Range Rover oslavil loni čtyřicáté výročí. Ano, už čtyřicet let uplynulo od doby, kdy poprvé vyjel na silnice. Už tehdy svým majitelům přinesl skloubení maximálního luxusu a schopností v terénu. Není proto divu, že se brzy po svém představení dostal i do flotily britské královské rodiny, která si jej nemohla vynachválit. Aktuálně můžete řídit třetí generaci tohoto vznešeného SUV a díky nedávnému faceliftu se těšit z jeho zmodernizované podoby.

Ať už ale doba pokročila jakkoliv, Range Rover se konzervativně drží svých původních hranatých tvarů. Konkurence si může vymýšlet obliny a kudrlinky, britská klasika ani pod indickým velením nezmění svou náturu. Přesto, snad aby se neřeklo, prošla decentními úpravami příď vozu. Pozměněna tak byla maska chladiče i světla, která nově využívají technologii LED. Retuše v podobném ražení proběhly i na zádi. Přesto budou období před a po faceliftu od sebe odlišovat hlavně automobiloví nadšenci a spokojení majitelé.

Navzdory tradicím

Překvapením je ovšem pojetí palubní desky, jmenovitě instrumentálního panelu. Původní budíky tu totiž vystřídal barevný TFT displej, který je virtuálně simuluje. Trochu mi uchází smysl tohoto řešení, snad jen umožňuje „torch light“ efekt, který zvýrazňuje aktuální hodnoty rychloměru a otáčkoměru. Palubní počítač by displeje mohl využívat lépe,například jako u Mercedesu-Benz třídy S. Brzy jsem si ale na takové pojetí zvykl, otázkou je, jak ho přijmou konzervativní zákazníci značky. A že jich je naprostá většina!

Novinkou je i  systém „dvojité“ obrazovky, kdy si může spolujezdec přehrávat DVD, zatímco řidič ze svého úhlu pohledu sleduje například navigaci. Stejnou technologii používá i Jaguar. Za příplatek si lze pořídit i zábavní systém pro zadní sedadla. Ten obsahuje dvě obrazovky vestavěné do hlavových opěrek předních sedadel, bezdrátová sluchátka a dálkový ovladač s dalším dotykovým displejem.

Kabina je velmi prostorná. Sedí se velmi vysoko s naprostým přehledem nad okolním provozem. Zejména řidič má pocit, jako by se ho to hemžení okolo ani netýkalo. Zlvášť když před sebou ještě vidí mohutnou přední kapotu. To má výhodu i při parkování, kdy dobře odhadnete rohy vozu. To ale je v případě, pokud se nebudete chtít spoléhat na parkovací asistent. Sedadla mají široké možnosti nastavení, jsou odvětrávaná a vyhřívaná.

Trochu překvapením byl jen zavazadelník, který se mi zdál k celkovým proporcím vozu docela malý. Základní hodnota je 535 litrů, sklopení sedadel ji zvětší na úctyhodných 2099 litrů. Zadní dveře se otvírají z poloviny nahoru, z poloviny dolů. To usnadňuje náklad těžkých předmětů, hůře se ale budete dostávat do odlehlých částí kufru pro zatoulané mandarinky.

Vše mluví pro naftu

Pojďme ale na motor. O Range Roveru 5.0 V8 Supercharged psal v jednom z minulých čísel kolega Dittrich. A i když jde o impozantní pohonnou jednotku, v běžném provozu po domácích silnicích prostě nedává příliš velký smysl. Obzvlášť, když osmiválcový turbodiesel nabízí velmi podobnou dynamiku za poloviční konzumaci paliva.

Motor má i vznešený chod, který se v nízkých otáčkách projevuje velmi tichým pobroukáváním (své na tom nese i špičkové odhlučnění Range Roveru). Při vytočení výše se ozve charakteristické hluboké bublání, které vypovídá o síle agregátu. A ten jí má opravdu na rozdávání, posuďte sami: 313 koní a 700 Nm!

To má za následek, že téměř třítunový vůz dokáže vystartovat z klidu na 100 km/h za 7,8 sekundy.  A to je jen o 16 desetin pomaleji než v případě žravého benzínového osmiválce. Otázkou je, zda se proklamovaná spotřeba potvrdila v reálném provozu. Ne tak docela. Pod 10 litrů na 100 km paliva se můžete dočkat, ale je třeba mít opravdu klidnou nohu a na tento výsledek se můžete těšit spíš v delším časovém horizontu.

Po týdnu testování jsem vracel auto s údajem 11,2 litru na 100 km. Je ale fakt, že během zápůjčky jsem zkoušel vysoké rychlosti na dálnici, dynamiku při předjíždění a schopnosti v terénu.

Ve všech těchto situacích pomáhá Range Roveru povedená automatická převodovka ZF. Osmikvalt stejně jako na palubě Jaguaru vyjíždí ze středového panelu a ovládá se pomocí otočného voliče. Pro hračičky jsou k dispozici i páčky pod volantem na manuální řazení, ale rozhodně to není třeba. Automat dobře čte řidičovo chování a nese i velkou zásluhu na nízké spotřebě, motor totiž ve většině situací nechá převalovat ve velmi nízkých otáčkách a díky tomu spotřeba příliš nekolísá.

Spěch není pro aristokraty

Range Rover má zvláštní kouzlo a to nejen díky svému konzervatismu. Jsou to jeho schopnosti. Vůz zvládá v klidu přebrodit 70 cm hlubokou řeku, díky různým výškám nastavení pneumatického podvozku, permanentní 4×4, redkuci a speciálním jízdním režimům se nezalekne v podstatě žádného terénu. Během testu se ukázal jako výborný pomocník, když se mi podařilo vytáhnout jednoho kolegu s jeho postarším BMW X5 ze zamrzlého rigolu.

Připojil jsem lano, nastavil redukční převodovku na krátko, nahodil režim na sníh a lehce přidal plyn. Range Rover se bez jediného zaváhání poslušně rozjel a vytáhl X5 lehce z potíží, jako by ani žádnou zátěž neměl. Přes tyto schopnosti je navíc Range Rover velmi reprezentativním vozem na jednání či do opery.

Větší slabinou oproti aktuální konkurenci je ale samotná jízda na asfaltu. Vůz totiž i v tomto ohledu zůstal konzervativní a tak vás bude na menších silnicích trápit lehké řízení s velmi dlouhým převodem. Tam kde třeba u zmiňovaného BMW X5 stačí lehce pootočit volantem, budete s Range Roverem už málem ručkovat.

Ranní průjezd serpentinou vám tak v klidu nahradí pravidelnou rozcvičku. Stejně tak se nehodí do zatáček nadváha vozu, na kterou nesmíte zapomenout. Nicméně celkově vznešená atmosféra na palubě jasně naznačí řidiči, jak má s tímto vozem jezdit. Hezky v klidu, aristokrat přece nikam nespěchá.

 

Plusy: silný a úsporný motor, luxus na palubě, průchodnost terénem
Mínusy: vysoká cena, nadváha, dlouhý převod řízení

Základní cena: 2 479 210 Kč

RANGE ROVER TDV8
Motor přeplňovaný vznětový osmiválec
Objem 4367 ccm
Výkon 230 kW (k) při 4000 ot./min.
Točivý moment 700 Nm při 1500-3000 ot./min.
Maximální rychlost 210 km/h
Zrychlení 7,8 s
Převodovka 8stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb 11,5 / 8,2 / 9,4 l/100 km
Spotřeba během testu 11,2 l/100 km
Palivová nádrž 97 l
Délka x šířka x výška 4972 x 2034 x 1877 mm
Rozvor 2880 mm
Hmotnost 2810 kg
Zav. prostor min/max 535 / 2099 l

Foto: Zuzana Procházková