Byly doby, kdy automobilky měly třeba sedan, kombík a k tomu SUV. To stačilo. Marketing je ale mocná zbraň, a tak se vymýšlejí stále nové a nové třídy. Vždy když usednu za volant SUV-kupé nebo allroadu, přemýšlím nad tím, jaká všechna auta ještě potřebujeme k životu. A u BMW 6 GT jsem se ptal, zda dává smysl. Ale posuďte sami.

Je to pár čísel nazpátek, co jsem tu mohl napsat, že jsem řídil asi nejlepší kombi na světě. BMW řady 5 v praktické variantě nejen skvěle jezdí a má perfektní výbavu, ale je navíc i velmi praktické. Vlastně je už poté těžké pochopit, zda opravdu potřebujeme k životu ještě něco jiného. Jasně, jsou tu lidé, kteří ocení vyšší stavbu karoserie a lepší přehled nad situací, nebo významní činovníci, kteří se nejlépe cítí v limuzínách. Pro ně je tu BMW X5 a BMW 7. Vlastně proč by si Mnichov nemohl vystačit jen s těmito velkými auty?

Jenže v roce 2009 se ukázalo, že tedy rozhodně nemohl. My jsme BMW a můžeme všechno! Tak proč nemít auto dlouhé jako řada 7, praktické nejméně jako kombi řady 5 a také s vyšším posezem, tedy logicky ne tak vysokým jako v X5, ale prostě jen o něco vyšším. Dodnes si pamatuji na zahraniční prezentaci této novinky v Lisabonu, ze které jsem se vrátil zpět a ještě dlouhou dobu nevěděl, co si o tomto podivném crossoveru na všechny strany myslet. No ale ukázalo se, že zákazníky chytá velmi dobře, a tak přišel čas na novou generaci.

Ta hned od začátku vyjasnila číselný zmatek. BMW 5 Gran Turismo se odkazovalo na řadu pět, ale možná mělo více společného se sedmičkou. Nyní je vše jinak, a protože BMW bude posouvat svá velká kupé a kabria do řady 8, aby lépe soutěžila s Mercedesy S Coupé, uvolnila se logická šestka. Přivítejte BMW 6 Gran Turismo.

Z hlediska designu se toho nestalo zas až tak moc, ale přesně tolik, aby to stačilo na rozpoznání nového modelu. Není divu, že auto nese stejné prvky jako pětka a sedmička – maska, světlomety a tak dále. Chlubí se krásnými brzdovými světly, která působí jako vysochaná z křišťálu a mají parádní 3D efekt. Zásadní je ale fakt, že zadek konečně nevypadá jako barový pultík, ke kterému by stačilo přistavit židličky a už by se mohlo nasávat. Stále je tu sice cítit takový hrbolek, ale už je mnohem subtilnější. Právě záď byla tím největším negativem designu 5 GT.

Na úrovni sedmičky

Není asi nutné významněji vysvětlovat, že BMW má své luxusní interiéry promyšlené do posledního detailu a že není mnoho jiných, kde by se člověk se smyslem pro německý pořádek a kvalitu cítil tak dobře. Majitelé Mercedesů a Audi se samozřejmě rádi teď pustí do pře. Pocit lehké výjimečnosti ještě znásobují bezrámové dveře, jejichž jediným smyslem je dodat autu šmrnc, kdykoliv do něj nastupujete. Já ale objevil ještě jednu praktickou funkci. Se skoro dva metry širokým vozem je to občas těžké v garážích, a když už zaparkujete na nějakém hodně těsném místě, stáhněte okénko a dovnitř se nasoukáte mnohem snadněji.

Zpět ale ke kabině, kde (pokud znáte BMW 5 nebo 7) najdete naprosto vše na svém místě. Parádní volant s tlustým věncem, displej nahrazující budíky, který je ale zároveň lemovaný obroučkami, takže je pěkně uklizený, přehledné ovladače, joystick místo klasické páky automatu a nejlepší multimediální systém všech dob iDrive, který můžete ovládat dotykově, pomocí otočného ovladače na středovém panelu nebo také několik málo funkcí pomocí gest. Kolikrát jsem už o tomto interiéru psal! Že je to nuda, se takto opakovat? Ale jděte, co víc si může člověk hodný luxusního vozu vlastně přát!?

