Honda Legend generace KB1 byla posledním velkým manažerským sedanem, který na českém trhu japonská automobilka prodávala. Zahrnuly ho pochvalné recenze na skvělou elektronickou výbavu. I proto ho ještě dnes můžete docela často potkat na ulici. Jaká byla poslední Honda Legend pro Evropu?

Honda Legend je bez přehánění legendou. Japonci opravdu dostáli jménu a z tohoto modelu udělali svou vlajkovou loď na dlouhé roky. Vše začalo v roce 1985, kdy se předvedla první generace. Typicky hranatá osmdesátková mašina pro tehdejší podnikatele a šéfy podniků. Legend si ale udržel svou vážnost a luxus i přes přelom tisíciletí. I proto jsme si mohli jeho poslední generaci, která se označuje jako KB1, pořídit na tuzemském trhu mezi lety 2004–2008. Po faceliftu se už ale u nás neukázala a do roku 2012 se prodávala jinde.

Ještě si pamatuji na dobové recenze, které Legend stavěly na piedestal hlavně díky elektronické výbavě a také pohodlí. Precizně nastavený podvozek dokonale souzněl s měkkými luxusními sedadly a prostorným voňavým interiérem, na tehdejší dobu úžasně vybaveným. Navigace byla samozřejmostí, stejně jako sada elektronických asistentů, které dnes najdete třeba v Octavii, ale tehdy byly spíš čisté sci-fi. Honda Legend tak například měla aktivní asistent pro jízdu v pruzích LKAS, který fungoval v zatáčkách s delším poloměrem než 200 metrů. A také třeba adaptivní tempomat. A to je řeč o roce 2004! Tohle bylo opravdu luxusní auto budoucnosti.

Téměř pětimetrový vůz byl designově spíš střídmější a ještě dnes, když kolem něj na ulici půjdete, si ho vůbec nemusíte všimnout. Jak bývá obvyklé v kategorii manažerských aut, doprovází ho šedé nebo stříbrné lakování. Vzhled přídě je sice pěkný, ale nikterak výjimečný. Na druhou stranu lze konstatovat, že ani po dlouhých 13 letech auto příliš nezestárlo. I to je dobrý argument, proč se po něm podívat třeba právě teď v nějakém bazaru.

Dokonalé 4×4

Pojďme ale k důvodu, proč jsme si do aktuálního Retra vybrali právě Hondu Legend. Je to proto, že se stala jedním z prvních sériových aut vybavených geniálním systémem pohonu všech kol. Šlo o řešení, které Honda nazývá SH-AWD neboli Super Handling All Wheel Drive. Jednoduše řečeno jde o stálý pohon všech kol s vektorováním točivého momentu. Nejenže dokáže měnit poměr síly mezi přední a zadní nápravou od 30 : 70 k 70 : 30, ale točivý moment posílaný na zadní nápravu pak dělí ještě podle libosti mezi levé zadní a pravé zadní kolo. Tím zlepšuje agilitu vozu v zatáčkách, což se velkému a těžkému sedanu jistě hodí. Když totiž popoženete vnější kolo v zatáčce, auto se pod plynem chová částečně jako zadokolka a velmi dobře se vede. Zkrátka Legend byl ve své době jedním z nejzábavnějších aut na trhu, zároveň ale s sebou nesl dostatečnou porci jízdní jistoty.

Sluší se připomenout, že ačkoliv Legend pomohl k zpopularizování vektorování točivého momentu, nebyl prvním, který jej použil. Poprvé tento systém nasadila konkurenční japonská automobilka Mitsubishi pod označením Mitsubishi AWC. Pokud se vrátíme zpátky k Legendu, ten se stal ornou půdou hlavně pro americkou luxusní mutaci Hondy jménem Acura. Značka na trhu v USA vydala hned několik modelů, které SH-AWD využívaly. Šlo o Acuru RL, MDX, RDX, TL, TLX i ZDX. Prostě téměř kompletní portfolio vozů.

Honda Accord byla také poměrně svižně jezdící auto, i když už by dnes neodpovídala aktuálním náladám zákazníků v Evropě. Prodávala se totiž jen s benzinovými šestiválci, k tomu dnes s již nezvykle uloženým motorem napříč (šestiválec napříč měla třeba i Lancia Thesis a další). Verze před faceliftem jezdila s motorem řady J35A o výkonu 290 koní. Po faceliftu přišla upravená jednotka, která měla ještě o deset koní vyšší výkon. Luxus si tak majitel užil nejen na palubě, ale i jízdními vlastnostmi.

A jak je to dnes? Honda Legend poslední generace není na našich silnicích zas až tak vzácným jevem. Stačí se dívat kolem sebe a určitě na nějakou narazíte. S prodejem je to ale horší. Například server Tipcars.com v době uzávěrky tohoto čísla nabízel pouze jediný exemplář k prodeji. Poměrně zachovalý kousek z roku 2010 s nájezdem lehce přes 200 tisíc se prodává za 350 tisíc korun, což je na takovou ojetinu poměrně slušná porce peněz. Je vidět, že si Honda drží svůj status vlajkové lodi i po letech.

Text: Jan Markovič, Foto: Honda