Budou to už dva roky, co jsme naposledy testovali šestkové BMW s karoserií kabriolet. Pod kapotou tenkrát byl naftový šestiválec, pohon všech kol a to celé bylo zabaleno do luxusních prvků z programu Individual. Před časem jsme si tento model vypůjčili znovu, protože se v nabídce objevila zajímavá novinka. Základní benzinový šestiválec byl doplněn o pohon všech kol.

Příplatek za čtyřkolku je nějakých 90 000 korun. Vzhledem k tomu, že základní verze pořád stojí 2,5 milionu a v příplatcích najdete třeba barvu karoserie za sto tisíc nebo testovaná dvacetipalcová kola za sto dvacet tisíc, není vůbec potřeba řešit, zda se čtyřkolka vyplatí nebo ne. V příplatkových prvcích se ztratí, ani nevíte jak. A já bych určitě s tímto neváhal, protože šestkové kabrio je auto obřích rozměrů a opravdu to není žádná muší váha. Jakmile zaprší, pohon všech kol přijde velmi vhod.

Opět stejně perfektní

Z dalších novinek oproti starší verzi stojí za zmínku třeba kompletně digitální přístrojový štít, jaký dostala už dříve vrcholná sedmička a do interiéru se nastěhoval taktéž nový systém iDrive s pořádným otočným ovladačem, na kterém najdete touchpad. Nejsem si jist, zda v součsné době najdete na trhu něco lepšího. BMW dotáho svůj mutlimediální systém téměř k dokonalosti. Vše funguje rychle a pokud narazíte na něco, co by se dalo nazvat nepřehledné, tak to pramení z široké nabídky funkcí než ze špatné kvality produktu.

 

Jinak je vše při starém a to znamená v naprostém pořádku. Perfektní zpracování a opět luxusní prvky typu světlé kůže. V interiéru nebudete pochybovat o tom, že jste své miliony investovali správně.

BMW k tomu přidá známý design interiéru, což ovšem není vůbec na škodu. Jestli jste jezdili s něčím z poslední doby, pak se zde budete cítit jako doma. Samozřejmě originalita trochu schází, ale důležitější je praxe a tu mohu s klidným svědomím ohodnotit na jedničku s hvězdičkou.

A ten diesel je tu na co?

Trvalo to asi tak pět kilometrů a začal jsem si klást otázku. Proč bych měl do tohoto auta kupovat diesel? Sice se bavíme o naftovém šestiválci, sice má sametový chod a hromadu točivého momentu. Sice má nižší spotřebu, ale s tím, co předvádí benzinový motor se to vůbec nedá srovnat. I základní šestiválec dokáže s obří šestkou zacvičit, ne že ne. K tomu přidá nádherný zvuk ve vysokých otáčkách, podstatně širší spektrum využitelných otáček, kdy motor něco dělá, a hlavně je všechno tak plynulé, tiché… Noblesní, to je to správné slovo.

Přeplňovaný šestiválec disponuje výkonem 320 koní a točivým momentem 420 Nm. Za ním následuje osmistupňový automat a klasický xDrive, jak ho známe z ostatních modelů. Namítat něco na převodovku a pohon všech kol v podstatě nejde. Vše funguje tak, jak se sluší a patří. Když se zamyslím, jak tohle všechno ohodnotit, opět mě napadá v předchozím odstavci použité slovo „noblesní“.

 

Co se spotřeby týká, počítejte s hodnotami kolem dvanácti litrů. To není o mnoho více, než kolik si účtovala za své služby 640d xDrive. A vlastně ono to obecně není vůbec strašné číslo, když uvážíme, jak testovaná šestka jezdí a co své posádce nabízí. Stručně řečeno, benzin je kultivovanější, jízdně zajímavější a levnější, tak k čemu diesel?

Rychlá jízda mu nevoní

Jakkoliv vás bude možná trochu svádět tohle kabrio k rychlé jízdě, snadno poznáte, že to není to správné. Ano, auto rychlé být umí. I na okreskách. Jakmile si zvyknete na vnější rozměry, i díky pohonu všech kol proletíte zatáčkou pěkně svižně. Na každém metru ovšem poznáte, jak těžký vůz je a kolik práce mají veškeré systémy s tím, aby fyzikální zákony udržely na uzdě.

Podvozek lze nastavovat ve více režimech, ale ani ten nejostřejší není sportovní, není úplně tuhý a pevný. Ale to je logické. Karoserie kabriolet prostě nemůže být nikdy tak pevná jako klasická uzavřená kabina, no a tím pádem inženýři nemohou připravit stejně pevný podvozek, jaký je možné dát na kupé.

Nejvíce problémů ovšem nadělala dvacetipalcová kola s pneumatikami typu run-flat. Ty jsou velmi tvrdé a každou nerovnost umí až nehezky intenzivně přenést do karoserie. Velké díry znamenají tvrdé nepříjemné rány. Nejlépe se cítí testovaná šestka na vyžehlených silnicích a také při klidné jízdě krajinou.

 

Je léto, slunce zapadá…

…teplý vzduch se tetelí nad silnicí a vy se za volantem tohoto pětimetrového kabrioletu vezete sotva devadesátikilometrovou rychlostí. Se staženou střechou samozřejmě. Benzinový motor vám k tomu hraje svůj tichý doprovod. A pak že není na světě krásně. Tohle je to správné, takhle si jízdu v šestkovém kabrioletu užijete vůbec nejvíce.

BMW 640i xDrive je základ, ale podle  mého skromného názoru také nejlepší verze. Jistě, diesel umí být úspornější, větší benzinový osmiválec zase svižnější. Čtyřicítka ale pojí obě tyto vlastnosti dohromady a pro klasické používání bohatě postačí. Proč připlácet za silnější motor, když si můžete koupit tolik drahých příplatků, že ano…

BMW 640i xDrive

Motor | dvakrát přeplňovaný zážehový šestiválec, 2979 ccm, 235 kW / 5800-6000 ot.min-1, 450 Nm / 1300-4500 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 5,4 s, 250 km/h, spotřeba v testu 12,5 l/100 km
Rozměry | 4894 x 1894 x 1365 mm, rozvor 2855 mm
Pohotovostní hmotnost | 1970 kg
Cena | 2 496 000 Kč