BMW 3 je pojem. Německá automobilka poprvé představila tento model světu už v roce 1975. Od té doby přišlo šest generací a prodalo se více než 12 milionů exemplářů. Poslední verze s označením F30 se dostala do prodeje přesně před rokem a nutno podotknout, že od ní automobilka očekává jenom ty nejlepší výsledky. Je to logické, vždyť do vývoje investovala miliardu eur.

Protože jsme v našem magazínu ještě s tímto automobilem neměli tu čest, určitě neuškodí menší představení a srovnání s předchozí generací. Patrně nikoho nepřekvapí, že ta současná narostla ve všech směrech, ale nepřibrala na váze. Oficiální údaje slibují hmotnost nižší až o 40 kg (v závislosti na konkrétním provedení). Co se rozměrů týká, nejvíce se přidávalo na celkové délce, kde má nová „trojka“ navíc 93 mm. Rozvor náprav se zvětšil o 50 mm a větší je také rozchod: vpředu o 37 mm, vzadu o 47 mm. BMW dále slibuje o 15 mm více prostoru pro kolena zadních cestujících a o 8 mm více pro jejich hlavy. Taková je stručná teorie.

 

Skoro jako M3

Jaká je praxe? Když jsem si zapůjčení vozu domlouval, dostalo se mi ujištění, že půjde o velmi pěkný exemplář. Tak se také stalo a hlavní podíl na tom měl M paket. Stojí sice 109 300 Kč, ale zahrnuje poměrně hodně výbavy navíc. Jmenovitě se bavíme například o čalounění látka/Alcantara, osmnáctipalcových kolech, sportovních sedadlech, aerodynamickém paketu na karoserii a podobně.

Své udělají též světlomety, u nichž samozřejmě nesmí chybět diody, kapota je tvarovaná, jako kdyby pod ní měl být minimálně osmiválec, a tak bych mohl ještě chvíli pokračovat. Nová „trojka“ se prostě povedla. Budete-li mít peníze navíc, klidně si ji můžete „dozdobit“ tak, že si ani znalý fanoušek nebude úplně jistý, zda se náhodou nedívá na M3. Co na tom, že má pohon této konkrétní verze na starost čtyřválcový, ani ne dvousetkoňový diesel. To nikomu říkat nemusíte.

Větší rozměry

Sportovní duch vládne také interiéru, do něhož se nastěhovaly detaily korespondující s barvou karoserie. Dojem číslo jedna – sedadla jsou velmi dobře tvarovaná a dají se seřizovat ve všech směrech, ovšem manuálně. Dojem číslo dva – trojramenný sportovní volant s logem M dobře padne do ruky a také hezky vypadá. A dojem číslo tři – jakmile jsem si seřídil sedadlo, hned jsem věděl, kde se nacházejí příslušné ovladače. Ergonomie vůbec není špatná, a kdo navíc někdy seděl v BMW, ten bude vědět, o co jde, jakmile poprvé otevře dveře.

 

Otázka prostoru pro cestující vzadu je jednoduchá. Větší rozvor je znát a za vysokého řidiče se bez problémů posadí i vyšší spolujezdec, na nějaké rezervy ovšem může rovnou zapomenout, což platí především o oblasti kolem hlavy. Druhá řada sedadel si jednoduše zaslouží hodnocení „tak akorát“. Nutno dodat, že třeba Jaguar XF, který spadá do kategorie o stupeň výše, může trojkovému BMW takový prostor pouze závidět.

Nízká spotřeba

Takže si to shrňme: máme tu sedan nabízející sportovní vzhled, sportovní interiér, sportovní volant, sportovní sedadla… Zbývá už jen nastartovat a vyzkoušet sportovní motor. Jenže jak asi tušíte, v tomto bodě se naše, respektive moje, očekávání tak úplně nenaplnila. Namísto pěkného zvuku motoru se ozvalo co?

Klasický čtyřválcový diesel. Samozřejmě netestujeme 335i ani šestiválcový diesel, proto to nemám tomuto BMW za zlé. Jen pro mě bylo prostě trochu zklamáním, že automobil sice dobře vypadá, ale to hlavní se potom tak nějak nedostaví. Jde však o věc čistě subjektivní a zákazníci, kteří si 320d koupí, se s tím jistě rádi smíří. A jestli se chcete ptát proč, pak je odpověď úplně prostá. Spotřeba. Testovací exemplář vypadá jako M3, ale v tomto případě je nejdůležitější jeho apetit, což je také důvod, proč přeskočím obvyklé záležitosti a rovnou přejdu k tomuto tématu.

Toto BMW můžete kritizovat jak chcete, ovšem fakt, že jezdí za málo, mu prostě neupřete. Aniž bych se jakkoli snažil, ukázal palubní počítač hodnotu 6,9 l/100 km. Za necelých 7 l se rovněž budete pohybovat také na dálnici při jízdě rychlostmi kolem 140 km/h. Na okresce při 90 km/h se umí tento motor dostat i pod 5 l. A pozor, přitom jde o běžnou verzi. BMW nabízí mimo to úsporné provedení EfficientDynamics Edition, které je schopné uspořit ještě pár deci navíc.

S pohonem všech kol jej ale kombinovat nelze. Ve výbavě samozřejmě nechybí start/stop systém nebo možnost nastavit automobil do ekologického režimu, kdy vám systém omezí chod klimatizace a automatická převodovka upraví své chování, stejně jako odezva na plynový pedál. Mimochodem automat je osmistupňový, což je premiéra v daném segmentu. Protože jde o ZF, asi nikoho nepřekvapí, že na něj žádná kritika nemíří.

 

Poměrně málo muziky

Je-li pro vás prioritou nízká spotřeba, asi ­nebudete mít velké nároky na dynamiku vozu. BMW 320d s pohonem všech kol zvládne zrychlení na stovku za 7,4 s a maximální rychlost nemá daleko k 230 km/h – potud je všechno v pořádku. Běžná jízda je naprosto bez problémů. Ty se začínají ukazovat, až když po BMW budete chtít to, co se od BMW očekává, totiž radost z jízdy. Motor umí být ve vyšších otáčkách poměrně hlučný, na druhou stranu proč ho tam točit, pokud pěkně táhne už od nějakých 1500 ot./min a kolem 4000 ot./min zátah končí.

Jak už jsem napsal, zvuk je prostě naftový a ve vysokých otáčkách také docela nepříjemný. Největší zklamání mi ale nakonec přichystal podvozek. Dokud jsem jel plynule, vše bylo tak nějak v pořádku, jakmile jsem přitvrdil, začal být vůz poněkud „prkenný“ a hned jsem dobře věděl o každé malé nerovnosti, která navíc dokázala automobil v zatáčce tak trochu rozhodit. Je to škoda. Nechci tím ovšem říci, že je BMW 320d xDrive obecně špatné, prostě jen hůře funguje na rozbitých silnicích.

Najdete-li si pěkný asfalt, užijete si nakonec i s tímto autem dost zábavy, protože zvolené stopy se drží velmi jistě. Svůj podíl na tom má přirozeně také xDrive. I „trojka“ má standardně hnanou zadní nápravu a k ní připojuje nápravu přední. Nakonec jsem si během testu vyzkoušel též jízdu na sněhu. Ano, vyjeli jsme všechno, jenže… BMW rádo prezentuje xDrive jako stálou čtyřkolku, což není pravda. Jsou situace, kdy se přední kola úplně odpojují. Pro mě je však důležitější, že na sněhu se automobil ani jako stálá čtyřkolka nechová. Systém jako by nechal nejdřív zadní kola proklouznout a pustil záď do smyku a následně ­připojuje kola přední. Je to trochu zvláštní. Pokud ovšem nebudete vypínat stabilizaci, zřejmě vám to vadit nebude.

 

Závěrem

Chcete automobil s nízkou spotřebou, se sportovním designem a s prémiovou image? Jste na správném místě. Pokud ovšem požadujete takovou tu pravou radost z řízení, asi úplně spokojeni nebudete. BMW 320d xDrive je ale především volbou rozumu. S M paketem nabídne vzhled vrcholné M3, v interiéru se tváří sportovně, umí být velmi úsporné a navíc má i pohon všech kol. Co více by si mohl klasický český zákazník přát.

BMW 320d xDrive

Motor | vznětový přeplňovaný čtyřválec, 1995 ccm, 135 kW / 4000 ot.min-1,
380 Nm / 1750–2750 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 7,4 s, 228 km/h, spotřeba v testu 6,5 l/100 km
Rozměry | 4624 x 1811 x 1429 mm,
rozvor 2810 mm
Pohotovostní hmotnost | 1585 kg
Zavazadelník | 480 l
Základní cena | 965 000 Kč
Čtyři hvězdičky