Růst trhu s elektrickými automobily nabral slušnou rychlost. Vzpomínáte na doby, kdy se s velkou slávou představil elektrický Peugeot iOn, respektive jeho sourozenci? Za naprosto nesmyslné peníze si odvážlivci mohli pořídit auto s regulérně špatnými jízdními vlastnostmi, nijak velkým dojezdem a zvláštním designem, které bylo malé a vyloženě určené pro městský provoz. Jenže doby, kdy tohle byl jediný elektromobil v prodeji, jsou dávno pryč. Přivalila se vlna moderních aut, díky nimž jsou průkopníci v podobě C-Zéro nebo zmíněného iOnu naprosto neprodejnou záležitostí. A jednou takovou novinkou je Soul EV.

Kia zvolila moderní postup. Nevytvářela speciální auto tvarované podle potřeb elektrických částí hnacího řetězce, nýbrž naopak vzala stávající model a do něj implantovala vše potřebné. Cíl je jasný: Nikdo nesmí poznat, že jde o elektrické auto. A to se povedlo. Kdyby elektrický Soul neměl speciálně (aerodynamicky) tvarované disky, kdyby neměl zalepenou masku chladiče, která ukrývá konektory pro dobíjení, těžko byste poznali, že před vámi stojí svým způsobem speciální auto.

Interiér bez zásahu elektrickým proudem

Pozitivní je, že byste přítomnost elektrického napětí nepoznali ani po usednutí do interiéru. Soul EV má plnou výbavu a standardně jakési teplákové čalounění sedadel, jiný je také přístrojový štít a dekory připomínající bílou techniku. Vše ostatní je stejné, což se týká hlavně tolik sledovaného prostoru souvisejícího s umístěním akumulátorů.

 

Ty se nastěhovaly pod podlahu. Nepatrně se změnilo umístění zadního sedáku, ale to na nabízenou prostornost nemá vliv. Nic víc elektrický proud nezasáhl. Pokud otevřete zavazadelník a zvednete dno, najdete pod ním přihrádky na umístění dobíjecích kabelů (nikde ovšem není napsáno, že je tam musíte vozit), a když nahlédnete pod tyto přihrádky, objeví se prostor pro rezervu, kterou ovšem nahradila sada na lepení.

Soul EV je prostorný elektromobil. Pokud na něj budeme pohlížet v kontextu ostatní konkurence a přehlédneme-li elektrické dodávky, pak je to v současnosti patrně vůbec nejprostornější elektrické auto na českém trhu. Zdárně mu bude konkurovat Golf, ale takhle na základě subjektivních zkušeností bych si vybral pro převoz osob raději Soul.

Elektrické detaily

Než si vyzkoušíme absolutně tichou jízdu, musím se zastavit ještě u několika detailů souvisejících s přítomností elektrického pohonu. Ani v dnešní době není kapacita akumulátorů stále ještě tak velká, aby se elektřinou mohlo plýtvat, proto najdete na středovém tunelu tlačítko aktivující režim Eco a na panelu mezi ovladači je pro změnu umístěno tlačítko s nápisem „Driver Only“. První jmenované zapíná úsporný režim jízdy, kdy auto po uvolnění plynového pedálu o něco více rekuperuje, respektive kdy odezva na plynový pedál poněkud zleniví. Druhé zase po stisknutí nasměruje vzduch z klimatizace pouze na řidiče. Z jiných výdechů pak vzduch nefouká. To, že ale nejde ve finále o zásadní úsporu, prozrazuje fakt, že po aktivaci těchto tlačítek se dojezd nijak nezmění.

Přístrojový štít je kompletně digitální. Kromě obvyklých ukazatelů zde najdete například ukazatel hlásící, kdy ještě jedete ekologicky. Maximum pro ekologickou jízdu je zde 64 km/h. Sledovat můžete rovněž intenzitu dobíjení, a pokud se dostane kapacita akumulátorů na nebezpečně nízkou hladinu, rozsvítí se vám ikonka želvy. Neuposlechnete-li, želva se rozbliká, a pokud se rozsvítí červená kontrolka se symbolem baterie, můžete si pomalu chystat tažné lano.

 

Elektrické „vychytávky“ najdete také v multimediálním systému. Prvky související s elektřinou na vás vyskočí po stisku tlačítka EV. Je zde dojezd, historie spotřeby, můžete tu pěstovat digitální strom nebo vyhledávat nejbližší dobíjecí stanici. Bohužel na českém území zná systém pouze jednu, tudíž je toto vyhledávání celkem k ničemu. Zajímavé je také jednoduché znázornění míst, kam dojedete. Systém znázorňuje na mapě kružnice, které se zmenšují s klesající kapacitou. Zadáte-li si do navigace místo, které leží mimo kružnici, systém vás na to upozorní a nabídne vám možnost vyhledat nejbližší dobíjecí stanici. Kterou, jak už jsme si řekli, zatím zná pouze jednu.

Nejlépe jezdící

Klasickou Kiu Soul jsme si už vyzkoušeli, a jestli si vzpomínáte, kritizovali jsme u ní tehdy jízdní komfort. Elektromobil stojí na šestnáctipalcových kolech a (možná i díky akumulátorům snižujícím těžiště) jezdí o poznání lépe než jeho benzinový sourozenec. Je komfortnější a v zatáčkách jistější. Opět musím uznat, že jezdí, jako by to ani nebyl elektromobil. Jeho ostatní električtí konkurenti se více pohupují, což je dáno umístěním akumulátorů. Ve finále máte pocit, že jezdíte s permanentně naloženým autem. To ovšem není případ korejského „pana elektrikáře“. Klidně se vsadím, že jde o nejlépe jezdící současný elektromobil, byť zrovna takový Golf mu bude v tomto směru hodně zdatným soupeřem.

