Pod koncernovou spoluprácí vznikly tři vozy. Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 a právě Citroën C-Crosser. Francouz dostál své pověsti a je z trojice jednoznačně nejhezčí. Outlander je na můj vkus příliš obyčejný, když projede kolem, ani si ho nevšimnete. Peugeot 4007 má šílený velrybí úsměv, když projede kolem, vykřiknete hrůzou. Pokud potkáte C-Crosser poprvé, stoprocentně se za ním ohlédnete.

Proč? Exteriér se jednoznačně povedl. Vozu sluší čelní maska tvořící logo Citroënu na mohutné přídi orámované hliníkovými prvky. Působivé jsou prolisy na kapotě vytvářející jakýsi nos. Na autu se líbí i spodní ochrana proti kamení, bahnu a dalším nečistotám, které můžete potkat v terénu. Od A sloupků je ale vše stejné jako u koncernových kolegů, změnilo se samozřejmě logo.

Chybí šmrnc, prostoru je ale dostatek

Pokud byste snad nevěděli, že C-Crosser ve své podstatě není Citroën, docvaklo by vám to při prvním pohledu do interiéru. Žádné slavné pevné středy volantů ani kvanta displejů a dalších zajímavých technických vychytávek známých z „Céček“ se nekonají. Palubní deska je (opět až na logo) jednoduše Mitsubishi. Shodné prvky najdeme nejen v Outlanderu, ale i třeba v Lanceru.

Mohutné palubní desce by se daly vytknout hlavně tvrdé plasty. Jinak ale nabízí dvě schránky u spolujezdce a užitečný boxík vprostřed. Pod koženým tříramenným volantem jsou ukryté tubusy přístrojů, které jsou dobře čitelné i za ostrého slunce.

Na středovém panelu toho není mnoho k vidění. My jsme měli příplatkové rádio s navigací a dotykovým displejem za sebevědomých 70 tisíc korun. Pod ním jsou tři kruhové ovladače klimatizace a to je vše. Čistota a jednoduchost. Nedá se tomu nic vytknout, na druhou stranu tomu chybí trochu šmrnc.

C-Crosser je co do prostoru SUV jak má být. Ve předu je dostatek místa na kožených sedadlech, který můžeme vytknout jen hloupě schovaný ovladač vyhřívání. Vzadu se mají cestující také královsky. Navíc si i oni mohou regulovat sklon opěráku a posouvat řadu ještě více vzad, pokud není kufr naložen bagáží.

Auto se standardně dodává v rozložení pro 2+3+2 osoby. Problém u poslední řady sedadel je, že je opravdu nouzová. Na delší cestě na ní budou trpět i malé děti, protože i ty budou mít kolena až u brady. Navíc je manipulace se sedadly vcelku obtížná a vyžaduje trénink. To druhou řadu lze sklopit jedním stisknutí tlačítka v zavazadelníku a rázem se zvětší na 1686 litrů.

Není třeba vybírat

Citroën C-Crosser se dodává jen s jedním agregátem. Jde o 2.2 HDI o výkonu 115 kW s točivým momentem 280 Nm dostupným od 2000 otáček v minutě. Byla to dobrá volba, majitelé SUV u nás sahají právě po podobných naftových motorech.

Ačkoliv si většina kolegů pochvalovala jeho tichý chod, nemohu s nimi tolik souhlasit. Rozhodně vás poprvé vyděsí při studeném startu. Po chvíli se ale utiší. Jenže ačkoliv je velmi dobře odhlučněn, neběží s takovým klidem, jako třeba dvoulitrový HDI v C4 Picasso, který jsem v zimě testoval. Od motoru se přenáší vibrace i do spojkového pedálu a dávají řidiči nechtěnou masáž levé nohy. V závěru ale nejde o nic hrozného a zdaleka předčí některé „traktory“ od Volkswagenu, jen je třeba počítat s tím, že sametovosti benzínu nedosáhne.

Motor má dobrý tah. Zabírá v podstatě v celém pásmu otáček až k vyvrcholení výkonu u 4000 v minutě. C-Crosser váží 1747 kilogramů, takže zrychlení na stovku za 9,9 sekundy není vůbec špatné. Při dálničních rychlostech už stejně nebudete vrčení dieslu vnímat, přehluší jej aerodynamický svist způsobený rozměrnou karosérií.

Ta má za následek i to, že se SUV v zatáčkách naklání. Jenže kdo by myslel u tohoto vozu na sportovní jízdu! Raději sjet ze silnice! Na polní cestě nebo na louce si ještě můžete s vozem pohrát, v horším prostředí ale neobstojí. Mohou za to hlavně malé nájezdové úhly.

Čtyřkolka na cesty

Voličem na středovém tunelu můžete měnit z pohonu předních kol na sofistikovaný systém 4×4, který rozděluje sílu podle předvídané situace. Věřím, že vás může dostat z některé šlamastiky, ale hodí se spíše na silnici třeba v zimě nebo za deštivého počasí. Tam účinně reguluje nedočkavost motoru, který bez režimu 4×4 dokáže hezky protočit přední kola i na dvojku.

Citroën C-Crosser má pár much. Do terénu se příliš nehodí, ale to nevadí. Beztak podezřívám majitele SUV, že si blatníky bahýnkem občas umaží sami někde na zahrádce. Pro někoho, kdo čeká originalitu Citroënu by také mohl být zklamáním. Navíc cena přesahující o pár tisícovek rovný milion je na Citroën opravdu hodně.

Na druhou stranu za tu cenu dostanete auto s japonskou spolehlivostí a francouzským zevnějškem, které nabídne velmi prostorné a komfortní cestování.

Základní cena v provedení Exclusive: 1 029 000 Kč

Objem motoru    2179 ccm
Maximální výkon    115 kw / 4000 ot/min
Maximální točivý moment    380 Nm / 2000 ot./min
Převodovka    šestistupňová manuální
Maximální rychlost    200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    9,9 s
Udávaná spotřeba město    9,6 l/100 km
Spotřeba mimo město    6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    7,3 l/100 km
Spotřeba během testu    8 l/100 km
Provozní hmotnost    1747 kg
Délka / výška / šířka    4646 mm / 1713 mm / 1806 mm
Rozvor    2670 mm
Zavazadelník / po sklopení    441 l / 1686 l

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková