Malé SUV z dílny automobilky Volkswagen je jednoduše řečeno stálice. Prodává se velmi dobře a především také velmi dobře funguje. Před třemi lety jsme proti sobě postavili téměř kompletní nabídku z tohoto segmentu, Volkswagen Tiguan celkem přesvědčivě vyhrál. Než jsem si šel pro tento testovací exemplář, tak nějak jsem si myslel, že se právě toto za ty tři roky změní. Přeci jen nových soupeřů přišlo poměrně hodně. Jenže, světe, div se, nic se nezměnilo.
Můžeme dlouze přemýšlet, co na Tiguanu jako takovém kritizovat. Pro někoho by mohl být takovým horším momentem design, který je prostě klasikou Volkswagenu. Žádné výstřednosti nečekejte ani na karoserii, ani v interiéru. Německá strohost doznala svého stoprocentního naplnění. Jenže Volkswagen nabízí řešení v podobě testovaného paketu R-Line.
Jak je u podobných záležitostí zvykem, na výběr je R-Line pro exteriér a R-Line pro interiér. Exteriérová část přidá upravený nárazník kompletně lakovaný v barvě karoserie, těšit se máte také na střešní spoiler, vzadu černý difuzor, příslušná loga a osmnáctipalcová kola, které nese také testovací exemplář. Komu by náhodou nestačila, ten si může pořídit ještě o palec větší. Pravdou je, že ani erkový Tiguan asi nebude fungovat jako magnet na pozornost, ale od pohledu je na něm jasné, že je v něčem lepší. Nebudu to dělat složité, prostě to je na pohled pěkný automobil.
Seznam vylepšení interiéru opět zahrnuje loga R, tím hlavním ovšem jsou sportovní sedadla, kovové pedály a tříramenný volant potažený kůží. To je vše. Zbytek už notoricky známe. Jednoduchá palubní deska, jednoduchý přístrojový štít, jednoduchý multimediální systém, jednoduše řečeno vše je jednoduše výborně přehledné. Na téma kvality zpracování bychom také hledali nějaké neduhy zbytečně.
Pod kapotou testovaného exempláře se ukrýval naftový čtyřválec naladěný na 177 koní a 380 Nm, který spolupracoval s dvouspojkovou převodovkou DSG a samozřejmě pohonem všech kol. Stovku umí za 8,5 s, maximální rychlost o dva kilometry v hodině přesahuje hranici dvou set. Svezení pouze připomnělo, jak moc je tohle auto povedené. Kultivovaný motor, rychlá převodovka, které nemá problém ani s razantnější jízdou a manuálním řazením. Spotřeba se během testu dostala těsně pod hranici osmi litrů, ale upřímně se musím přiznat, že jsem s Tiguanem jezdil hlavně po dálnici a příliš jsem ho nešetřil.
Volkswagen Tiguan zůstává stále na svých předních příčkách, což je svým způsobem obdivuhodné. Jeho nejlepší vizitkou budiž fakt, že ani po týdenním testu si nemůžu vybavit nic, co by mi vyloženě vadilo, co by se dalo kritizovat, opravdu nevím. Takže jediným problémem tohoto automobilu je pořizovací cena. Testovaná motorizace začíná na částce 850 000 Kč. Za podobné peníze lze dnes už koupit možná ne tak výkonné, ale rozhodně podobně kvalitního a většího soupeře z nově příchozích. Třeba za 871 900 Kč nabízí Toyota vrcholnou variantu Rav4 s dieselovou dva-dvojkou a šestistupňovým automatem. Za podobné peníze lze také pořídit například Hondu CR-V, ovšem s manuálem.
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion R-Line
Motor | vznětový čtyřválec, 1968 ccm,
177 k / 4200 ot.min-1, 380 Nm / 1750 – 2500 ot.min-1
Převodovka | sedmitistupňová DSG, pohon všech kol
Jízda | 0-100 km/h za 8,5 s, 202 km/h, spotřeba v testu 7,8 l/100km
Rozměry | 4519 x 2041 x 1703 mm, rozvor 2604 mm
Zavazadelník | 470 / 1510 l
Základní cena | 849 900 Kč