Saab 9-3X byl představen na loňském autosalonu v Ženevě. Už tehdy bylo jasné, že půjde o pěkný vůz. Naše setkání tváří v tvář to pouze potvrdilo a potvrdili to také všichni kolemjdoucí, kteří se u auta zastavovali, ohlíželi se za ním, ukazovali na něj. Je to skoro až k nevíře, ale lidé mají tuto značku stále zafixovánu jako výrobce drahých, luxusních a kvalitních automobilů.

Na první pohled lze toto ještě chápat. Saab 9-3X dostal velmi atraktivní karoserii. Pro někoho by mohly být její tvary možná až příliš jednoduché, ale v jednoduchosti je přece krása. Navíc všechno do sebe zapadá, nikde nenajdete žádný rušivý prvek (snad kromě zadních světel) a vzhled ještě dále vylepšují ochranné plasty lemující celý vůz. Na téma vnějšího designu můžeme zkrátka a jednoduše pět pouze samou chválu?

Chevrolet za milion?

Je velká škoda, že uvnitř model 9-3X už tak povedený není. V dnešní době, kdy o koupi toho kterého automobilu rozhodují v mnoha případech celkem nepodstatné věci typu hezčích ovladačů klimatizace, použitých plastů, barevných odstínů a tak podobně, Saab s takto zpracovaným interiérem hodně ztrácí. Je zde až příliš cítit snaha o úsporu financí a příbuznost s koncernem GM, přesně řečeno se značkou Chevrolet.

Vzhledem k pořizovací ceně nám skutečně hodně vadilo, že jsme některé prvky potkali během testu malého a pětkrát levnějšího Avea. Chápeme, že ona “doba ledová“, která Saab postihla na tom má velký podíl, ale to zákazníky zřejmě zajímat nebude. V interiéru najdeme všechno možné od laciných plastů až po luxusní audio-systém Bose, který ovšem dostal nachlup stejný displej jako už zmiňované Aveo.

Laciný, ale příjemný

Saabu 9-3X ovšem nemůžeme upřít snahu o příjemné cestování. Přední sedačky jsou velmi pohodlné. Díky vyššímu umístění se do nich dobře usedá a poskytují oporu ve všech směrech. Ani ve druhé řadě to není vůbec špatné, jen se zde sedící budou muset smířit s menším nedostatkem místa především v oblasti kolen. Pohodu všech cestujících pak podpoří příjemné ticho. Zavazadelník svým objemem neoslní, hodnotou 477 litrů se řadí spíš pod průměr. Sklopením (do roviny) zadních sedaček lze toto číslo zvětšit až na 1331 l.

Pokud jsme hodnotili vzhled automobilu jako výborný, pak interiér výrazně zaostal za naším očekáváním. Přihlédneme-li k cenovce a konkurenci, nezbývá nic, než ho označit jako sotva průměrný.

Levně a “ekologicky“

Motor a především pohon všech kol, to je úplně jiný šálek kávy.  V tomto ohledu si nás Saab opět získal na svou stranu. V nabídce pro model 9-3X najdete pouze dvě možnosti. Naftový čtyřválec 1.9 TTiD a nebo přeplňovanou zážehovou jednotku 2.0T o výkonu 210 koní. Právě tu jsme měli k dispozici, navíc v úpravě BioPower. Jak název napovídá, jedná se o možnost spalování biopaliva, konkrétně ethanolu E85, což má samé výhody. Můžete se chlubit svým ohleduplným chováním k životnímu prostředí, díky vysokému oktanovému číslu poskytne motor přibližně o 30 koní navíc a v neposlední řadě pořídíte E85 výrazně levněji než klasická paliva.

Právě nárůst výkonu je pro běžného řidiče asi tím nejlákavějším. Jízda pak může být velmi zajímavá, protože také na obyčejný benzin umí motor pořádně zatáhnout. Je sice znát, že si systém pohonu všech kol nějaké ty koňské síly vezme, ale i tak můžeme mluvit o automobilu velmi svižném. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne za 8,5 s a maximálně se rozjede na 230 km/h. Spotřeba je samozřejmě poněkud vyšší, ale to se dalo očekávat. Test jsme ukončili na hodnotě 12,1 l/100 km. Jen tak mimochodem, pokud natankujete ethanol E85, tak se spotřeba paliva ještě dále zvýší.

