Automobilka Ssangyong prošla těžkým obdobím. Tvrdá konkurence v kombinaci s finanční krizí ji vyhodila z bezpečí evropských trhů a způsobila jí existenční problémy. Naštěstí přišla záchrana v podobě společnosti Mahindra, byla provedena řada změn a výsledkem je zcela nový model Korando. Jestliže si vzpomínáte na předchozí malý terénní vůz s fešáckým kukučem, připomínajícím Jeep, pak na něj rychle zapomeňte. Aktuální Korando nemá s tím původním společného, až na několik drobných výjimek, vůbec nic.

Nové Korando není žádný kříženec, je to čistokrevné kompaktní evropské SUV, které se bez problémů může měřit s vyšlechtěnými plemeny typu Hyundai ix35, Kia Sportage nebo Nissan Qashqai. Než se ale pustíme do podrobnějšího hodnocení, musíme si ujasnit jednu velmi podstatnou věc.

Ssangyong Korando se nabízí ve výbavách Active, Comfort a Executive. Volit můžete mezi automatickou nebo manuální převodovkou a provedením s pohonem předních nebo všech čtyř kol. Jediným motorem v aktuální nabídce je dvoulitrový diesel o výkonu 129 kW. Základní cena nového modelu činí 579 900 Kč (2WD, manuál a výbava Active), testovaný exemplář měl výbavu o úroveň vyšší a pohon všech kol. Jeho cena tak poskočila o 80 000 Kč na 659 900 Kč.

Ještě musím doplnit, že za příplatek si nemusíte pořizovat vůbec nic. V případě úrovně Comfort jsem měl k dispozici naprosto vše od litých kol přes audiosystém s Bluetooth a vyhřívaná přední sedadla až po tempomat. To není vůbec špatné, a hlavně v dané kategorii budete podobnou nabídku hledat marně.

Ssangyong Korando podle očekávání slibuje velké množství muziky za relativně málo peněz. Zřejmé ovšem je, že se někde muselo ušetřit. Nad korejskou novinkou se tak vznáší otázka, zda se lákavá cena výrazně nepodepsala na automobilu jako takovém, respektive zda se vyplatí sáhnout po levném Korandu, nebo zda není přece jen lepší pořídit si něco ze zavedených a vyšlechtěných plemen“ o kterých byla řeč výše.

Ssangyong a pan Giugiaro?

Když se objevily první zprávy o chystaném zbrusu novém modelu značky Ssangyong, byl jsem upřímně zvědavý, jak bude vypadat. V předchozích letech se totiž automobilka designově poněkud hledala, což korunovala sice velkým, ale řekněme velmi netradičně tvarovaným MPV Rodius. Ten se také nakonec svým vzhledem zapsal do dějin. Korejské vedení se ovšem poučilo a přenechalo design moderního Koranda panu Giugiarovi. Nutno podotknout, že to bylo velmi dobré, ne-li přímo vynikající rozhodnutí.

Na Ssangyong je možné hledat negativa podle libosti, ostatně v redakci jsem se s kolegy také během testu dohadoval o tom, zda je tento vůz dobrý, nebo ne, ovšem i tomu největšímu pochybovači vždy došly argumenty, jakmile jsme se dostali k designu. Nikdo nemůže říci, že je toto kompaktní SUV ošklivé. Nechci se zde rozepisovat o věcech typu „přední maska je taková, zadní světla jsou maková a linie oken se táhne kdovíkam“. To přece každý vidí na fotografiích. Osobně se mi Korando líbí. Vzhledem určitě zákazníky neodradí, ba naopak.

Český sen

Co se interiéru týče, říkal jsem si, že nové Korando bylo stvořeno pro skupinu zákazníků, kterou bych pojmenoval „český lid stěhovavý“. Ano, jsou to přesně stejní zákazníci, kteří vzali útokem prodejny Dacie bez ohledu na to, zda jim Renault nabídl Logan, Logan MCV s pohádkově obrovským zavazadelníkem (každý přece potřebuje převážet o víkendu tři lednice a dvě postele), Sandero nebo poslední hit Duster. Právě na rumunsko-francouzské SUV jsem myslel během testu nejvíce, Ssangyong je totiž takový o třídu větší Duster.

Neustále musím připomínat cenu, ta se někde musela projevit, a jestliže to nebylo na vzhledu karoserie, tak to bylo v interiéru. Co si budeme povídat, luxusní tento vůz opravdu není, jenže Korando nemíří na luxusuchtivé zákazníky (ostatně kožená sedadla v Dacii vypadají opravdu divně). Uvnitř je vše plastové, jednoduché, přehledné a účelné. Chvíli jsem pouze hledal tlačítko palubního počítače umístěné neviditelně na středovém panelu, jinak je vše na správném místě.

