Jedno je jasné už od začátku: jak s první, tak s druhou generací CLS udělal Mercedes doslova terno. Podařilo se mu vytvořit v podstatě celý nový segment a o jeho úspěšnosti svědčí nejvíce fakt, že se jeho konkurence neustále rozrůstá.  Klíčem k úspěchu je jednoznačně design. Vínově červenou metalízu na CLS vídáme málokdy, obvykle majitelé volí střídmější černou či stříbrnou. A je to docela škoda, protože ladné protáhlé tvary tohohle sportovního sedanu (kupé to vážně není) v červených odstínech krásně vyniknou. Mercedes nešetřil retro prvky, ať už to je téměř kolmá maska s velikou hvězdou uprostřed příčného žebra nebo vystouplé lemy zadních blatníků. Přední světlomety změnily tvar z původních bumerangů na “kočičí oči” podobné těm ze sportovních řad SLK nebo SL. Jak vpředu, tak vzadu najdeme bohatou sbírku světelných diod – vpředu obrysové a pro denní svícení, koncové svítilny jsou kompletně diodové a jejich soustředné uspořádání je v noci nezaměnitelné.

Uvnitř se uvelebí nejvýše čtyři cestující, ti vzadu se musí oproti třídě E, na jejímž podvozku CLS stojí, přece jen trochu uskrovnit. Posaz je totiž velmi nízký a klopený. Řidič a spolujezdec si ale mohou užívat vynikající sedadla s pneumatickým tvarováním, možností masáže a aktivním přifukováním bočnic v zatáčkách. Funguje to na jedničku a opěradla vás skutečně podrží. Kombinace světlého koženého čalounění a dřevěného obložení dělá z CLS luxusní předstupeň k vrcholné limuzíně S. Z té sem ostatně doputoval bohatý seznam bezpečnostních asistentů, kteří hlídají jízdu v pruzích, mrtvý úhel, vzdálenost před vozem či bdělost řidiče. Zavazadelník má úctyhodný objem 520 l, ovšem přístup do něj je značně omezený tvarem a délkou víka.

Jedno turbo není handicap

Vznětový třílitr pod kapotou sice výkonem nestačí na biturba konkurenčních vozů Audi a BMW, rozhodně ale nejde o žádného loudu! 195 kW a 620 Nm umí auto rozpohybovat opravdu rychle, pohon všech kol 4Matic sice trochu ubírá na hravosti, ale zároveň zaručuje jistotu na povrchu se sníženou přilnavostí. Testovaný model se obešel bez vzduchového odpružení a nebylo to nikterak na škodu, ocelové pružiny jsou totiž naladěné na optimální kombinaci komfortu a jistoty. Podvozek je dobře čitelný, řízení má posilovač naladěný na ostřejší notu než v cestovnějším “éčku” a ve výsledku tak auto působí jako sportovní sedan o půl metru kratší. Brzdy by mohly mít lehce progresivnější nástup, ale auto dokážou zkrotit bez zaváhání.

Sedmistupňový automat nabízí jak komfortní, tak sportovní mód, upřednostňuje střední pásmo otáček, kde je zátah nejmohutnější, a i když rychlostí přeřazování na dvojspojkové převodovky nestačí, časté přemosťování měniče tento malý nedostatek hravě vykompenzuje. I když si auto rozumí i s ostrými zatáčkami, jeho vyšší hmotnost dává přece jen najevo, že jeho hlavním revírem je dálnice. Cestování rychlostí, která je povolená jen v Německu, pro CLS není sebemenší problém. Pokud se ale trochu zakoukáte, může se vám rychlá jízda velmi prodražit – výborné odhlučnění a aerodynamika karoserie totiž dobře maskují, jakýmže tempem to vlastně jedete. V momentě, kdy byste autu hádali povolených 130 km/h, totiž na tachometru můžete mít dobrých 180.

Třílitr má přitom ale docela rozumné nároky na palivo. Zatímco na dálnici se výše popsaným způsobem budete pohybovat mezi 8,8-9,6 litru a ve městě ještě o nějaké to deci výše, při vyšším podílu silnic první a druhé třídy se v rámci zákonných limitů snadno dostanete k 7,6 litru. S osmdesátilitrovou nádrží, kterou Mercedes dodává za příplatek (standardně 59 l)  tedy máte reálnou šanci na jedno natankování ujet 1000 km. Rozdíl oproti udávaným tabulkovým hodnotám je nižší, než byste čekali.

Krása něco stojí

Elegantní a vysloveně prémiový design pochopitelně není zcela zadarmo. A tak zatímco základní čtyřválcové biturbo 250 CDI vyjde na necelých 1,39 miliónu, příplatek za silnější šestiválec a pohon všech kol 4Matic činí nemalých 150 tisíc. A připočítáváme dále – pneumatická sedadla, kožené čalounění, osvětlení ILS, audiosystém Harmann-Kardon či designový AMG paket a sladěná kola… rázem jsme na téměř dvou miliónech. Pozitivní však je, že už v základní výbavě neschází prakticky nic, co u vozu této třídy a zaměření očekáváte, a příplatky jsou spíše třešničkou na velmi podařeném dortu. Sice drahém, ale nepřehlédnutelném. CLS sklidilo potlesk i podruhé a to ještě přijde neméně zajímavá verze Shooting Break. Těšíme se na ni.

Plusy: zátah a kultura chodu motoru, zdařilý design, komfortní a jistý podvozek, plynulost řazení, dobrá základní výbava
Mínusy: méně prostoru vzadu, menší otvor zavazadelníku, dveře bez elektrického dovírání hůře zaklapávají

Základní cena CLS 250 CDI: 1 386 000 Kč
Základní cena CLS 350 CDI 4Matic: 1 536 000 Kč

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec do V
Objem: 2987 cm3
Výkon: 195 kW/3800 ot.min-1
Toč. moment: 620 Nm/1600-2400 ot.min-1
Převodovka: automatická sedmistupňová
Zrychlení 0-100 km/h: 6,4 s
Max. rychlost: 250 km/h
Spotřeba město/mimo město/komb.: 8,8/5,7/6,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,9 l/100 km
Rozměry: 4940 x 1881 x 1416 mm
Rozvor: 2874 mm
Provozní hmotnost: 1875 kg
Zavazadelník: 520 l
Nádrž: 80 l