Když už si Češi pořizují Mitsubishi Outlander, v drtivé většině sáhnou po naftové verzi. Její motor je totiž silnější, úspornější a pojí se pohonem všech kol. Benzinový dvoulitr MIVEC tak sice může na plakátech zářit s cenou „již od“, ale zůstává prakticky bez povšimnutí. Popravdě se nedivím. Nabízí 150 koní výkonu, pětistupňový manuál, slabou výbavu a pohon jen předních kol.

Český dovozce ale podobně jako u menšího modelu ASX nasadil zajímavou možnost dopřát si zakázkovou nástavbu na LPG. Systém dodává společnost Lovato za 31 900 Kč. Jeho součástí je nádrž na dalších 60 litrů LPG, která se schová pod podlahu kufru. Zkapalněný plyn se tankuje pomocí hubice skryté hned vedle víka benzinové nádrže. Před čerpáním je ještě nutné našroubovat redukci, která se v určitých zemích může lišit.

Uvnitř kabiny vozu se nic nemění, jen na středový tunel přibyla malá plastová krabička informující o zbývajícím LPG v nádrži s možností přepínání mezi plynem a benzinem. Auto vždy startuje na benzin, LPG se připojuje až po zahřátí motoru. Na zvuku motoru není poznat, jaké palivo právě konzumuje, překvapivě jsem nezaznamenal ani velký výkyv v přídělu výkonu (byl slabý u benzinu i u plynu).

 

Čísla nelhala

Auto jsem podrobil patřičně dlouhé jízdě. Nádrž při převzetí vozu nebyla zcela zaplněná, přesto Outlander dokázal ujet na plyn 552 km, přitom se jeho spotřeba pohybovala okolo 9 až 10 litrů na 100 km. Poté si ještě řekl o 7,5 litru benzinu na 100 km. Vzhledem k tomu, že LPG vyjde na 17 Kč za litr, odhaduji cenu ujetého kilometru na 1,53 Kč (pouze palivo). V případě jízdy na benzin to je 2,62 Kč. Návratnost investice do nádrže je tedy o něco méně než výrobcem udávaných 30 tisíc kilometrů. Po ujetí této vzdálenosti už budete šetřit.

Varuji vás ale, po tomto Outlanderu sáhněte jen tehdy, je-li vaším cílem jezdit z bodu A do bodu B a šetřit při tom na palivu. Jinak vás auto zklame. Pominu-li fakt, že se žlutou nálepkou LPG na zádi se nedostanete prakticky do žádné podzemní garáže, nepřináší benzinová verze žádné zajímavé jízdní vlastnosti. Ačkoliv je lehčí než diesel, kvůli pohonu předních kol je její chování nejisté. V zatáčkách působí silně nedotáčivě, při rozjezdu do mírného kopce stačí hladký asfalt kombinovaný s poprcháváním a už se kola protáčí. Řízení postrádá nutnou citlivost.

A nedá se ani počítat s pořádnou dynamikou. Parametry hovoří o stovce za 10,6 sekundy, maximální rychlost je 190 km/h. Takto vysoko se ale běžně nedostanete, Outlander na dálnici snadno ztratí dech. A i když turbodieselový model zvládá stovku jen o 1,5 sekundy rychleji, v běžném provozu je mnohem dynamičtější. Benzinovou atmosféru je totiž logicky potřeba vytáčet do vysokých hodnot, což nejde ruku v ruce s honbou za úsporami.

 

Pochválit ale musím Mitsubishi naopak za komfort. Protože je výbava spíše spartánská a třeba hrubý digitální displej rádia připomíná auta ze začátku devadesátých let, hlavním nositelem komfortu je podvozek. Podíl na tom nesou měkce naladěné tlumiče a miniaturní 16“ kola obutá do balonů.

Trochu asijské kuchyně

Líbil se mi i prostorný interiér. Je vidět, že si automobilka dobře pohrála s obestavěným prostorem. Auto měří na délku totiž jen 4655 mm, nabízí ještě rozvor 2670 mm. Uvnitř a to i ve druhé řadě je ale dostatek prostoru pro čtveřici dospělých cestujících a jedno dítě.  Pozor ale na kufr. Při montáži nádrže LPG přijdete o prostor pro rezervu. Nutná je tedy lepící sada v každém případě.

Mitsubishi Outlander je také rozporuplný z hlediska designu. Přiznám se, že se mi minulá generace líbila mnohem více. I to, jak na ni částečně navázalo menší ASX. Současný Outladner, tedy už třetí v pořadí, ale působí z některých úhlů pohledu poněkud disproporčně. Je z něj také cítit silný asijský původ.

 

Nicméně, dobrou zprávou je, že v době uzávěrky dubnového čísla 4×4 AM, ve kterém tento test také vyšel, se oproti dřívějšku vztahovala i na benzinový model akční cena. Auto je možné pořídit za 550 000 Kč. Připočteme-li náklady za přestavbu, je stále o 168 100 Kč levnější než základní dieselová verze. To by mohlo outsiderovi z nabídky japonské automobilky alespoň trochu pomoci.

Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC LPG
Motor |  atmosférický zážehový čtyřválec, 1993 ccm,
150 k / 6000 ot.min-1, 195 Nm / 4100-4200 ot.min-1
Převodovka | pětistupňová manuální, pohon předních kol
Jízda | 0–100 km/h 10,6 s, 190 km/h,
kombinovaná spotřeba 6,8 l/100km
Rozměry |  4655 x 1800 x 1680 mm,
rozvor 2670 mm
Pohotovostní hmotnost | 1455 kg
Zavazadelník | 667 / 1608 l
Základní cena | 550 000 + 31 900 Kč