Velkoprostorové vozy mají zvláštní kouzlo. Ne, řeč není o jejich vzhledu, který se víceméně dá označit za variaci na téma krabice. Ono ani mnoho nového v této kategorii vymyslet nelze! Tím kouzlem je myšlen fakt, že ať už chcete převážet čistě jen lidskou posádku, nebo se zaměřit na stěhování nákladu, splní vaše očekávání do puntíku. Navíc u nich máte na výběr z velkého množství sestav a variací. To platí samozřejmě i stálici tohoto segmentu – Volkswagenu Multivan.
Jasně, auto prošlo drobným faceliftem, což znamená, že na exteriéru najdete přepracovaná světla vpředu nebo vzadu. Pokud si k tomu vyberete pěknou barvu a ztmavená skla jako v případě testovaného vozu, pak vznikne poměrně pohledné auto. Stejně tak to může být uvnitř – s výbavou highline uděláte parádu, ať už jde o příjemná sedadla kombinující čalounění kůží a Alcantarou nebo pěkné koberečky. Pokud bych měl doporučit jednu věc, za kterou si opravdu připlatit, pak je to elektrické ovládání bočních posuvných dveří na klíčku i tlačítky uvnitř. Je to efektní i efektivní řešení.
Komfort na prvním místě
Testovaný vůz byl určen pro převážení sedmi lidí, tedy se dvěma samostatnými sedadly s vlastními loketními opěrkami v první a druhé řadě a trojmístnou lavicí v řadě třetí. Sedadla ve druhé řadě jsou sklopná, otočná a vyjímatelná. Multivan tak nabízí opravdu variabilní interiér, kdy se vše včetně výklopného stolku uprostřed posouvá po kolejnicích, což usnadňuje manipulaci.
Občas je ale potřeba manipulaci se sedadly promýšlet dopředu. Tak například když je řidič vyššího vzrůstu, bude svým sedadlem narážet do zad sedačky v druhé řadě, pokud je otočena protim směru jízdy. Jde ale jen o drobnost, kterou vyřeší praxe s interiérem nabízejícím bezpočet možných konfigurací. Kritika by mohla padnout i na velké páté dveře, se kterými si opravdu musíte dát pozor na mezeru za autem i nad ním.
Palubní deska Multivanu je klasickou sbírkou ovládacích prvků koncernu. Není to ale vůbec problém, už je proto, že se v ní snadno a okamžitě zorientujete. Známé budíky, páčky pod volantem, ovladače klimatizace nebo multimediální systém s navigací doplňuje ale velké množství odkládacích prostor včetně výsuvného držáku na mince do parkovacích automatů nebo dalšího boxu pro velkou láhev. Zajímavé je, že zde najdeme stále klasickou páku ruční brzy a ne elektrickou.
Naftový tahoun
K pohonu v našem případě posloužil nejsilnější možný naftový motor – dvoulitrový turbodiesel BiTDI s výkonem 132 kW, navíc spojený s dvojspojkovou automatickou převodovkou DSG se sedmi stupni a pohonem všech kol 4Motion. Pokud chcete tuto kombinaci, jiná možnost ani neexistuje. Slabší 2.0 TDI 103 kW lze mít totiž buď jenom s pohonem všech kol nebo s automatem. Nikoliv v kombinaci.
Není to ale rozhodně špatně. Dvakrát přeplňovaný motor nepostrádá grády a slušný točivý moment zajišťuje dobrou dynamiku jinak poměrně těžkého vozu. Automat si v tomto případě s jednotkou docela dobře rozumí. Pohon všech kol je jako obvykle řešen mezinápravovou spojkou Haldex, proti jejímuž fungování nelze mít sebemenší výhrady.
To se hodilo zejména při sněhovém přívalu, který v polovině ledna zasypal Česko. Rozměrné auto navíc získá jistotu i při projíždění zatáčky, i když je jasné, že s takovým vozem rozhodně nemůže být řeč o nějaké okreskovém závodění. Během testu si Multivan řekl o 9,8 litru nafty na 100 km v kombinovaném cyklu, což není špatná hodnota na velikost a funkčnost, se kterou tento wolfsburský klasik přichází.
Z jízdy je patrné, že i když je vůz připraven na to, aby co nejčastěji jezdil s plnou zátěží, zvládá se chovat solidně i nezatížený. Pokud ovšem jedete jen ve dvou a spolujezdce posadíte na zadní lavici, může si při přejezdu některých příčných nerovností stěžovat na rázy od kol. Nejde ale o nic hrozného, co by mělo kazit jinak komfortní svezení. Multivan je přímo předurčen na dálkové cestování.
Technické údaje
Motor: dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec, 1968 ccm
Max. výkon: 132 kW / 4000 ot./min.
Max. točivý moment: 400 Nm / 1500-2000 ot./min.
Převodovka: sedmistupňová automatická
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s
Max. rychlost: 188 km/h
Spotřeba v testu: 9,8 l/100 km
Rozměry: 4892 x 1904 x 1970 mm
Rozvor: 3000 mm
Pohotovostní hmotnost: 2187 kg
Zav. prostor: neudává se
Cena: 1 339 523 Kč