Subaru Forester 2.5X se prodává mimo evropskou unii. Do České republiky byla dovezena série čtyřiceti kusů určená úzké skupině zákazníků. Už v době testu, který proběhl začátkem prosince, jich zbývalo posledních pár. Musím říci, že jsem se tomu zpočátku trochu divil, kdo by v dnešní době chtěl auto se spotřebou přes jedenáct litrů. Nedělejme ovšem ukvapené názory, Forester 2.5X totiž má takové charisma, že mu tu spotřebu ještě rádi odpustíte.
Klasika značky Subaru
Samozřejmě se to ale netýká ani vzhledu, ani interiéru. Design obecně nepatří mezi silné stránky automobilů značky Subaru. Jistě se najdou výjimky (Legacy předposlední generace, Impreza STI), ale před většinou modelů se kvůli jejich tvarům asi na zadek neposadíte, což platí také o Foresterovi. Oproti předchozím generacím se nám trochu zakulatil a už tolik nepřipomíná pojízdnou krabici, přesto najdeme řadu lépe vypadajících konkurentů.
Ani interiér vás příliš neuchvátí. Jak si na něj jednou zvyknete, můžete jezdit téměř s jakýmkoliv Subaru a budete se stále cítit jako doma. S trochou nadsázky je vnitřek u všech modelů stejný a je jedno, jestli sedíte v Impreze, v Legacy nebo ve Foresterovi. Jiné jsou rozměry, vše ostatní je zcela identické, funkční, kvalitně zpracované ale nudné.
Všechno má své výhody
Jenže jak se říká, každá mince má dvě strany. Krabicovité tvary karoserie znamenají uvnitř dost místa pro hlavu všech cestujících a dobře přístupný zavazadelník. Jednoduše provedené ovládací prvky zase nebudou vyžadovat vaší pozornost. Z tohoto úhlu pohledu mohu Forester pouze chválit. Všichni uživatelé také jistě ocení rovnou ložnou plochu a možnost sklápět zadní opěradla pomocí ovladačů umístěných na kraji zavazadelníku. Jednoduché, účelné.
Velmi mně ale vadí ovládání palubního počítače kolíkem umístěným v přístrojovém štítu. Subaru to může omlouvat skvělou technikou, jak chce, ale nechápu, proč takový vlastně zanedbatelný detail není možné vyřešit nějakým lepším způsobem. Navíc vám toho palubní počítač mnoho neřekne, protože ukazuje pouze průměrnou nebo aktuální spotřebu, teplotu okolního vzduchu a ujeté vzdálenosti.
Benzinová radost
Hlavní roli tohoto testu sehrál samozřejmě velkoobjemový motor. Jedná se o čtyřválec o objemu 2,5 litru s maximálním výkonem 171 koní. Forester s ním zdolá stovku za 10,4 s a nejvíce se rozjede na 184 km/h. Ani toto nejsou dechberoucí parametry, agregát boduje zcela jinými vlastnostmi. Zaprvé to je jeho příkladně tichý a klidný chod. Do čtyř tisíc otáček za minutu o něm prostě nevíte. Jakmile ručička tuto hodnotu překročí, dá o sobě vědět hrubým zvukem, který se sportovně založeným řidičům bude určitě líbit. Motor má zkrátka charisma.
Jeho nejsilnější stránkou je ovšem projev. Zde platí, že čím vyšší jsou otáčky, tím více motor táhne. Nastupuje absolutně lineárně a nepovolí, dokud ho neutne při 6500 ot/min omezovač. Pravda, možná s ním nebudete nejrychlejší, ale za jeho volantem si docela užijete, což u kategorie SUV rozhodně není pravidlem. Drobnou vadou na kráse by mohla být spotřeba, ale nakonec se ukázalo, že to tak zlé nebude. Při běžné jízdě se budete pohybovat v rozmezí 10 – 12 l/100 km. Náš test skončil na čísle 11,5 l/100 km.
Na plyn?
