Fiat Freemont 2.0 Multijet 4×4: šestnáct plus sedm

0

Dodge Journey, respektive Fiat Freemont jsme už jednou v naší redakci měli. Tenkrát ovšem šlo o variantu s pohonem pouze přední nápravy a s manuální převodovkou. Napodruhé se nám dostala do rukou vrcholná naftová verze osazená automatem a čtyřkolkou. Mimochodem pokud chcete čtyřkolku, můžete vybírat pouze mezi dieselem Mutlijet naladěným na 170 koní a spojeným s automatem nebo šestiválcem 3.6 V6 taktéž vybaveným automatem.

O designu Fiatu Freemont toho bylo napsáno více než dost. Italští designéři upravili pár detailů, jinak jde o starý známý Dodge. Respektive neznámý Dodge, protože v našich končinách o něj příliš velký zájem nebyl, takže auto vlastně vypadá docela neokoukaně. A co více, ono vlastně v našem provedení s jasně červeným lakem karoserie nevypadá vůbec špatně. Jenže ať se vám líbí nebo ne, o designu to tentokrát opravdu není (přestože jsme u Fiatu zvyklí na italsky zajímavý vzhled).

Prostor především

Fiat Freemont je především o tom, že se jedná o automobil kategorie MPV, který ale dostal pár genů od SUV. Výsledkem je poměrně hodně zajímavý mix, ke kterému se bude hledat plnohodnotná konkurence jen velmi obtížně. Tedy pokud se bavíme o verzi vybavené pohonem všech kol. Alternativou například může být Seat Alhambra, jenže to je čistokrevné MPV, u kterého si člověk velmi dobře rozmyslí, zda s ním vyrazí na polní cestu. Freemont se tváří, jakože nějaký ten velmi lehký terén snad i nemusel být problémem.

Už při prvním testu jsme se přesvědčili o tom, že Fiat Freemont nabízí obrovský vnitřní prostor a zajímavou variabilitu. Přední sedačky jsou velmi dobře tvarované, ty prostřední taktéž a navíc s nimi lze provádět různé „triky“. Ve třetí řadě najdete ještě další dvě místa schovaná v podlaze zavazadelníku. Světe, div se, i tady se dá cestovat relativně pohodlně. Rozhodně nejde o žádnou nouzvoku. Vzhledem k rozměrům auta bych očekával více místa ve druhé řadě. Přednost ale evidentně dostal zavazadelník, respektive šesté a sedmé místo. Pochvalu si zaslouží manipulace, která je příkladně jednoduchá, a to jak v případě druhé, tak především u třetí řady sedadel.

Celkově interiér taktéž kopíruje Dodge Journey, u Fiatu přidali pár drobností a především přidali loga italské automobilky. Zaujme určitě obrovský displej na středovém panelu. Bohužel, na něm v našem případě nebyla ani navigace, ani couvací kamera. Za to přes něj můžete nastavit kde co. Vypadá to skoro až velice „cool“, jenže tím to také končí. Na rozdíl od různých ovladačů, po kterých můžete sáhnout po paměti a po hmatu, na displej se musíte vždycky podívat, což je ten hlavní důvod, proč taková na pohled sice efektní řešení nemám příliš rád.

Naftový vrchol

O pohon testovaného Fiatu Freemont se staral naftový dvoulitr naladěný na 170 koní a 350 Nm. K dispozici je ještě slabší verze s maximálním výkonem 140 koní. Právě přítomnost dieselu má nemalý podíl na relativním prodejním úspěchu tohoto modelu. Motor jako takový není špatný, je i docela kultivovaný, nicméně působí dojmem, že je pro takto velký a těžký automobil tak akorát.

Je to znát jak na dynamice, kdy podle tabulkových údajů zvládnete stovku za více než jedenáct vteřin, tak třeba na dálnici. Už při nějakých 140 km/h motoru pomalu začne docházet dech, což se podepíše na dalším faktu, a sice na spotřebě. Oficiální údaje sice slibují čísla více než příznivá, realita testu hovoří o spotřebě necelých deseti litrů nafty na sto kilometrů.

V sedmi na piknik

Samozřejmě svůj nemalý podíl na vyšší spotřebě a horší dynamice má také automatická šestistupňová převodovka, které se v kombinaci s pohonem všech kol prostě a jednoduše nemůžete zbavit. Je to trochu škoda, protože automat si zaslouží hodnocení typu „průměrný“. Ano, dokud jedete v klidu, je vše v pořádku a bylo by velmi smutné, kdyby tomu tak nebylo. I když…

Uvedu příklad. Jedete po dálnici přibližně 120 km/h a přijde klesání. Zrovna to je takové to klesání tak akorát, kdy auto jede téměř bez plynu a nezpomaluje. Jenže v tu chvíli si převodovka vzpomene, že bude šetřit brzdy a z ničeho nic (aniž byste ji dávali pokyn tím, že šlápnete na brzdu) podřadí. Tento automat vás zkrátka dokáže překvapit a nakonec to je právě převodovka, která kazí celkem dobrý dojem. Škoda…

Jak už padlo v úvodu, sedmimístný Freemont s pohonem všech kol je jedním z mála, kteří dokáží odvézt tolik pasažérů i na nějakou tu louku. Podvozek příjemně tlumí veškeré rázy od kol, což oceníte nejen na louce, ale také na rozbitých českých cestách. Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou funguje spolehlivě. To, co vás bude brzdit, bude spíše převodovka.

Rozumná cena

Fiat Freemont určitě není špatným automobilem. Potěší variabilitou interiéru a jeho prostorem, stejně jako velkým množstvím různých přihrádek a odkládacích prostorů. Výkonnější diesel neurazí (nakonec kdo by chtěl se sedmimístným „skoroMPV“ spěchat), automat je sotva průměrný.

Fiat k tomu přidává docela příznivou cenu. Nejlevnější Freemont si pořídíte za 569 900 Kč, testované provedení začíná na 699 900 Kč, což není na tak velké auto vůbec špatné. Bavíme se ale o prostřední výbavě Urban, ta nejvyšší Lounge je o 80 000 Kč. Co je také velmi zajímavé je fakt, že Fiat nabízí za cenu dieselu vrcholný šestiválec 3.6 V6. Můžete si být jisti, že jiné šestiválcové MPV na českém trhu nepořídíte.

Plusy: prostorný sedmimístný interiér, spousta odkládacích míst, jednoduchá manipulace se sedačkami, podvozek schopný tlumit větší nerovnosti
Mínusy: zmatkující automat, vyšší spotřeba

Základní cena: 699 900 Kč

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1956 cm3
Výkon: 125 kW/4000 ot.min-1
Toč. moment: 350 Nm/1750 – 2500 ot.min-1
Převodovka: automatická šestistupňová
Zrychlení 0-100 km/h: 11,1 s
Max. rychlost: 184 km/h
Spotřeba komb.: 7,3 l/100 km
Spotřeba v testu: 9,8 l/100 km
Rozměry: 4880 x 18678 x 1691 mm
Rozvor: 2890 mm
Provozní hmotnost: 2004 kg
Zavazadelník: 540 / 1461 l
Nádrž: 80 l