Zákazníci, jimž je Korando určeno, ocení především prostor. Za 185 cm vysokého řidiče se kupodivu pohodlně posadí stejně vysoký cestující a ještě mu zbyde před koleny velká rezerva. Vzadu vůz navíc nabízí i přes přítomnost pohonu všech kol zcela rovnou podlahu. Když už jsme u těch vysokých lidí, pak jen podotknu, že je bude patrně rozčilovat víko zavazadelníku, které se neotevírá dostatečně vysoko.

Do kufru naložíte v základu 486 l, což je mezi kompakty nadstandardní číslo. Po sklopení sedadel získáte rovnou plochu. Ssangyong Korando zvládne z praktického hlediska dost věcí. Pro české chalupáře by to mohl být takový další český sen.

Diesel s kořeny u Mercedesu

Pohon má na starost naftový čtyřválec o výkonu 129 kW. Jistě existují i výkonnější čtyřválcové diesely, ale museli bychom si za ně dost připlatit. V kombinaci s pohonem všech kol a manuální převodovkou dokáže motor poslat Korando na stovku za 10 s. Vrchol točivého momentu činí 360 Nm, a to v rozmezí od 2000 do 3000 ot./min. Jak že jsem to psal na začátku? Že je milý, má klidnou povahu a moc toho nesní? Aha! Zapomněl jsem uvést, že když ho trochu popoženete, dokáže být i rychlý.

Samá pozitiva? Ne tak docela, musíte se smířit například s vyšší hlučností. Dokud se motor nezahřeje, je to vyloženě rachtal. Po dosažení provozní teploty se zklidní, bohužel každé přišlápnut í plynu vás hlasitě upozorní na to, že máte pod kapotou diesel. Ten je mimochodem původní konstrukce, ale protože vychází z pohonné jednotky předchozí generace, kdy měl Ssangyong co dočinění s Mercedesem, je celkem reálné, že i v nejnovějším Korandu by se u něj nějaké ty německé geny našly.

Projev motoru mě příliš nenadchl, totéž platí pro výrazný turbo-efekt, zato spotřebou svou reputaci napravil. Když jsem na něj byl zlý, pohyboval jsem se nad 9 l, jakmile jsem zvolnil, spotřeba rychle klesla, až se zastavila na čísle 8,2 l/100 km. Kladně hodnotím také manuální šestistupňovou převodovku. Je nad očekávání přesná.

Chcete ho?

Jestliže bych nepřihlížel k ceně, pak bych napsal něco ve stylu, že se mi nové Korando sice na pohled líbí, ale to je asi tak všechno. Uvnitř vůz vypadá lacině, plastově, motor je hlučný, žádná měkčená palubní deska, jednoduše bych odpověděl: „Ne, nechci ho.“ Ať si ho Mahindra nechá ve svém útulku, já jdu pro vyšlechtěné a dražší plemeno.

Jenže Korando působí vcelku kvalitním dojmem. Má naftový motor a je prostorné. Chyby tu sice jsou (například na vás pípá kvůli nezapnutým pásům, a to ani nemusíte mít nastartovaný motor), ty ovšem vykupuje velmi zajímavou cenou, za niž dostanete spoustu muziky. Takže: chcete ho? Stojí-li na žebříčku vašich preferencí praktické vlastnosti výše než estetika, pak se na něj běžte podívat. Není to žádný kříženec, ale čistě evropská rasa. Bezpochyby se najde mnoho lidí, jimž se bude líbit.

Technické údaje

MOTOR
Typ motoru    řadový přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů/zdvihový objem 4/16/1998 ccm
Vrtání x zdvih    86,2/85,6 mm
Nejvyšší výkon kW    129 kW 175 při 4000 ot/min
Nejvyšší točivý moment Nm            360 Nm při 2000–3000 ot/min

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ
Pohon    Active AWD
Trakční systémy    ESP/BAS/ARP/HSA
Převodovka    6ti stupňová manuální

PODVOZEK
Vpředu/vzadu    McPherson/víceprková náprava
Odpružení přední/zadní    vinuté pružiny
Brzdy přední/zadní            kotoučové s vnitřním chlazením/kotoučové
Elektronické systémy    ABS, EBD, ESS
Řízení    hřebenové s elektrickým posilovačem
Kola/Pneu    17“/225/60 R17

KAROSERIE
Typ/dveře/sedadla    samonosná/5/5
Délka x šířka x výška    4410  x 1830 x 1675 mm
Rozvor    2650 mm
Objem zavazadelníku    465 l
Provozní/celková hmotnost    1672 kg/2260 kg
Hmotnost přívěsu brzděného     2000 kg

JÍZDNÍ VÝKONY
Nejvyšší rychlost 179 km/h
Zrychlení 0–100 km/h 10,0 s

SPOTŘEBA
Město    7,9 l /100 km
Mimo město    5,5 l /100 km
Kombinovaná    6,4 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu    8,2 l/100 km
Emise CO2    169 g/km
Palivová nádrž    57 l

ZÁRUKY
Technika    5 let/100 000 km
Karoserie    6 let

CENA
Základní cena    659 900 Kč