Použitý elektromotor disponuje výkonem 110 koní a vrcholem točivého momentu 285 Nm. Stovka za 11,2 s není úplně vypovídajícím údajem. Za volantem si těžko budete připadat pomalí. Především po deaktivaci režimu Eco je Soul sympaticky živý. Do nějakých 80 km/h vás příval točivého momentu zatlačí do teplákových sedaček tak, že se nejedno tédéíčko bude hodně divit. Jakmile ale zaprší, přední náprava je se svou přilnavostí v koncích. Občas si říkám, že jezdit s elektromobilem v zimě musí znamenat pro brzdy pořádný zápřah. Stačí velmi málo plynu, a už zasahuje kontrola trakce.

Když dáte Soulu EV co proto a podržíte-li pedál plynu na maximu, ukáže tachometr 154 km/h. Víc ani náhodou. Při takové jízdě logicky sledujete, jak expresně padá dojezd. Oficiální maximální rychlost je 145 km/h, což odpovídá praktickým zkušenostem.

 

Dojezd 212 kilometrů? Ale prosím vás…

Marketing může být užitečný, ovšem pokud vítězí nad zdravým rozumem, je spíše ke škodě než k užitku. Auto jsem dostal s tím, že maximální dojezd u něj činí 212 kilometrů. Za prvé vypadá taková hodnota na první pohled skvěle, protože v tomto údaji vidíme na začátku dvojku, za druhé by díky tomu byl Soul EV elektromobilem s největším dojezdem na trhu. Jenomže když jsem vzápětí nasedl do auta čerstvě vytaženého ze zásuvky, tedy s maximálně dobitými bateriemi, svítila na displeji hodnota dojezdu 140 kilometrů. Upřímně by mě zajímalo, jakým způsobem se Kia dostala na slibované maximum. Pro normální jízdu je 212 kilometrů číslo dobré leda jako vtip.

Tím ale neříkám, že je Soul EV po stránce nabízeného dojezdu špatný. Zkusil jsem si, jak dlouhou vzdálenost urazí, než se vybije. A tím myslím, že se vybije tak, že prostě umře a dál nepojede. Zdolal jsem téměř přesně 150 kilometrů. To je slušné číslo, ačkoli musím jedním dechem dodat, že to je u posledních elektromobilů celkem standard. Každopádně to v praxi znamená, že pro městské popojíždění nemusíte baterie dobíjet při každé příležitosti, a pokud nebrousíte ulice velkoměst 24 hodin denně, vystačí vám kapacita na více dnů.

Co se spotřeby týká, po prozkoumání historie z celého týdenního testování se ukázalo, že nejčastěji jezdil Soul EV mezi 13 až 15 kWh/100 km. Jednou jsem se dostal na 9,5 kWh/100 km, ale to šlo o situaci, kdy jsem si vinou technické závady rychlonabíječky na Pankráci auto nenabil, jak jsem plánoval, a pak už nebyl čas dobíjet klasickým způsobem, takže jsem vyrážel na 50 km dlouhou trasu a na palubním počítači svítil dojezd 41 km.

 

Trochu adrenalin…

Pokud byste chtěli Soul EV nabíjet z klasické zásuvky, počítejte, že to bude trvat dlouho. Ani dvanáct hodin vám nemusí stačit pro zajištění stoprocentní kapacity. Z nabíjecích stanic ale postačí čtyři hodiny a ta rychlonabíjecí by to měla zvládnout dokonce za půl hodiny, což se ale bohužel nepodařilo ověřit. S nabíjením souvisí jedna drobná nevýhoda.

Na rozdíl od všech ostatních neumí Soul uzamknout konektor v autě. Kabel vám na ulici pravděpodobně nikdo neukradne, protože nejde vyndat z dobíjecí stanice (nebo by to nemělo být možné), ale vtipálkovi, který vám jen tak přeruší nabíjení odpojením kabelu z auta, to v jeho činu nezabrání.

Cena klasická, takže vysoká

Problémem elektromobilů obecně je vysoká cena a Soul není výjimkou. To znamená, že bez státních dotací, o jejichž smyslu lze polemizovat, se podobné auto asi nevyplatí. Určitě existují výjimky, většinou firemní, ale z pohledu běžného uživatele je Soul se základní cenou 850 000 Kč drahá záležitost, která se vám bude na provozních nákladech vracet dost dlouho. Ale to je obecná věc, nikoli problém týkající se pouze Soulu.

 

Ovšem pro toho, kdo se přece jen rozhodne pro elektromobil, bude Soul EV jednoznačně zajímavý. Je pohodlnější, levnější a do města daleko lépe použitelný než BMW i3, je objektivně lepší než Nissan Leaf (ten je nicméně levnější) a je prostornější než elektrický Golf. Jisté je, že tohle korejsko-evropské elektrické „poprvé“ se vzhledem k ostatní konkurenci povedlo.

Kia Soul EV

Motor | synchronní elektromotor, 110 k / 2730–8000 ot.min-1, 285 Nm / 0–2730 ot.min-1
Převodovka | bezstupňová redukční, pohon předních kol
Jízda | 0–100 km/h za 11,2 s, 145 km/h, průměrná spotřeba v testu 14 kWh/100 km
Rozměry | 4140 × 1800 × 1593 mm, rozvor 2570 mm
Pohotovostní hmotnost | 1490 kg
Objem zavazadelníku | 281 / 891 l
Základní cena | 849 980 Kč