Haldex + eLSD

Tím nejlepším je ovšem pohon všech kol XWD. Po designu je to druhá věc, která vás zcela určitě upoutá a která činí Saab 9-3X svým způsobem výjimečným. Základem je mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace. Ta preferuje přední nápravu, kam při běžné jízdě posílá 95% točivého momentu. Naopak dozadu, pokud to situace vyžaduje, jde až 70% síly motoru.

Systém XWD je ještě dále rozšířen. Využívá takzvané preventivní připojení pohonu zadních kol. To znamená, že k připojení zadní nápravy nedochází až po detekci prokluzu kol předních. Vůz sám, na základě nejrůznějších informací a senzorů, dokáže prokluz předvídat a připojí zadní kola ještě dříve, než k němu dojde. V praxi to funguje na jedničku, Saab je skvěle ovladatelný.

Za příplatek pak můžete XWD dovést k dokonalosti tím, že si pořídíte elektronicky řízený samosvorný diferenciál eLSD. Kromě toho, že bude systém pohonu všech kol dělit newtonmetry mezi přední a zadní nápravu, bude navíc dělit část proudící dozadu ještě dále na jednotlivá kola. Výsledkem je neutrální chování automobilu, a to za všech okolností. Saab si účtuje za tuto vychytávku 16 900 Kč, což považujeme za docela rozumné číslo.

Na okreskách jistě, ale…

Díky výše popsané technice umí být Saab 9-3X velmi zábavný, především na zatočených okreskách, kde si naplno užijete sílu, se kterou se vůz drží vámi zvolené stopy. Potěšila nás také přesná manuální převodovka. Má sice delší dráhy, ale s pohonnou jednotkou tvoří povedený pár určený především na delší cesty. Dálniční stotřicítka představuje díky dlouhé šestce 2500 ot/min a nízkou hladinu hluku v interiéru.

Na téma jízdních vlastností ještě dodejme, že opravdu hodně rychlá jízda tomuto modelu příliš nesedí. Už kolem 150 km/h vůz znervózní. Může za tím být vyšší světlá výška, měkčí odpružení a nebo necitlivé řízení. Každopádně u auta s maximální rychlostí daleko přes 200 km/h bychom to nečekali.

Příliš drahý

Saab 9-3X je pěkný a rychlý, budí pozornost a zájem, tak proč ho nikdo nechce? Jak asi tušíte, odpovědí na tuto otázku je cena. Právě ta je podle našeho názoru tím hlavním důvodem, proč se švédská značka potýká s malými čísly prodejnosti. Nedá se nic dělat, ale cena přesahující jeden milion korun je za testovaný vůz moc. Ano, výbava je bohatá a za tuto sumu dostanete schopný automobil, ale co na plat. Za zrovna takový obnos si můžete pořídit třeba Audi A4 allroad quattro, které je také pěkné, také budí pozornost, také je na silnici schopné, ale oproti Saabu nabídne celou řadu vlastností, ve kterých je o poznání lepší.

Saab 9-3X můžeme brát jako příslib do budoucna. Základ je dobrý, ale vůz vznikal v době nedostatků, za nadvlády GM, zkrátka v době ledové, což se na něm podepsalo. Uvidíme, co přinese spolupráce se Spykerem. Pokud se zlepší kvalita zpracování, pokud se doladí některé další detaily, pak by se možná i to Audi mohlo začít obávat. V současnosti ovšem může klidně na svých vavřínech spát. Ze Švédska mu totiž nebezpečí nehrozí.

Základní cena v provedení 2.0T BioPower XWD: 1 025 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  196 500 Kč
Celková cena: 1 221 500 Kč

Objem motoru      1998 ccm
Maximální výkon      154 kW (210 k) / 5300 ot/min
Maximální točivý moment      300 Nm / 2500 – 4000 ot/min
Převodovka      6stupňová manuální
Maximální rychlost      230 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h      8,5 s
Kombinovaná spotřeba      8,3 l / 100 km
Spotřeba během testu      12,1 l / 100 km
Provozní hmotnost      1580 kg
Délka / výška / šířka      4690 mm / 1527 mm / 2038 mm
Rozvor      2675 mm
Zavazadelník / po sklopení      477 l / 1331 l¨

Foto: Zuzana Procházková