Zafira Tourer (druhá generace zůstává v prodeji i nadále bez přívlastku) si sice bere kus designu od menší Astry, ale zároveň předními světlomety protaženými do tvaru bumerangu odkazuje na eko-model Ampera. Profil dává na odiv typický prolis ve tvaru čepele, v případě Zafiry Zezadu pak leckomu může uspořádáním i grafikou světel připomínat konkurenční Ford C-Max, je však uhlazenější a nedává tolik najevo dynamické schopnosti. Je to možná trochu škoda, protože mezi současnými kompaktními MPV jde o jeden z nejlépe jezdících modelů.

Uvnitř se nikdo, kdo už má s novými Opely jakékoli zkušenosti, nemůže ztratit. Také Zafira Tourer ignoruje trend dotykových obrazovek a nadále se drží osvědčených tlačítek. Na první pohled je jich sice přespříliš, ale zorientovat se v nich netrvá tak dlouho. Palubní počítač se přepíná klasicky kroužkem na levé páčce, většinu ovladačů suplují tlačítka na volantu. Navigace by mohla mít o něco rychlejší reakce, jinak ale Zafira potěší rozhraním plně v češtině. Přístroje mění podsvícení z bílého na červené v závislosti na přepnutí do režimu Sport či ostatních, k čitelnosti nelze mít výhrady. Vzdušný a světlý interiér (vpředu nově s dvojitými A-sloupky) s čelním sklem prodlouženým nad hlavy předních cestujících dále rozjasňuje příplatkové panoramatické okno, takže ani malým dětem nebude uvnitř smutno.

Co se rodinných ambicí týče, Zafira Tourer sahá hodně vysoko. Systém sklápění sedadel Flex7 byl opět přepracován a vylepšen. Druhá řada je nyní dělená na tři individuálně posuvné a sklopné sedačky, novinkou je sezení zvané Lounge – prostřední opěradlo lze složit na loketní opěrku a krajní sedačky posunout zhruba o 5 cm ke středu, čímž se vytvoří podmínky připomínající limuzínu. Třetí řada je určená tradičně spíše dětem, ale jednoduché sklápění všech sedadel do roviny umí zároveň přetvořit auto na prostorný stěhovák, který se blíží větším MPV typu Ford S-Max. Opel pro Zafiru opět nabízí integrovaný nosič kol v zadním nárazníku, který unese v základní verzi 2 bicykly, s rozšířením pak až 4. Do kufru se přitom dostanete, nosič lze totiž odklopit tak, aby šly otevřít 5. dveře. Odkládacích přihrádek je tu dostatek, další lze doplnit prostřednictvím posuvné konzole FlexRail mezi předními sedadly.

Dva litry v naftě

Nejsilnější pohonnou jednotkou pro Zafiru Tourer je testovaný dvoulitrový turbodiesel, který má v nejnovější evoluční verzi 121 kW (165 k). Oproti minulosti je zde patrný pokrok v oblasti odhlučnění, turboefekt byl sice potlačen, stále je ale znatelný. Motor umí auto rozjet daleko za povolené limity, aniž by výrazně vzrostl aerodynamický šum. Podvozek sice nedosahuje vyspělosti Fordu (vzadu má z prostorových důvodů pouze torzní příčku z Astry), umí ale být jak komfortní, tak velmi jistý.

Je to i zásluhou adaptivních tlumičů FlexRide. Ty nabízejí obvyklý sortiment režimů Tour, Normal a Sport. Posledně jmenovaný zostřuje reakce na plyn a přitvrzuje chod tlumičů v zatáčkách, nicméně stále jde spíše o pohodlný rodinný vůz než skutečně sportovně laděné MPV. Stojí za tím i hmotnost, která v plném obsazení hravě přesáhne dvě tuny. Řazení šestistupňové manuální převodovky je přesné a má rozumně krátké dráhy.

Spotřebou Zafira potěší, v případě, že nasadíte skutečně rodinné tempo, není problém cestovat za méně než sedm litrů. Ve městě se auto spokojí se zhruba 8 l/100 km, na okresních silnicích pak dokonce konzumace nafty klesne k 5,2 litru. Špatná není ani dálniční atmosféra, kdy si auto řekne při povoleném limitu o 7,3 litru. Osmapadesátilitrová nádrž patří spíše k nižšímu průměru, ovšem pro jízdu na dovolenou postačí.

Míří mezi

Základní pětimístné provedení Zafiry Tourer s benzínovou jedna-osmičkou a velmi zajímavou standardní výbavou lze v rámci akční nabídky pořídit už za 458 000 Kč. Testovaný vůz z opačného konce nabídky přitom není o tolik dražší: ve vrcholné výbavě Cosmo začíná už na 627 000 Kč. S příplatky typu adaptivních světlometů AFL, panoramatickým oknem, ergonomickými předními sedadly nebo špičkovým multimediálním systémem se pak cena vyhoupla přes 820 000, čímž Opel poměrně přesně vykryl mezeru mezi kompaktními a velkými MPV. Pro spořivé zákazníky navíc drží v nabídce předchozí generaci, která je dostupná za ještě zajímavější ceny. Kromě skutečně variabilního a prostorného interiéru může Zafira Tourer přesvědčit zájemce výbornými jízdními vlastnostmi, technologiemi obvyklými v prémiovém segmentu a elegantním designem. Opel se skutečně vytáhl.

Plusy: prostorný interiér, jízdní komfort, slušná spotřeba, variabilní sedadla, zajímavá příplatková výbava
Mínusy: reakce navigace, horší výhled šikmo vpřed, stěrače nestírají celou plochu čelního skla

Základní cena (1.8 85 kW Essentia): 457 900 Kč
Základní cena testovaného vozu (2.0 CDTI 121 kW Cosmo): 626 900 Kč

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1956 cm3
Výkon: 121 kW/4000 ot.min-1
Toč. moment: 350 Nm/1750-2500 ot.min-1
Převodovka: manuální šestistupňová
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Max. rychlost: 208 km/h
Spotřeba město/mimo město/komb.: 6,2/4,6/5,2 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,8 l/100 km
Rozměry: 4658 x 1884 x 1685 mm
Rozvor: 2760 mm
Provozní hmotnost: 1931 kg
Zavazadelník: 710/1860 l
Nádrž: 58 l