Stačilo vlastně málo. Vzít velmi povedené kupé BMW řady 6, prodloužit mu rozvor a dodat druhou řadu dveří. Výsledkem je zcela svébytné auto, které sice sdílí celou řadu komponentů s kupé, vytváří ale úplně nový efekt. A není to dáno jen tím párem dveří nebo opulentní délkou o 7 mm přesahující pět metrů. Gran Coupé vytváří halo luxusu, exkluzivity a nutí každého, kdo se na pár metrů přiblíží, aby nakoukl do kabiny a povzdechl si nad tím, že on na to nemá.

BMW 6 Gran Coupé umí vytvářet wow efekt už v základu, což se od auta za 2,2 miliony korun tak nějak očekává. Stačí si ovšem pohrát s téměř nekonečným seznamem příplatkové výbavy a výsledkem je luxus nazývaný Individual. Než ale přistoupíme k obdivování kabiny, zastavme se nad neobvyklou matně bílou barvou nutící nás neustále hladit kapotu. Parádní jsou obrovská 20“ M kola. Je ovšem dobré se zaměřit i na detaily. Třeba na místě, kde se bezrámové dveře přivírají k C-sloupku je vyveden nápis Gran Coupe na kostkovaném pozadí. Luxus se přece skrývá v detailu.

 

Nehorázný luxus

Kabina vozu je přehlídkou toho nejlepšího, co si do auta lze v objednat. A možná ještě přesahuje realitu, protože kombinace koženého čalounění v hnědé a šedé barvě je naprosto okouzlující. A pak tu máme strop pokrytý Alcantarou, kterého se posádka zase musela neustále dotýkat. Vyjde na 26 tisíc korun, ale bezesporu stojí za to. Zbytek dokresloval jakýsi bílý dekor souznící s vnějším lakem. Kompletní kombinace nesla název Pearl, což indikoval nápis vyvedený ozdobným fontem na prahu.

Kupovat si Gran Coupé s očekáváním, že nabídne nějakou větší prostornost, by bylo mírně pošetilé. Svou příbuznost s kupé naznačuje nejen shodnou palubní deskou, která je mimochodem podle mě jednou z nejkrásnějších na světě, ale i tím, jak kabina svou posádku obemyká, aby ji hýčkala v přitažlivém komfortu. Bohatě seřiditelné sedačky vše zachraňují a je fakt, že dobré posezení je i na zadních místech. Tedy pokud zapadáte do standardní evropské výšky. No, možná italské… Spíš úsměvný je pak pohled na páté nouzové místo uprostřed, které má sice pásy, ale sedí se obkročmo nad středovým tunelem. To by bylo i pro dítě za trest.

Palubní deska v tichosti podstoupila malé vylepšení. Gran Coupé nasledovalo velkou sedmičku a tradiční budíky nahradil displej, který je jen simuluje. Jejich grafika se mění spolu s tím, jaký jízdní režim vyberete. Ekologický je tedy modrý a vybavený indikátorem Efficient Dynamics. Je možné nastavit také klasické zobrazení v komfortním režimu nebo přísně sportovní s červeným podkladem a zvýrazněnými otáčkami a rychlostí. Do toho může ještě informace promítat palubní počítač nebo čtečka dopravních značek.

 

Vrchol v naftě

Je řada lidí, včetně mě, která za označením 640d ještě pořád hledá našlapaný naftový osmiválec. Pohled do tabulek ale osvětlí realitu. Pod dlouhou přední kapotou testovaného kousku je uložený dvakrát přeplňovaný šestiválec. Vadí to někomu? Divil bych se, protože výkon 313 koní a maximum točivého momentu 630 Nm jsou opravdu špičkové hodnoty. Počet válců by snad šel hádat jen při studeném startu, kdy se motor probublává k provozní teplotě. Jinak je ale v kabině dokonale odhlučněný, takže případná diskuse nad jeho neurozeností vůbec nenastane.

Pokud by ale někdo pochyboval, šestiválec dokáže s dvoutunovým vozem letět neurvalou rychlostí. Stovku zvládá za 5,3 sekundy a maximální rychlost je omezena na tradičních 250 km/h. To jsou hodnoty, které snad zalepí ústa těm posledním, co ještě pochybují o schopnostech černé tekutiny. Kdepak, tady nenajdete žádné vibrace a černý dým z výfuků. Tady je jen bezchybně splněný úkol na příkaz pravé nohy řidiče.

Maximální tah motoru je dostupný mezi 1500 až 2500 otáčkami. Prudce dokáže zabrat ale až ke 4500 otáčkám. Určitě by ani nepotřeboval všech osm stupňů bleskové automatické převodovky. Její výhoda se projeví až ve chvíli, kdy letíte po německé dálnici, tachometr ukazuje 200 km/h a BMW má pořád chuť zrychlovat. V Česku při dálničními limitu točí tak nízko, že se agregát takřka líně převaluje a čeká na pořádnější akci. To je výhodou pro spotřebu, která se dá snadno udržet na úrovni mnohem méně výkonných vozů. Vždyť s BMW 640d xDrive se dá klidně jezdit za 7 až 8 litrů nafty na 100 km a ani se nemusíte pořádně snažit.

 

Au, podvozek!

Až dosud jsem chválil, ale v mých poznámkách se teď dostávám k podvozku, který zdobí velký vykřičník. Proč? Je to jednoduché. Když se na Gran Coupé podívám, první co mě napadne, je luxus. S luxusem se pojí naprostý komfort. A toho jsem se alespoň na palubě testovaného kousku příliš nedočkal. Jeho podvozek je velmi tvrdý. Ačkoliv jde o nastavitelné tlumiče se stabilizátory Adaptive Drive (vyjdou na 101 tisíc Kč), je jedno, jestli vyberete sportovní nebo komfortní režim. Na českých silnicích budete trpět.

Každá cesta se tak změní v kličkování, protože tupý náraz odspodu rozhodně nepatří mezi luxusní zážitky, které byste s takovým autem chtěli mít. Zprvu jsem si myslel, že je chyba ve sportovní podvozku. Položka M Sportovní paket v příplatkové výbavě za 160 tisíc korun je ale jen vizuálním doplňkem. Sportovní podvozek v nabídce není. Velký podíl na nepohodlí samozřejmě nesou také kola, která jsou obuta do velmi nízkých pneumatik. Doporučuji tedy alespoň sáhnout po menších velikostech.

 

Nedá se nic dělat, Gran Coupé je očividně přeborníkem na jízdu po hladkých silnicích v okolí Mnichova. Tam totiž dokáže naplno předvést všechny své schopnosti. Silný motor spojený s povedeným pohonem všech kol xDrive, který posílá ve standardním nastavení 60 procent síly na zadní kola, je lahůdkovou kombinací, jíž je velmi těžké odolat. Pod plným plynem se projevuje jemným postrčením zádě, ve vteřině se ale chytne všemi čtyřmi koly a pak vyšvihne zatáčku jako podle kružítka. Je to návyková záležitost. Škoda, že si ji plnými doušky užijete opravdu jen na těch nejlepších silnicích.

BMW 640d xDrive Gran Coupé
Motor | vznětový šestiválec, 2993 ccm,
313 k / 4400 ot.min-1, 630 Nm / 1500-2500 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická,
pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h 5,3 s, 250 km/h,
kombinovaná spotřeba 6,0 l/100km
Rozměry | 5007 x 1894 x 1392 mm,
rozvor 2968 mm
Pohotovostní hmotnost | 1945 kg
Zavazadelník | 460 / 1265 l
Základní cena | 2 205 000 Kč