Pořád to ale není odpověď na to, jaký smysl GT dává. Stačí se však podívat do tabulky technických údajů, Gran Turismo s délkou přes pět metrů a rozvorem přes tři metry jasně nabídne víc prostoru než pětka. Srovnatelný je s řadou 7, k tomu ale jako bonus máte lehce vyšší posez za volantem a nadměrně prostoru nad hlavou. A to i na zadních sedadlech. Minulá generace se dost často uchytila jako hotelový „VIP shuttle“, myslím, že to bude platit i o této. A pak je tu ještě zavazadlový prostor. S kapacitou 610 litrů strčí kombík do kapsy, nemluvě o sedanech 5 a 7. Verze liftback, samozřejmě elektricky otvíraná (nechtěl bych ta vrata zvedat ručně), je prostě nejpraktičtější variantou. Navíc na rozdíl od sedmičky sklopíte zadní sedadla a vykouzlíte 1 800 litrů prostoru – klidně sem naložte pračku.

Čtyřválce pro nás nejsou

Pozice směrem k sedmičce znamená, že pod kapotou Gran Turisma nenajdete nic jiného než šestiválcové motory. Čtyřválce by byly prostě slabé, zejména když se očekává i cestování pod větším zatížením. Ideální volbou, navzdory všem dieselovým skandálům jiných automobilek, stále zůstává věrný společník velkých luxusních aut – naftový třílitr vybavený jedním turbodmychadlem ve verzi 630d a dvěma v 640d. Testuji tu druhou, což znamená 320 koní a 680 Nm. Na dvoutunové auto tak akorát.

Naftové šestiválce mám u BMW odjakživa rád a nikdo mi je nevymluví. Mohou se pochlubit (takřka ve všech verzích a spojeních) skvělým zvukovým projevem, tedy pod zátěží takovým uspokojivým bubláním a při klidné jízdě tichostí. Snad jen když nastartujete a posloucháte auto zvenčí, byste mohli mít pár výhrad, což je v závěru naprosto jedno. Spolupráce s velmi povedenou osmistupňovou automatickou převodovkou s klasickým hydrodynamickým měničem je hladká a dá vám zapomenout na některá škobrtnutí dvouspojkových konkurentů. Opět se sluší říci jen: co víc si vlastně přát. Zvlášť když končím týden se spotřebou 7,5 litru nafty na 100 km. Tohle je zatraceně dobrý poměr síly a konzumace paliva.

Při jízdě pomáhá s pocitovým zmenšováním skutečné velikosti vozu natáčení zadní nápravy, které se hodí při rychlém cestování a při parkování, tedy podobně jako u Porsche Panamera, které testujeme v zadní části tohoto vydání 4×4 Automagazínu. Natáčení se opravdu hodí i proto, že maže určitý stres z toho, že byste se s tak velkým vozem těžko pohybovali po městě. Podobně jako kombi Mercedesu třídy E má i nová šestka už ve standardní výbavě vzduchové pružení na zadní nápravě. Stačí si ale připlatit něco navíc a dostanete auto na vzduchu kompletně. S tím přichází plavnější jízda, ale možná taky občasné rázy od příčných nerovností, což je pro toto řešení typické. Proboha, když ale říkám rázy, myslím tím malá, v celkově tiché atmosféře citelná drcnutí, nikoliv žádné rány. Trochu jim pomohla snad i větší kola s nízkými pneumatikami.

Stojí mi za to?

Zatímco minulé BMW 5 GT bylo spíš bližší pětce, šestka je vlastně takovou praktickou sedmičkou. Pokusím se tedy vykreslit typického zákazníka takového vozu, kterým musí být třeba vyšší manažer úspěšné firmy se zálibou v aktivním trávení volného času nejlépe s rodinou. Nechat se dobře reprezentovat přes týden při cestování ze schůzky na schůzku a pak si o víkendu vyjet s koly do hor, a to v naprostém komfortu – to by mohlo přesně BMW 6 GT sedět. Ono to samozřejmě sedí i na pětkový kombík. Ale prostě a jednoduše, někdo chce zkrátka víc. Ještě že tu máme BMW a jeho šikovný marketing!

Verdikt

Jednoduše řečeno, je to BMW 7, jen s praktičtějším interiérem a pořádným kufrem. Liftback se bude líbit všem bohatým vyznavačům životního stylu. A parádu udělá i jako VIP hotelový servis. Díkybohu za lehce upravený design, kterému se podařilo z nevzhledné almary udělat docela přijatelný luxusní vůz. Víme, proč existuje.

BMW 640d xDrive Gran Turismo

  • Převodovka: 8stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
  • Motor: 2 993 ccm, přeplňovaný vznětový šestiválec
  • Cena: 1 969 500 Kč / Testovaný vůz: 3 776 319 Kč
  • Výkon: 235 kW (320 koní) při 4 000 ot/min
  • Tčivý moment: 680 Nm při 1 750–2 250 ot/min
  • Zrychlení: 5,3 s
  • Maximální rychlost: 250 km/h
  • Spotřeba: oficiální 5,5 / test 7,5
  • Kufr: 610/1 800 l

Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund