O Nissanu Qashqai toho bylo napsáno mnoho. „Pan městuodolný“ už si svůj výrazný facelift odbyl a minulý rok se tak dostalo pouze na relativní drobnosti. Popisovat proto design nebo interiér nemá příliš velký smysl. Většinou všichni tuší, o čem je řeč a minimálně v případě designu to nejpodstatnější velmi dobře prozradí tentokrát mimochodem velice povedené fotografie.

Na momentík se ale přeci jen zastavím u interiéru, který mi znovu připomněl, že i relativně levné auto může být uvnitř velice příjemné. Qashqai si nehraje na žádné „hogo-fogo“. Všechno je jednoduché, přehledné, možná sice plastové, ale zdá se kvalitně zpracované. Co mi líbilo nejvíce a mám pocit, že už jsem to několikrát psal, to jsou sedadla. Člověka příjemně podrží, mají ideální tuhost… Nevzpomínám si, že by mě u Qashqaie někdy bolela záda.

AVM: kolem dokola

Jak jsem napsal na úvod, jednou z novinek, které přinesl poslední facelift, je systém AVM. O co přesně jde? No, upřímně řečeno nic převratného nečekejte. Jde o soustavu kamer, které sledují prostor před, za a vedle vozu. Výsledkem je složený obraz a jakoby pohled z ptačí perspektivy. Podobné „vychytávky“ už známe z dražších automobilů.

Protože se bavíme o automobilu určeném do města, zapomeneme na terén, kde podobné věci také nejsou úplně k zahození. Qashqai bude určitě lákat zákazníky na snadné parkování, jenže ono to v praxi zas tak situaci neulehčí. Problémem je fakt, že displej, na který se obraz promítá, je velice malý (přesně řečeno má pět palců). Výsledný efekt díky tomu není takový, jaký by mohl být a řidič se nakonec bude stejně orientovat především podle parkovacích senzorů a zrcátek.

K multimediálnímu systému se vztahuje ještě jedna zajímavá věc. Během testu se na displeji objevila z ničeho nic výzva, ať zadám PIN a systém přestal fungovat. Údajně se toto občas stane. My jsme vyřešili celou věc po telefonu, běžně ale kvůli bezpečnosti musíte s autem zajet do servisu.

Povedený diesel

Tím nejzajímavějším je jednoznačně naftový motor. Novinka pod kapotou Nissanu Qashqai nabídne maximální výkon 130 koní a vrchol točivého momentu 320 Nm. Zajímavé jsou také další údaje. Automobilku údajně stál dlouhý vývoj 230 milionů eur a v jeho průběhu bylo zaznamenáno na třicet patentů. Co si budeme povídat, na výsledku je to znát.

Naftový čtyřválec je velice příjemným společníkem. Je tichý, kultivovaný a pro základní Qashqai naprosto dostatečně výkonný. Stovku zvládne kompaktní crossover za 10,3 s, což byste ale po svezení asi nehádali, respektive byste tipovali menší číslo. Maximálně se Qashqai 1,6 dCi rozjede na 190 km/h.

Za pět

Ano, spotřeba bude v tomto případě jedním z těch nejdůležitějších údajů. Takže: podle tabulky byste se měli pohybovat v rozmezí 4,6 l/100 km – 6,1 l/100 km (bez pohonu všech kol to slibují tabulky i hodnoty pod hranicí čtyř litrů). Jsou opravdu skoro zázračná čísla, jenže světe, div se, zas tak daleko k realitě nemají. Možná si vzpomenete na srovnávací test Qashqai +2 vs. Renault Koleos z jara letošního roku. Tehdy si Nissan řekl během testu o něco málo přes šest litrů, tento menší se pohyboval minimálně o půl litru níž.

Jezdit do šesti litrů po městě není žádným problémem, mimo město se budete pohybovat kolem pěti, no a když se budete na okreskách snažit (nebo kochat), ukáže vám palubní počítač i čísla začínající čtyřkou. Abych to shrnul, testovanou jedna-šestku dCi považuji za ideální motorizaci pro Qashqai, který nebude plnit roli pouze městského přibližovadla a který minimálně jednou týdně vytáhnete na výlet třeba na chatu. Výkonu má úplně akorát, je úsporný a ve spojení s Qashqaiem velice příjemný.

Cena vcelku příznivá

Základní Nissan Qashqai začíná s benzinovým motorem o objemu 1,6 l a pohonem přední nápravy na 379 900 Kč. Testovací exemplář pochází z opačného konce nabídky. Vrcholnou výbavu Tekna a agregát 1.6 dCi si u Nissanu cení na 602 000 Kč. Na první pohled se může zdát taková suma poměrně vysoká, jenže připlácet už prakticky není za co. Jediným podstatným příplatkem je systém pohonu všech kol, za který zaplatíte rovných 50 000 Kč.

Dražší než testovaná verze je pouze dvoulitr dCi o výkonu 150 koní vybavený automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Stojí 690 500 Kč. Než po něm sáhnete, určitě si vyzkoušejte modernější dieselovou jednotku. Je to celkově lepší motor. Ano, s automatem si jej nekoupíte, ale šestistupňový manuál je velice přesný a i on si zaslouží pouze slova chvály.

Nissan Qashqai má ve své nabídce další velké lákadlo pro nemalé počty evropských fanoušků. Přestože jde už o docela letitý model, můžeme si být jisti tím, že jej budeme stále na našich silnicích hojně potkávat. Ono to nadpisové „za pět“ totiž neznamená známku ze školy, ale hodnocení pět hvězdiček z pět. No a nebo také spotřebu paliva…

Plusy: úsporný motor, sympatické jízdní vlastnsoti, cena
Mínusy: pohon všech kol u testovaného motoru pouze za příplatek, v kontextu systému AVM malý displeji multimediálního systému

Základní cena: 602 000 Kč
Základní cena testovaného vozu: 677 000 Kč

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1598 cm3
Výkon: 96 kW/4000 ot.min-1
Toč. moment: 320 Nm/1750 ot.min-1
Převodovka: manuální šestistupňová
Zrychlení 0-100 km/h:10,9 s
Max. rychlost: 190 km/h
Spotřeba město/mimo město/komb.: 6,1/4,6/5,1 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,8 l/100 km
Rozměry: 4330 x 1780 x 1615 mm
Rozvor: 2630 mm
Provozní hmotnost: 1630 kg
Zavazadelník: 410 l
Nádrž: 65 l