Zákazník, který dnes přijde do salonu Volkswagen, má v podstatě velice jednoduchý výběr. Ať jsou jeho požadavky jakékoli, vždycky si může vybrat Golf. A jde jen o to, zda chce Golf velikosti S, M, L, XL… Je to trochu nadsazené, ale podstatou designu všech nových modelů zůstává Golf-look vycházející z aktuální šesté (někdo by řekl pětapůlté) generace. Tedy přední světla zahraněná směrem dovnitř, maska chladiče tvořená jednoduchými chromovanými linkami, robustní stavba karoserie, bok ozdobený decentním prolisem a vzadu variace na diodové téma.
Sharan k tomu přidává ještě specialitku v podobě posuvných zadních dveří, jejichž pojezdová lišta není nijak výrazně maskovaná, ale siluetu auta neruší. Vnější zpětná zrcátka naštěstí velikostí spadají mezi běžné osobní vozy a nepřipomínají sloní uši. Silueta, která na fotografiích působí kvůli masivní kapotě trochu dvouprostorově, je v reálu mnohem uhlazenější, a Sharan tak skutečně vzhledově navazuje na první generaci. Jak již bylo několikrát řečeno, největším problémem je záď, která je od menšího Touranu prakticky neodlišitelná.
Kdo v tobě přebývá?
Interiér Sharanu musí být každému, kdo někdy v nějakém Volkswagenu seděl, důvěrně známý. Ovládací prvky mi připomněly dětskou stavebnici Lego. Ne snad že by byly hranaté, ale stačí vzít volant, páčky, tlačítka, řadicí páku a mezi tím postavit větší či menší palubní desku a je hotovo. Ponechám stranou řeči o konzervativnosti a strohosti, VW prostě sází na to, že mu zákazníci k jiným značkám neodejdou, a tak jim vždy nabízí takový design, aby vše intuitivně našli. Prodeje dokazují, že to funguje.
Jedinou věcí, která odlišuje Sharan od jeho menších „brášků“, je tedy nakonec tvar výdechů klimatizace a loketní opěrka, která je výškově stavitelná a zároveň slouží jako víko poměrně objemné schránky. Ergonomie je velmi dobrá, měkčení plastů zasahuje až ke kolenům, která mají rovněž prostoru dostatek. V podstatě jediným nedostatkem, který bych vozu vytkl, je ovládání intenzity klimatizace, jež až příliš splývá s okolními tlačítky.
Samostatnou kapitolou jsou sedadla. Podobně jako v předchozí generaci i tady se nabízí možnost pěti-, šesti- a sedmimístné konfigurace. Sedadla však už nejsou vyjímatelná, pouze se sklápí do podlahy. Náš testovaný vůz byl pětimístný a kromě dostatečného prostoru na všech sedadlech tak disponoval mamutím zavazadlovým prostorem. Chcete-li vytvořit plochu v rovině se sklopenou druhou řadou, musíte využít služeb mezipodlahy.
Vzhledem k nárůstu rozměrů oproti první generaci (Sharan je o 22 cm delší) se tak podařilo docílit lepší využitelnosti obestavěného prostoru. Z vlastní zkušenosti vím, že starý Sharan sice uvezl sedm osob, jejich zavazadla však nebylo kam dát. To je u druhé generace hračka. Nastupování rozměrnými posuvnými dveřmi dává Sharanu oproti konkurenci jasné body navíc. I v těsnější skulině tak není problém s vystupováním či instalací dětské sedačky.
Střední (automatická) cesta
Testovaný vůz byl vybaven ideální kombinací na dlouhé trasy: dvoulitrový turbodiesel o výkonu 103 kW (140 k) a šestistupňová převodovka DSG. Po nastartování je patrný generační skok, který Volkswagen učinil s přechodem od systému čerpadlo-tryska k motorům Common Rail. Brumlání totiž do kabiny doléhá jen vzdáleně a lehké vibrace se velmi rychle uklidní. Ford je však s novými motory TDCi ještě o fous lepší.
Převodovka DSG je také důvěrně známá. Trochu mě zaskočilo, že i v navýsost rodinném voze, jakým je Sharan, si můžete dopřát kombinaci sportovního režimu a řazení pádly pod volantem. Tipuji, že tuto možnost asi využije málokdo. Další pokrok jsem zaznamenal při hodnocení spotřeby.
