Škoda Octavia s pohonem 4×4 jezdí od roku 1999, její třetí generace ho nasadila do karosářské varianty kombi se třemi motory – 1.6 TDI, 2.0 TDI a benzinovým 1.8 TSI. Automobilka nás pozvala do alpského městečka Kitzbühel, abychom vyzkoušeli, jak tyto jednotky spolupracují s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace.
Kombi využívá stejně jako liftback výhod koncernové platformy MQB, se kterou jezdí nyní všechny nové kompaktní modely. Je lehčí a tužší, což je výhodné pro jízdní vlastnosti. Přichází ovšem se dvěma typy zavěšení zadní nápravy. Dobrou zprávou je, že tu sofistikovanější víceprvkovou mají všechny modely 4×4.
Navíc pohon všech kol využívá schopností poslední generace Haldexu. Ta je oproti předchozí o 1,4 kg lehčí. V základní konfiguraci pohání přední kola, zadní se připojují v případě potřeby. Systém to zvládá v řádech milisekund. Kromě toho tu je i elektronická uzávěra diferenciálu EDS, která pomáhá třeba při rozjezdu na nezpevněném povrchu.
To jsme si také mohli vyzkoušet na prašných alpských cestách, kde systém pohonu všech kol fungoval skvěle. Připojení zadní nápravy jsme si ani nevšimli. Měli jsme i štěstí na prudký svah, ve kterém jsme se zastavili a pokusili znovu rozjet. S motorizací 1.8 TSI vybavenou automatem DSG nebyl jediný problém a auto ani nehrabalo. Naftový 1.6 TDI už ale tolik síly neměl a bylo potřeba více úsilí, aby se na kopec dostal.
Špičkový motor s DSG
Nejvíce kilometrů jsme strávili za volantem Škody Octavia Combi 4×4 1.8 TSI se šestistupňovým automatem DSG. Pokud chcete tento skvělý přeplňovaný čtyřválec s výkonem 132 kW, možnost manuálu nemáte. To ale nevadí, protože DSG už tradičně řadí bleskově. Zaznamenali jsme jen problémy při rozjezdech, kdy automat občas cukal. Souznění s jednotkou má tedy určité rezervy, které ale při dlouhodobějším používání přehlédnete.
Škoda Octavia Combi 4×4 1.8 TSI DSG je nadprůměrně dynamická, o čemž svědčí už zrychlení z nuly na stovku za 7,5 sekundy. Maximálně uhání až 227 km/h. Kombinovaná spotřeba je přitom 6,7 litru benzinu na 100 km. My jsme naměřili sice okolo 10 litrů, auto jsme ale během krátkých jízd rozhodně nešetřili. Pravý výsledek spotřeby ukáže až standardní test.
Chvála musí směřovat na podvozek. Víceprvkové zavěšení je po okamžitém přesednutí z modelu s jednoduchou nápravou hodně znát. Velmi dobře filtruje nerovnosti a auto mnohem lépe sedí v zatáčkách. Zatímco s jednoduchou nápravou se Ocatvia Combi poměrně naklání a je možná až příliš měkká, verze 4×4 s víceprvkovou nápravou potěší chování o třídu vyššího a dobře vyváženého vozu. Faktem je, že od řízení nelze očekávat příliš komunikativnosti, i když si v lépe vybavených verzích můžete zvolit jízdní režimy. Kolem středové polohy by si zasloužilo strmější převod.
Něco pro stěhovavé
Vzhledem k tomu, že byly testovací vozy napěchované maximální výbavou, na palubě jsme se cítili příjemně. Multimediální systém s navigací má skvělou a rychlou grafiku. Dotyková obrazovka reaguje rychle a rozhraní připomíná iPad.
Českým chalupářům ale stejně půjde hlavně o kufr. Ten je obrovský, největší ve své třídě. A to se oproti minulé generaci zvětšil jen o pět litrů na celkový 610. Při převážení menších předmětů využijete sadu háčku nebo dvojitou podlahu. Interiér se prodloužil o 30 milimetrů, takže na zadních sedadlech je dostatek místa i pro postavy vyššího vzrůstu.
Škoda Octavia Combi se v provedení 4×4 povedla na výbornou. Není divu, že 20 procent z prodaných Octavií Combi patří právě verzím s pohonem všech kol.
Více informací o nové Škodě Octavia Combi 4×4 najdete v našem katalogu.