Volkswagen Touareg v bílém laku a navíc ve sportovně střiženém provedení R-line vypadá na první pohled poněkud rozporuplně. Na rozdíl od běžných výbav totiž na sebe upoutává pozornost a naznačuje, že by za jeho volantem mohla sedět stejná sorta řidičů, jako třeba v patřičně upravené Audi Q7. Vynechám komentář, ale vám je určitě jasné, kdo na svém SUV potřebuje 21“ litá kola, sportovní spoilery a nárazník.

Na druhou stranu je Touareg ztělesněním všech pozitivních vlastností velkého SUV. Prostorný interiér v případě zkoušeného vozu zdobí kvalitní materiály a kožené sedačky. Touareg byl vždy tak trochu prémiovým vozem v rámci Volkswagenu, podobně jako podstatně méně oblíbený Phaeton. Druhá generace rozhodně není výjimkou, a ať už na ni naroubujete sportovní paket nebo ne, jde o působivé auto.

Vždyť na předních sedadlech se pohodlně uvelebíte a nechybí ani široké možnosti nastavování. Vzadu je pak dost místa pro trojici cestujících a s trochou rezervy je možné si tam dát i nohu přes nohu. Cestující vzadu mají navíc možnost ovládat klimatizaci. Pod pátými dveřmi se ukrývá velký kufr. Najdete v něm i tlačítko, které umožní snížit světlou výšku vozu a tím ulehčit nakládání těžkých předmětů dovnitř.

Nafta vede žebříčky

Nejoblíbenějším motorem je v případě Touaregu naftový šestiválec 3.0 TDI s výkonem 180 kW, chcete-li 245 koní. Doplněn o zkratku BMT, tedy BlueMotion, slibuje nižší spotřebu, třeba díky integraci systému start-stop. Jde o vytříbenou pohonnou jednotku s kultivovaným chodem. Navíc se daří i po stránce konzumace a s Touaregem se dá jezdit za 8,5 litru nafty na 100 km.

Touareg je 2,2 tuny těžké SUV, přesto tento povedený šestiválec nemá nejmenší problém ho rozpohybovat. Dobrou dynamiku si tak budete užívat v městském provozu, kde není problém rychle vystartovat od světel. Bez sebemenšího zaváhání ale můžete i hravě předjíždět, nebo uhánět 180 km/h po německé dálnici.

Systém stálého pohonu všech kol je v případě Touaregu řešen americkým mezinápravovým diferenciálem Torsen a uzávěrou na zadní nápravě. Dobrou prostupnost terénem slibuje i pneumatický podvozek s nastavitelnou výškou a také tuhostí tlumičů v několika krocích. To vše se ovládá pomocí dvou otočných voličů a tlačítek na středovém panelu.

O snadný průjezd by se měl postarat i asistent pro sjíždění kopců. Zdá se tedy, že je vůz dobře vybaven i na cestování mimo zpevněné komunikace. Auto by ale pro terénní dovádění mělo určitě dostat menší kola, než v případě testovaného kousku. Pokud se tedy chcete předvést v přírodě, pořiďte si Touareg ve verzi Terrain Tech. Ta má ještě propracovanější „čtyřkolku“ s redukcí a vyšší světlou výšku.

Vhodný i na okresky

Blesková osmistupňová převodovka se neztratí na dálnici ani na okresce. Díky rychlým reakcím je jízda i s tak velkým autem dynamická. Pokud si ještě dobře vzpomínám na řízení první generace, jde tady o pověstný rozdíl mezi nebem a dudy.

V závěru se tedy nemohu hněvat ani na paket R-line, protože se k výkonnému SUV hodí. Vždyť beztak bude svému majiteli dělat hlavně parádu. Za necelých 1,8 milionu korun, na které přišel zkoušený model včetně příplatkové výbavy, to ani jinak nejde.

Technické údaje
Motor: vznětový šestiválec
Objem: 2967 ccm
Výkon: 180 kW / 3800-4400 ot./min
Toč. moment: 550 Nm / 1750-2750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 7,8 s
Max. rychlost: 218 km/h
Převodovka: 8stupňová automatická
Komb. Spotřeba: 7,2 l/100 km
Rozměry:  4795 x 1904 x 1709mm
Rozvor náprav: 2904 mm
Hmotnost: 2153 kg
Objem kufru: 580 / 1642 l
Cena: 1 345 900 Kč