Když jsem Saab 9-3 SportCombi Turbo X přebíral k týdennímu testu, musel jsem ho s nadšením několikrát obejít a pozorovat všechny detaily vozu. Já vím, Saab 9-3 jezdí už dlouho a poslední facelift mnoho nepřinesl, přesto je nových Saabů na našich silnicích jako šafránu. Nepodezírejte mě, že jsem „saabista“, to rozhodně ne. Ale i když zachovám objektivní postoj, musím přiznat, že SportCombi to vážně sluší.
Je to dáno hlavně tím, že se nesnaží zapadnout do dnešních standardů mohutných čelních masek, přehnaně ozdobných LED světel a podobně. Saab 9-3 SportCombi je výjimečný, ale nikoliv tou agresivní cestou. Čelní maska působí na oko lahodně, stejně jako dynamické tvary kombi. Když rozsvítíte světla, kromě žárovek se rozzáří i trubice lemující horní okraje svítilen, ale jen střídmě! Zboku unikátně působí litá kola se šesti paprsky sdruženými do tří párů. Zádi pak dominují sloupkové mléčné svítilny, které jsou tak trochu na truc módě čirého tuningu.
Aero = luxus
Mám k testu nejvyšší verzi Aero a to znamená, že uvnitř budu hýčkán příjemnými sedadly potaženými černou kůží. Pracoviště řidiče je jednoduché a přehledné, jak už tradice Saabu velí. Panel s multimediálním systémem a GPS navigací je lehce nakloněn k řidiči, takže je pěkně na dosah, stejně jako ovladače klimatizace pod ním. Přístroje v kapličce jsou dobře čitelné a ukazatel běhu turbodmychadla slibuje zajímavou jízdu.
Nadšení trochu opadá po návštěvě zadní řady. Na to, že jde o kombi je vzadu poměrně málo místa pro kolena. Lépe na tom cestující budou, když se spolujezdec uskromní a trochu popojede dopředu. Páté prostřední místo je v podstatě nepoužitelné, raději na něj vyklopit loketní opěrku. Nadšený nejsem ani ze zavazadelníku, který má jen 419 litrů prostoru. Nedostatečné je množství odkládacích prostor. Na nápoje se dá použít jen jeden vystřelující držák u ovladačů klimatizace. Spolujezdec bude muset kafe držet v ruce.
Kde je to startování?
Saab si drží svou tradici a tak se motor startuje zasunutím gumového klíčku do středového tunelu za voličem automatické převodovky. Chtělo to trochu zvyku, občas jsem s ním omylem klepnul do sloupku volantu. Ale při testu naftového sedanu 9-3, který následoval hned další týden, jsem už šel na jistotu.
Zpátky ale k šestiválci. Ten přece jen slibuje zajímavější jízdní zážitky. Na displeji se objeví anglická hláška „připraven k odletu“ a motor se rozburácí. Na studený start je hřmění obzvláště výrazné a připomíná mi, že Saab začínal svou historii jako výrobce letadel. Zvuk motoru by se dal opravdu přirovnat ke nějakému startujícímu vrtulovému křižníku nebes.
Umělý, škoda…
Smutné ale je, že jde o jedno velké divadlo. Samotný vidlicový šestiválec obdařený hliníkovými hlavami a blokem, turbodmychadlem s mezichladičem stlačeného vzduchu, rozvodem DOHC, 24 ventily s variabilním časováním, by zněl jistě úžasně, ale tahle limitovaná edice, která má oslavit třicáté výročí prvního modelu Saab s turbem, má bohužel jeden malý problém. O ten šílený rachot se starají hlavně dva velké výfuky vzadu.