Se starým stopatnáctikoňovým 1.9 TDI PD se zpravidla dalo jezdit za 8,5 l. Nový Sharan, ačkoliv je výrazně větší, „zhubl“ o 30 kg a motor s převodovkou jsou ideálně sladěné pro úsporné cestování. Po městě se v závislosti na hustotě dopravy budete přepravovat za 6,9–8,1 litru, mimo město dosáhnete výborných hodnot kolem 5,7 l. Dálniční rychlost odebírá po 7,6 l na 100 km, a ve výsledku tak není nemožné docílit spotřeby pod 7 l. A to se na ní ještě podepsalo mrazivé počasí, které prakticky eliminovalo vliv standardně montovaného systému Stop-Start.
To bohužel rovněž ovlivnilo na dynamické testy, které jsme museli oproti klasickým postupům trochu omezit. V hodnocení jízdních vlastností Sharan nepřekvapil ani nezklamal. Pochopitelně i přes sníženou hmotnost jde stále o silně nedotáčivý vůz s dobrým, ne však perfektním řízením. Při ladění podvozku se vážky zhouply přece jen na stranu komfortu, takže v zatáčkách na nerovnostech pocítíte vlnění zádi, zejména pokud není zatížená. Ani na větších dírách či příčných prazích se nesetkáte s rázy do karoserie, ale celkový dojem vůči například Fordu S-MAX byl lehce horší.
Akcelerace lehce pod 11 s patří k průměru, nakonec pro zájemce o rychlejší svezení je tu stosedmdesátikoňové naladění téhož motoru. Brzdou provozu jistě nebudete, při předjíždění na dálnici či rychlejších manévrech je však třeba počítat s tím, že zátah ve vyšších otáčkách není tak silný jako u menších modelů.
Co vás jen napadne
S momentálně panujícími tuhými mrazy se Sharan umí vypořádat velmi dobře. Kromě vyhřívání zadního skla nabízí možnost rychle odmrazit i sklo přední – vedou jím totiž svislé odporové drátky, kterých si všimnete jen při soustředěném pohledu. Využili jsme je hned několikrát. Stěrače už nejsou motýlkové jako v první generaci, nýbrž klasické.
Kromě toho jsme si užívali i rozměrného střešního okna s elektrickým ovládáním, vyzkoušeli jsme samočinné parkování, které je zejména v těsnějších prostorách k nezaplacení, a chválili jsme zpětnou kameru, jejíž čočka je dobře chráněná před zašpiněním. A to je jen část z příplatkové výbavy, kterou si do Sharanu můžete pořídit. Pokud si přejete elektrické ovládání posuvných a zadních dveří, je dostupné. Zklamala nás však navigace s pevným diskem, která trochu absurdně postrádá vstup USB. U auta za milion korun jde o zanedbatelnou položku, která by se měla montovat standardně.
A tím se obratně přehoupneme k jednomu drobnému problému. Když totiž přijde na placení za výbavu, vyskočí cena Sharanu skutečně vysoko. Kdybychom připočítávali elektrické ovládání dveří, kožené čalounění, bezklíčové startování či adaptivní podvozek, dostoupala by celková část do míst, kde se už střetává s cenou za větší Multivan.
Jak tedy odpovědět na otázku položenou v úvodu testu? Jistě, Sharan má smysl. Pokud potřebujete převážet pět či šest pasažérů a dopřát jim adekvátní míru pohodlí, jde o dobrou volbu. Ale pokud si chcete jen pořídit prostorný rodinný vůz a nemusíte nezbytně vozit v kufru stovky litrů vzduchu, popřemýšlejte, jestli vám neudělá stejnou službu menší a levnější Touran.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů: 4/16
Zdvihový objem: 1968 cm3
Nejvyšší výkon: 103 kW při 4200 ot./min
Nejvyšší točivý moment: 320 Nm
při 1750–2500 ot./min
Převodné ústrojí
Pohon:přední kola
Převodovka:šestistupňová automatická dvojspojková
Podvozek
Vpředu/vzadu:McPherson/víceprvkové
Odpružení přední/zadní:vinuté pružiny
Brzdy přední/zadní:kotoučové s ventilací/kotoučové
Elektronické systémy:ABS/EBD, BAS, ESP
Řízení:hřebenové s elektrickým posilovačem
Pneu:225/50 R17
Karoserie
Typ/dveře/sedadla:samonosná/5/5
Délka x šířka x výška (mm):4665/1800/1680
Rozvor/rozchod (mm):2670/1569 mm vpředu/1617 mm vzadu
Objem zavazadlového prostoru:885/2430 l
Provozní/celková hmotnost:1803/2370 kg
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost:191 km/h
Zrychlení 0–100 km/h:10,9 s
Spotřeba
Město:6,9 l/100 km
Mimo město:5,0 l/100 km
Kombinovaná:5,7 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu:6,8 l/100 km
Emise CO2:149 g/km
Palivová nádrž:60 l
Cena a výbavy
Základní cena:928 400 Kč
Cena testovaného vozu:1 105 700 Kč