Volkswagen Touareg byl schopným vozem na silnici i v terénu v první generaci, o té druhé to platí dvojnásob. Vozy kategorie SUV se ale mezitím vzdálily svým off-roadovým schopnostem. Je pravda, že většina zákazníků už po nich ani netouží a mimo asfalt zavítají jen málokdy.
Jsou tu ale tací, kteří by se rádi vyřádili v terénu a pro ně se nabídka stále zužuje. Naštěstí u Touaregu stačí připlatit 45 tisíc korun, což se v celkové ceně vozu snadno schová, a jeho schopnosti se rázem dají srovnávat s nejdrsnějšími vozy do terénu. Paket je k dostání s motorem 3.0 TDI, ale to nevadí, beztak jde o nejoblíbenější jednotku.
Připraven do terénu
Vzhledem k tomu, co dostanete, jde o příplatek rozumný. Terrain Tech totiž s sebou přináší vylepšený systém pohonu všech kol. Tomu u Volkswagenu říkají 4XMotion. Jde o mezinápravový diferenciál, který je vybaven lamelovou uzávěrou. Když se dostanete do svízelné situace, pomůže ještě navíc uzávěra diferenciálu na zadní nápravě.
Pokud se dostanete k příkrému stoupání nebo klesání, je redukční převodovka. Právě dvě uzávěry a redukce značí, že Touareg jen tak něco nepřekvapí. Spíše půjde o nervy řidiče, kam až je schopen zajít. Při hledání té správné cesty pomůže ještě speciální funkce do terénu informující o směru nadmořské výšce nebo náklonu. Promítá informace na displej multimédií i na barevnou obrazovku palubního počítače. Dá se tak snadno sledovat vzdálenost od limitů vozu. K úplné spokojenosti už snad chybí jen kontrola hloubky brodu, se kterou nedávno u svých vozů vyrukoval Land Rover.
Terrain Tech přidává také zvýšení podvozku. Je to ale jen o 15 mm vředu a 10 mm vzadu. Pokud si ovšem připlatíte ještě za paket nazvaný prozaicky „vzduch a pérování“ (stojí 133 tisíc Kč), stane se už z Touaregu nezastavitelný stroj. Díky několika polohám měchů plněných dusíkem lze nastavovat světlou výšku až do krajní polohy 30 mm. Kromě toho je možné ještě volit tuhost tlumičů ve třech krocích od houpavějšího Comfortu po tužší Sport. Přesto nečekejte žádné závody. Váha a velikost Touaregu je cítit a tak vyžaduje spíše klidné zacházení.
Komfort na palubě
Každopádně je jisté, že cestovat budete vždy ve velmi vysokém komfortu. Touareg z nabídky Volkswagenu vždy tak trochu vybočoval a byl považován za luxusní vůz, kterým opravdu je. Velmi se mi líbí i fakt, že zatímco ostatní modely spolu sdílí velkou část designu i ovladačů palubní desky, Touareg si evidentně obhájil vlastní. Třeba ty na klimatizaci. Na druhou stranu je jasné, že na špičková SUV od Mercedesu, BMW nebo Audi ztrácí některými použitými materiály, jako je třeba guma na palubní desce.
Sezení v prostorné kabině je pohodlné. Není divu, že se stává častou volbou finančně dobře zabezpečených rodin, kdy přes týden otec manažer používá auto k práci a o víkendu si může celá rodina vyjet na výlet. Prostoru je totiž na zadních sedadlech na rozdávání. Stejně tak kufr s objemem 580 litrů je opravdu velký. A ty si můžete tlačítky v něm snížit světlou výšku, aby se do něj těžší předměty lépe nakládaly!
Klasika pod kapotou
Zvolený motor je přitom ideální kombinací dynamiky a spotřeby. Výkon 245 koní a točivý moment 550 Nm nemá problém s rozpohybováním vozu, navíc si dobře rozumí s osmistupňovým automatem. Zrychlení z nuly na 100 km/h za 8 sekund o dobré dynamice vypovídá. S autem lze uhánět po dálnici i ve vysoce nelegálních rychlostech, i 180 je stále příjemnýchz.
Milým překvapením byla u testovaného vozu také spotřeba. Během týdne jsem se pohyboval okolo 9 l nafty na 100 km a to jsem Touareg trápil ve městě, na dálnici i ve volné přírodě. Je proto jasné, že obrovská nádrž s kapacitou 100 litrů, které je také součástí balení Terrain Tech, znamená, že k čerpací stanici zas tak často nezamíříte. A nebo se bude hodit při vašem příštím dobrodružství. Možná s ním překonáte kazašskou step nebo třeba marockou poušť. V případě testovaného kousku jsou meze představivosti hodně rozevřené.
Volkswagen Touareg 2.0 TDI Terrain Tech BMT
Motor – vznětový přeplňovaný šestiválec, 2967 ccm, 245 k, 550 Nm
Jízda – 0–100 km/h za 8 s, 218 km/h, spotřeba v testu 9,0 l/100km
Základní cena – 1 380 900 Kč
Co najdete v balíčku Terrain Tech
– pohon 4XMotion (centrální mezinápravový diferenciál s elektronicky ovládanou, podélně uloženou lamelovou uzávěrou)
– redukční převodovku
– uzávěru diferenciálu zadní nápravy
– zvýšený podvozek o 15 mm vpředu, 10 mm vzadu
– palivová nádrž 100 l
– palubní počítač Premium