Zvukový projev auta tedy působí nepatřičně uměle. Kolemjdoucí se za vámi stoprocentně otočí, ale spíše než zdvižený palec uvidíte zamračené pohledy: „Co to zase jede za tunera!“ Ano, když vám za zády proletí Saab 9-3 Turbo X, hledáte spíše teenagera s kšiltovkou, který dal veškeré své kapesné za jeden obrovský výfuku. Jaký je pak váš údiv, když místo Felicie na „hlínách“ spatříte vznešené kombi s cenovkou půl druhého milionu korun? Kdo mu tohle mohl udělat?!
Tak trochu mě uklidňuje fakt, že ty hrozné výfuky by se měly týkat jen limitované edice. Až si budete kupovat standardní provedení, už by tam neměly být. Co ale zůstane, je šestiválec s objemem 2,8 litru, který nabízí 280 koní a točivý moment dostupný mezi 2150 až 4500 otáčkami v minutě. V tomto rozmezí vyletí ručička turba na maximum a motor má neobyčejný zátah. Škoda, že se musí vláčet s 1800 kilogramy čisté váhy vozu, jinak by byl výsledek z nuly na stovku za 7,4 sekundy ještě lepší.
Raději manuál
A stejně tak by mu prospěla absence automatické šestistupňové převodovky. Ta řadí jen průměrně rychle a občas si neví příliš rady, kam se vrtnout a proto i zbytečně panikaří. Ve sportovním režimu vytáčí vysoko a měla by snad i řadit rychleji, přesto by byla manuální volba lepší. Potěšila mě alespoň tlačítka na volantu, které umožňovala manuální řazení stupňů.
Saab 9-3 SportCombi Turbo X má ambici stát se nejen rychlým vozem, ale také zábavným. Inženýři proto u tohoto modelu výrazně přitvrdili podvozek, který tak spolu s vysoce inteligentním pohonem všech kol (s elektronickou spojkou, která správně a bleskurychle rozděluje sílu mezi přední a zadní nápravy) dělá vůz velmi stabilní. A to i na rozmlácených vozovkách českých krajů, i když tím trochu utrpěl komfort posádky. Škoda nekontaktního řízení, které klade nepřirozený odpor. Na druhou stranu je ale poměrně strmé.
Smíšené pocity
A teď jednoduchá rovnice: máte pod kapotou šestiválec s turbodmychadlem, pohon všech kol, automatickou převodovku a váhu 1,8 tuny. Výsledná spotřeba? Ano, opravdu moc. Ve městě si Saab 9-3 SportCombi řekne o 18 litrů na sto kilometrů a nečekejte, že na okreskách vám spadne spotřeba pod deset. Tak prostě s tímto autem jezdit nelze. Závěrečná hodnota spotřeby 13,9 litru Naturalu (a nejlépe s oktanem 98) na sto dokáže vysát malou palivovou nádrž pekelně rychle.
Abych to shrnul. Ze Saabu 9-3 SportCombi Turbo X mám smíšené dojmy. Něco ve mně mi říká, že tohle by mělo být pohodlné luxusní auto pro bohatou rodinu a ne brutální sporťák, který rozechvívá okenní tabulky spících sousedů. Je to prostě podivný mix. Na první pohled spořádaný vůz má chuť pekelně zdivočet. Bohužel se mu to nedaří právě tak, jak by si řidič přál.
Základní cena: 1 419 000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 192 900 Kč
Celková cena: 1 611 900 Kč
Objem motoru 2792 ccm
Maximální výkon 206 kW (280 k) při 5500 ot/min
Maximální točivý moment 400 Nm při 2150 až 4500 ot/min
Převodovka 6stupňová automatická
Maximální rychlost 240 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,4 s
Udávaná spotřeba město 14,3 l/100 km
Spotřeba mimo město 8,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 11,4 l/100 km
Spotřeba během testu 13,9 l/100 km
Provozní hmotnost 1800 kg
Délka / výška / šířka 4670 mm / 1498 mm / 1802 mm
Rozvor 2675 mm
Zavazadelník / po sklopení 419 l / 1273 l
Foto: Michal Zima