Nová generace Mitsubishi Outlander neodstartovala svou kariéru zrovna ve velkém stylu. Ženevská premiéra z minulého roku sice přitáhla hodně pozornosti, jenže všichni se hromadně shodovali na tom, že to auto prostě není hezké. Design nelze hodnotit zcela objektivně, ale faktem je, že oproti odstupující verzi, která byla agresivní a dynamická, je novinka hodně velkou změnou.

Z vlastní zkušenosti musím říci, že se mi vůz také na fotkách nelíbil, jenže v reálu to zas tak hrozné není. Naopak si na jeho vzhled rychle zvyknete a nakonec se vám začne líbit. Design je pouze jednou stránkou věci. U Outlandera možná trochu diskutabilní, ale věřte tomu, že vše ostatní je přesně tak, jak tomu u správného SUV má být.

 

Uvnitř jako doma

Co se týká vnějších rozměrů, Outlander nové generace se příliš nezměnil. Přesto uvnitř najdete dost místa ve všech směrech a pro všech až sedm cestujících. Sedadla ve druhé řadě lze posouvat v rozsahu 250 mm a také díky tomuto řešení se opravdu nemusíte bát, že by snad někdo měl nouzi v prostoru kolen. Velkou změnou je třetí řada. Kdo si vzpomene na to, co předváděla předchozí generace a co ještě stále předvádí třeba Peugeot 4007, ten bude novinkou nadšen. Kempingová křesílka symbolizující sedadla jsou minulostí. Stále se bavíme spíše o nouzovém řešení pro přepravu lidí, ale i tak jde o zlepšení o více než sto procent.

Stejné hodnocení pak platí o interiéru jako takovém, respektive o zpracování palubní desky. Také v tomto ohledu udělalo Mitsubishi obrovský pokrok kupředu a posunulo se od strohých japonských automobilů vybavených tvrdými plasty k evropskému standardu, na který nemohou nic namítat ani seberozmazlenější zákazníci.

Palubní deska je příkladně jednoduchá a jasně odděluje místo pro řidiče a spolujezdce, který dostal „na hraní“ pouze dva výdechy ventilace. Tentokrát testujeme provedení s automatem, takže na středovém tunelu nechybí klasická páka voliče převodovky a především pod volantem jsou sportovně vypadající kovová pádla. Něco na způsob toho, co známe z Infiniti. Že je u Outlanderu prakticky není potřeba používat, to je skoro zřejmé na první pohled.

Správné SUV

Dnešní doba je taková zvláštní, na světlo světa přináší různí divní kříženci, divoké kombinace několika druhů karoserií a paradoxní přístupy. Pro segment velkých SUV to znamená snahu o sportovní charakter bez ohledu na to, k čemu taková auta jsou určena a jakou úlohu budou plnit nejčastěji. Nevím, co k tomu automobilky vede, zda opravdu zákazníci touží po velkém SUV, se kterým budou řezat zatáčky na okreskách, nicméně faktem zůstává, že poslední příchozí na trh dostali prakticky bez výjimky hodně tvrdě nastavený podvozek. Platí to o Sorentu, Santa Fe a dvojnásob o novém Foresteru. Samozřejmě takový přístup má své výhody, ale posádka platí na každé nerovnosti daň v podobě horšího komfortu.

Naštěstí se najdou výjimky a jednou takovou je právě Outlander. Ten se přidržel klasického nastavení a jednoznačně hraje na komfort. V zatáčkách se sice naklání, ale jak už několikrát bylo zmíněno, tohle přece není auto určené pro rychlou jízdu po okreskách. Hlavní je, že má tichý motor, pohodlně se houpe a v našem případě atmosféru dotváří šestistupňová automatická převodovka.

I zde jde o klasiku, takže nečekejte bleskové reakce ve stylu DSG. Ale k charakteru Outlanderu se určitě hodí. Je velice plynulá. Jenom pro upřesnění nabídne šest rychlostních stupňů. Ne pět, jako třeba Honda CR-V, ani osm, jak v dnešní době začíná být v módě. Šest je naprostým ideálem.

Dieselový motor použitý v Outlanderu je naladěn tak, aby se pohyboval v nízkých otáčkách. Převodovka málo kdy pustí otáčky přes dva tisíce, motor drží mezi 1500 – 2000 ot./min. Maximální výkon 150 koní a točivý moment 360 Nm (u mauálu to je 380 Nm) autu bohatě stačí. Hlavní je, že jde o kultivovanou jednotku, která umí být úsporná.

Když se nebudete krotit, budete jezdit kolem devíti litrů. Plynulá jízda pak znamená přibližně sedm litrů a „eko-style“ doprovázený kocháním se umí dostat čísla na palubním počítači dokonce pod šest litrů.

Mitsubishi si u Outlanderu účtuje za šestistupňovou automatickou převodovku 41 000 Kč. Jestli chcete pohodlí v maximální možné míře, určitě se tento příplatek vyplatí. Ať už ale sáhnete po provedení s automatem, nebo ne, vždy dostanete SUV, které si na nic nehraje. Je prostorné, pohodlné, úsporné. Odepsat tohle auto jenom kvůli tomu, že například Santa Fe nabízí prémiový design, by bylo obrovskou chybou. 

Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec,  2268 ccm
Max. výkon: 110 kW / 3500 ot./min.
Max. točivý moment: 360 Nm / 1500-2750 ot./min.
Převodovka: šestistupňová automatická
Zrychlení 0-100 km/h: 11,7 s
Max. rychlost: 190 km/h
Spotřeba v testu: 7,2 l/100 km
Rozměry: 4655 x 1800 x 1680 mm
Rozvor: 2670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1685 kg
Zav. prostor: 477 / 1022 l
Cena: 898 000 Kč