Jednou z možností, jak se vypořádat s vyššími náklady za provoz je přestavba na LPG. Relativně starý motor je k tomuto účelu velmi vhodný. Zatímco moderní jednotky se při instalaci LPG musí z vozu vyndat, u agregátu 2.5X lze vše vyřešit jednoduše přímo na automobilu. Nádrž na plyn zabrala místo rezervy, takže si majitelé musí vystačit buď se sadou na lepení, nebo mohou mít náhradní kolo přišroubované v zavazadelníku tak, jak tomu bylo u testovaného automobilu. Řešení to není příliš ideální, protože využitelný prostor se tím citelně zmenšuje.
Systém se ovládá pomocí tlačítka umístěného před řadicí pákou. Pokud to je jen trochu možné, vůz spaluje plyn. Když plyn dojde, ozve se akustický signál a přejde se na benzin. Zajímavé je, že Forester při jízdě na LPG působí živěji (teoreticky by měl mít motor o 2% vyšší výkon). Nádrž je schopna kvůli tlakové rezervě pojmout přibližně 45 litrů, čímž se zvýší dojezd o cca 350 km.
Řidiči pro radost
Nemalá pochvala směřuje na řízení, které je velmi citlivé. Vůz okamžitě reaguje na sebemenší pohyb volantem. Škoda pětistupňové převodovky, který by určitě snesla nějaké to vylepšení, hlavně co se týká přesnosti chodu. Ačkoliv se v dnešní době pouze pět rychlostních stupňů příliš nenosí, v tomto případě to nijak nevadí. Převody jsou celkově delší, takže při rychlosti 130 km/h točí motor necelých 3500 ot/min.
Subaru Forester 2.5X je automobil hned několika tváří. Umí být pohodlným dopravním prostředkem, protože má komfortně nastavený podvozek, výborné odhlučnění (pouze odhlučnění podvozku by si zasloužil ještě další péči) a nabídne spoustu místa, tedy pokud vyhodíte z kufru náhradní kolo. Kromě toho se umí poprat i s poměrně zajímavým terénem. Světlá výška má solidních 215 mm, spolehnout se můžete také na stálý pohon všech kol a dokonce i na redukční převodovku.
Hlavní devízou testované limitované motorizace je sportovní jízda. Když na to lidově řečeno šlápnete, rázem se budete usmívat. Jak už jsem výše zmínil, motor má plynulý zátah a skvělý zvuk ve vysokých otáčkách. Když k tomu přidáme povedené řízení a téměř ideální polohu za volantem, dostáváme jednoho z jízdně nejzábavnějších představitelů kategorie SUV.
I přes vyšší spotřebu, nudný interiér a pro mě ne příliš lákavé tvary musím přiznat, že se mi Subaru Forester 2.5X líbí. Má své kouzlo, protože automobilů s takovým projevem je čím dál méně a s příchodem normy Euro 5 je už prakticky neseženete. Pokud se vám vůz také líbí, neměli byste příliš dlouho otálet. Limitovaná série je dost možná už teď vyprodaná.
Plusy: chod motoru, plynulý zátah, na SUV zábavné řízení
Mínusy: vyšší spotřeba, rezerva v zavazadelníku, nepřesná převodovka
Základní cena: 730 000 Kč
Cena testovaného vozu: 750 000 Kč
SUBARU FORESTER 2.5X
Motor: plochý benzinový čtyřválec
Objem: 2457 ccm
Výkon: 126 kW (170 k) při 6000 ot./min.
Točivý moment: 229 Nm při 4400 ot./min.
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení: 10,4 s
Převodovka: 5stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb: 12,8 / 7,3 / 10,3 l/100 km
Spotřeba během testu: 11,5 l/100 km
Palivová nádrž: 60 l
Délka x šířka x výška: 4560 x 1780 x 1700 mm
Rozvor: 2615 mm
Hmotnost: 1545 kg
Zav. prostor min/max: 450 /1610 l
Foto: Zuzana Procházková