Prémiovost na třetí: Hyundai Genesis 3.8 GDI HTRAC

0

Marketing automobilky Hyundai je velmi agresivní. Neustálé zmínky o prémiovosti u aut, která prémiová nejsou a ani být nemohou, to člověka otráví. Proto jsem přistupoval k novému Genesisu se jistou rezervou. Nebudou to zase jenom plané sliby o „nadprémiovosti“ a bůh ví ještě o čem? Nebudou. Naštěstí. Genesis je totiž úplně jiný Hyundai, než jaký známe z plakátů, reklam a nakonec i z každodenního provozu. Genesis je bez přehánění luxusní.

Trochu jsem zapátral na internetu, abych se rozhlédl po původu tohoto modelu. Z auta jsem měl totiž hned po pár metrech pocit, že se tady někdo opravdu snažil všem těm německým pré­miovkám zatopit. A ono to tak skutečně bude. Hyundai pracoval na Genesisu déle než čtyři roky a vývoj si vyžádal dohromady zhruba 9,5 miliardy korun. To není málo.

 

Chce být jiný

Že chce být Genesis jiný Hyundai, než jaké potkáváme denně na silnicích, to je patrné na první pohled. Auto měří téměř pět metrů na délku, široké je 1890 mm, rozvor překonává tři metry. Genesis je zkrátka obrovský sedan, který si nemusí připadat méněcenný, ani když vedle něj zaparkuje sedmičkové BMW. Dalším důkazem, že ho Hyundai považuje za speciální model, je design. Genesis je první Hyundai, který dostal novou tvář s dominantní šestiúhelníkovou maskou.

Pokud se na auto podíváme z pohledu zájemce o něco pořádně luxusního, pak velmi pravděpodobně narazíme na prostý problém. Je to Hyundai. Masová značka, Hyundai už má dneska každý druhý, není to nic výjimečného.

Automobilka si je tohoto problému moc dobře vědoma, takže na voze nenajdete žádný její znak. Vše je prezentováno pod znakem Genesis. Něco jako Range Rover. K automobilce Hyundai se sedan hlásí jedině na zadním víku. Na masce, kolech, volantu, všude se auto prezentuje jako Genesis. Korejská novinka se ke svým levnějším sourozencům tedy příliš nezná.

Vyšší střední?

Genesis je obrovské auto, ale jeho opravdové přednosti poznáte až v interiéru. Oficiálně vůz patří do vyšší střední třídy, což znamená, že by se měl postavit třeba proti pětkovému BMW. Jakmile se rozhlédnete v interiéru, budete na pochybách, zda je toto srovnávání v pořádku. Cenově možná ano, ale to, co Genesis nabízí, se nebezpečně blíží Audi A8, BMW řady 7 nebo eskovému Mercedesu. Tohle je vlajková loď se vším všudy. Tedy pro Evropu, abychom byli úplně přesní. Hyundai totiž na některých jiných trzích prodává ještě o něco větší a luxusnější Equus, který se nás ale netýká.

 

Nejde ani tak o použité materiály nebo kvalitu zpracování, přestože tohle všechno je zde v naprostém pořádku. Náš exemplář dostal velice věrohodně působící dřevo, každé tlačítko má vytříbený chod, všechno do sebe perfektně zapadá, ale to není hlavní. Genesis nabízí obrovský prostor, a navíc je připraven na situace, kdy bude sedět majitel vpravo vzadu.

Zadní cestující mají k dispozici spoustu místa pro nohy, velmi pohodlná sedadla a pod masivní loketní opěrkou také zástup ovladačů. Ze zadního místa můžete posouvat sedadlo spolujezdce, můžete ovládat multimediální systém, zadní sedadla jsou také elektricky nastavitelná. K dokonalosti chybí pouze samostatná obrazovka určená pro zadní sedadlo.

Ať už se na Genesis budete dívat jakkoliv, vsadím se, že na vás zapůsobí. Když k němu přijdete a na silnici se rozsvítí nápis Genesis, když vám auto samo otevře víko zavazadelníku, aniž byste zmáčkli jakýkoliv ovladač, když otevřete ty velké těžké dveře… Tohle všechno má své kouzlo. A to jsme se ještě ani nerozjeli. Genesis zkrátka je konkurent sedmičkového BMW. Pokud ne teoreticky, tak prakticky určitě.

Technologie v plné

Hyundai se netají tím, že Genesis nemá bourat statistiky na evropských trzích. Hlavním středem zájmu pro tento model je Amerika a domácí Korea. Nakonec do Evropy míří jen omezený počet kusů. Hyundai chce tento sedan využít jako demonstraci toho, co všechno dokáže. I proto zde najdete velmi bohatou nabídku různých technologií. Konkrétně se bavíme o hlídání slepého úhlu, sledování jízdních pruhů s aktivním zásahem do řízení, adaptivním tempomatu, head-up displeji a tak dále. Mimochodem na head-up displej se vám promítá i upozornění, pokud se vám ve slepém úhlu objeví nějaké další auto. Je to drobný, ale nesmírně praktický detail.

Genesis rovněž zvládne sám zaparkovat do příčného i podélného stání, díky kompletní sadě kamer umí zobrazit všechno možné (řidič si může zvolit, který pohled bude sledovat), za pozornost ovšem stojí i detaily, kdy auto necháte zaparkované s natočenými koly. Po nastartování se objeví hláška, která vás na to upozorní. Co kdybyste přece začali rovnou couvat.

Vrcholem budiž automatická klimatizace, která sleduje hodnotu oxidu uhličitého v interiéru. Hyundai přišel s teorií, že od jisté hranice způsobuje vyšší koncentrace tohoto plynu v kabině vyšší únavu řidiče. Proto se upravuje ventilace tak, aby byl uvnitř vždy čerstvý vzduch.

 

Pod kapotou benzin, jak také jinak

Na český trh se dostala jediná verze, přestože Hyundai nabízí tento model ve více variantách, a to dokonce i s pětilitrovým osmiválcem. Nás se ale týká šestiválec, který je samozřejmě benzinový. Někdo bude možná ohrnovat nos nad absencí dieselu, jiný nad výkonem „pouhých“ 316 koní. Obě námitky jsou ale scestné.

Genesis nemá být evropským prodejním trhákem, a navíc benzinový motor pod kapotou podobných aut vždy způsobí, že je vnímáte jako hodnotnější. Kdo by přece chtěl v podobně koncipované skorolimuzíně šetřit. Výkonu také není málo, ostatně to, že se vůz dostane na stovku za 6,8 sekund, je více než výmluvné. Jde ale o atmosférický motor, který sice nejede špatně v nízkých otáčkách, ovšem pořádně nastupuje kolem 3500 ot./min. Pak přidává i velice sympatický zvuk. Převážně ale o něm nebudete vědět, protože je prvotřídně odhlučněný.

Ožehavým tématem u Genesisu se zdá být spotřeba. Protože je to auto vyloženě americké, nečekejte žádné systémy start/stop a podobné ekologické podfuky. Nakonec i v tabulkách najdete hezky popravdě uvedeno, že si auto bere ve městě 16,2 litru, což je pravda, a v kombinaci se dostanete na 11,6 litru. I tento údaj odpovídá realitě.

Jakkoliv se ale mohou zdát podobná čísla vysoká, praxe není zdaleka tak hrozná. Ano, ve městě se budete těžko dostávat pod 15 litrů, ale třeba taková dálnice pro mě byla překvapením. Konstantní jízda s tempomatem nastaveným na 152 km/h znamenala spotřebu 10,9 l/100 km, a to není na takové tempo a na tak velké auto vůbec špatné číslo.

 

Celkový dojem kazí převodovka

Genesis je luxusní sedan laděný jednoznačně na komfort. Podvozek sice používá elektronicky řízené tlumiče, ale karoserie se prakticky pořád spíš houpe. Řidič si i může nastavit režim Eco, Normal a Sport, rozdíly ovšem nejsou zas tak markantní, pokud nepočítáme změnu reakcí automatické převodovky. Já to ale Genesis nemám za zlé. Naopak. Styl, kdy každé auto musí vyhovět všem, nemám rád, protože nakonec nevyhoví nikomu. Takhle velký sedan má být hlavně pohodlný, a to Genesis opravdu je.

Komfortní podvozek zvládne odfiltrovat všechno včetně větších děr, odhlučnění je perfektní, což dohromady znamená, že když se usadíte na dálnici v levém pruhu s tachometrem ukazujícím 200 km/h, budete si připadat, jako když jedete podstatně pomaleji. O komfortu prostě nemohu napsat jediné křivé slovo. Při cestách po dálnicích se mi Genesis nesmírně líbil. Jenže…

Byl bych označil výsledek za dokonalý, nebýt drobného detailu, kterým je převodovka. Osobně si myslím, že neustálé navyšování převodových stupňů nemusí být vždy ku prospěchu věci. Genesis má osmistupňový automat a tak jako všude jinde i zde rád řadí vyšší stupeň celkem brzy. Ve vyšší rychlosti na dálnici pak samozřejmě jedete na osmičku, ale vzhledem k průběhu točivého momentu, kdy máte maximum 397 Nm k dispozici až na pěti tisících, musí převodovka při prvním menším stoupání podřadit někdy i o více stupňů. A tuhle činnost bohužel mnohdy neudělá tak, abyste to nepoznali.

Podřazování občas provází lehké cuknutí. Není to taková ta samozřejmost jako u německé konkurence, což je obrovská škoda. Výsledný dojem to totiž kazí. Genesis by si myslím bohatě vystačil s šestistupňovým automatem.

 

Pokud vás zajímají další podrobnosti o převodovce, mohu přidat ještě jeden detail. Manuální režim řazení není úplně bezprostřední. Proč říkám, že jde o detail? Buďte si jisti, že vás za volantem Genesisu veškeré sportovní choutky brzy přejdou. Komfort a vůbec vše okolo vás bude svádět spíš k odevzdání volantu nějakému brigádníkovi a k přesunu na pravé zadní sedadlo.

Dobrá koupě, vážně dobrá

Když si tak v hlavě probírám vzpomínky na Genesis, musím přiznat, že jsou téměř stoprocentně pozitivní. Tenhle Hyundai mě oslovil tak jako už dlouho žádný jiný model této značky. Vlastně mě docela mrzí, že automobilka v tomto případě bere Evropu jako vyloženě vedlejší trh, protože Genesis snese srovnání se všemi evropskými konkurenty zavedených značek. Takhle je vůz rovnou odsouzen do spodních pater tabulky.

Hyundai navíc uvádí, že kromě limitovaného počtu je Genesis určen pouze pro vybrané zákazníky. Nevím přesně, co si mám pod tím představit, ale všichni ti, kteří tohle auto získají, si mohou být jisti faktem, že nakoupili opravdu dobře. Genesis totiž stojí 1 629 990 korun a příplatková výbava…? Ta neexistuje. Všechno už máte v ceně.

Za podobné peníze pořídíte třeba BMW 535i xDrive, Audi A6 3.0 TFSI quattro nebo Mercedes-Benz E400 4MATIC, jenže výbava zdaleka nebude tak bohatá a o prostoru ve druhé řadě, jaký nabízí Genesis, si můžete nechat leda tak zdát.
Závěr je proto jednoduchý: Genesis je model z kategorie luxusních vozů, který ovšem nese cenovku sedanů vyšší střední třídy. Ten, kdo je ochoten nebo schopen ignorovat fakt, že má neprémiovou značku na kapotě, dostane komfortní a v praxi skutečně velmi prémiové auto. Jak sympatický paradox…

Hyundai Genesis 3.8 GDI HTRAC

Motor | zážehový šestiválec, 316 k / 6000 ot.min-1, 397 Nm / 5000 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 6,8 s, 240 km/h, kombinovaná spotřeba 11,6 l/100 km
Rozměry | 4990 × 1890 × 1480 mm, rozvor 3010 mm
Pohotovostní hmotnost | 1980 kg
Objem zavazadelníku | 493 l
Základní cena| 1 629 900 Kč