřídní komfort. Sama automobilka označuje za své konkurenty dokonce taková jména, jakými jsou Mercedes-Benz třídy S, Bentley Continental Flying Spur nebo Rolls-Royce Ghost. Luxusním soupeřům odpovídá také luxusní ztvárnění interiéru, který opět vychází z Range Roveru Evoque. Prémiová kůže se dostala na většinu částí interiéru, a to včetně stropu. Pro nový Range ji dodává skotská specializovaná společnost Bridge of Weir. Mimochodem stejný výrobce poskytl potřebný materiál také například pro koncept Infiniti Emerge-e.
Dohromady je k dispozici 16 různých barev interiéru s možností volby barvy sedadla. Land Rover dává na výběr také sedm různých dekorů a volit můžete mezi klasickými zadními sedadly nebo luxusní zadní dvoumístnou verzí, která zahrnuje chladicí box a kompletní elektrické nastavení a nechybí v ní masáže nebo dálkové ovládání multimediálního systému. Pro čínský trh je připravena ještě specialita v podobě verze s prodlouženým rozvorem. Ta se na trhu objeví příští rok.
5| Hlavně ekologicky
Během vývoje nového Range Roveru se ve velké míře myslelo na ekologii. Vůz tak například obsahuje celkem 85 % recyklovatelných částí. Navíc 50 % použitého hliníku pochází z recyklovaných materiálů. Kromě toho výrobce udává, že každý Range Rover obsahuje 31,5 kg recyklovaných plastů. Celý boční panel karoserie je vyroben z jednoho kusu, čímž se u každého automobilu ušetří 2,8 kg materiálu.
Zhruba v polovině příštího roku představí Land Rover ještě jednu ekologickou záležitost. Do prodeje vstoupí hybridní Range Rover, který kombinuje naftový šestiválec TDV6 s elektromotorem o výkonu 35 kW (točivý moment dosahuje na 170 Nm). Lithium-iontové akumulátory jsou pod podlahou v místech pod zadními sedadly. Land Rover chce vyrobit hybrid s totožnými vlastnostmi, jaké nabízí klasické provedení. Hlavním lákadlem by samozřejmě měla být spotřeba. Podle oficiálních informací by si hybrid měl vystačit pouze s přídělem 5,2 l/100 km.
6| Nový Range Rover nabízí více
Range Rover je ještě lepší nejen v terénu, ale také co se týká řízení a obsluhy vůbec. Vše začíná například rozmístěním ovládacích prvků. Oproti předchozí generaci je zde o 50 % ovladačů méně. Navíc se řidič může spolehnout na několik nových systémů. Za zmínku stojí aktivní tempomat s radarem ukrytým pod předním nárazníkem. Podobně jako u Volva umí úplně zastavit, po klepnutí do plynového pedálu se zase rozjede.
Další radarový senzor je umístěn vzadu a hlídá mrtvý úhel. Pracuje ale také v případech, kdy couváte na silnici a přes kolemstojící automobily nevidíte. Jakmile radar zaznamená přijíždějící vůz, rozbliká kontrolku, která je klasicky umístěna ve zpětném zrcátku. Zajímavé je plně elektricky ovládané tažné zařízení. Na něj můžete zapřáhnout přívěs o hmotnosti až 3,5 t. Díky elektrickému posilovači řízení umí Range Rover také sám zaparkovat. To přijde vhod především křehkým řidičkám, stejně jako elektricky ovládané oba zadní díly pátých dveří.
7| Až 5000 metrů
Range Rover čtvrté generace si samozřejmě především z úcty ke svým předkům drží vysoce nadprůměrné terénní schopnosti. Základem je mezinápravový diferenciál pracující s poměrem 50/50, nechybí redukce (tu můžete řadit do 60 km/h) a uzávěrka zadního diferenciálu. Hlavní novinkou je ovšem Terrain Response 2. Kromě známých režimů přidává nově také automatický režim, kdy vůz sám na základě řady informací vybere ideální nastavení pro daný povrch. Lepší vlastnosti v terénu podtrhuje podvozek schopný zvednout světlou výšku až na 295,5 mm, možnost projet až 90 cm hluboký brod nebo vyrazit do výšky 5000 m n. m.
Naopak co se silnice týká, Range Rover čtvrté generace vůbec poprvé dosahuje ve vrcholné verzi na 250 km/h, což je ovšem stále omezovačem limitovaná hodnota.
Kromě všech zmíněných úprav k tomu přispívají také nové pneumatiky schopné lépe snášet jak vysoké rychlosti, tak drsnější zacházení v terénu. A když už jsme u toho, kdo co zvládne, pak nelze pominout střechu. Ta ve speciálních testech prokázala, že unese trojnásobek hmotnosti automobilu. Nakonec ještě přidejme brzdy pocházející z dílny společnosti Brembo. Šest pístků krotí nový vrchol automobilky Land Rover pomocí ventilovaných kotoučů o velikosti 380 mm.
Trocha dat do terénu:
Světlá výška | standardní – 220,5 mm / terénní – 295,5 mm
Nájezdový úhel vpředu | 26,0° / 34,7°
Nájezdový úhel vzadu | 24,6° / 29,6°
Přechodový úhel | 20,1° / 28,3°
Brodivost | 900 mm