Nebýt dvou variant našlapané verze modelu RS, byla by nejdražší Octavií. Model s přeplňovanou benzinovou osmnáctistovkou je ještě rozumem pochopitelný, pokud chcete pouze přední pohon a záleží vám na komfortu a stabilitě přicházející s vyspělým zadním zavěšením typu multi-link. Jiná možnost není. V případě pohonu všech kol už je ale tato zadní náprava k dispozici u všech motorizací, tedy 1.6 a 2.0 TDI. Motor 1.8 TSI je pak vrchol podtržený ještě povinným odběrem dvouspojkové automatické převodovky DSG. První cena: 649 900 korun. Rozumná volba?
Je to pořádný balík peněz za kombík nižší střední třídy. Věřím ale, že se najde pár lidí, kterým bude vyhovovat. Argumentů je hned několik, počínaje tím, že jezdí opravdu skvěle. Výkon 180 koní je více než dostatečný na 1375 kg těžké auto. Automat navíc šlape jako hodinky a občasný nedostatek v podobě škubání při rozjezdech se u něj jako v případě použití s turbodiesely tak hojně neobjevuje. Komu by se nelíbila možnost jezdit v zácpách bez nutnosti spojky a na okresce kontrolovat zařazený stupeň pomocí drobných páček pod volantem?
Ostatně mimo město testovaný vůz bezproblémově předváděl, že si troufne i na sportovnější svezení. Živelný motor bleskově reaguje, vždyť maximum točivého momentu nastupuje už při 1250 ot./min! Multi-link poskytuje potřebnou stabilitu a v extrémních situacích, kde už by se totožný model s předním pohonem pomalu vzdával, zapracuje Haldex poslední generace a pomůže z dotočením zatáčky. Do terénu to moc nevidím, byla by škoda poškrábat pěkná litá kola.
Octavii 1.8 TSI 4×4 zabíjí i fakt, že Češi pořád prioritně řeší spotřebu. A nebudeme si lhát do kapsy, příliš slavné to u tohoto modelu není. Pokud podlehnete jeho šarmu, pak vás čísla i bohatě přes 10 litrů na 100 km určitě neminou. Dlouhodobě lze jezdit pod 9 litrů, ale chce to lehkou nohu. Tak se ovšem k tomuto modelu nedá přistupovat. Nebylo by to správně.
To pohodlíčko
Testovaná Octavia beztak odpovídá rčení: Když už, tak už. Je to vidět na výbavě kterou mě hýčkala celý týden. Pohodlná kožená sedadla jsou ideálem i na delší cesty. Tedy alespoň takto v zimě, protože nemají odvětrávání, možná se v nich v létě budete potit. A nedej bože, že na ně bude půl dne na parkovišti svítit sluníčko. Černý interiér a navíc z těchto materiálů je tak potřeba hlídat.
Zbytek výbavy odpovídá vrcholu nabídky. Dvouzónová klimatizace je stejně samozřejmá jako dotyková obrazovka navigace hovořící česky. Je tu GPS i široká připojitelnost nejrůznějších médií. Jde o stejný systém, jaký má nový Golf. To znamená, že skvěle reaguj na dotyk a přechody v nabídce jsou plynulé. Díky tomu připomíná tak trochu iPad.
Octavia svým pojetím bezpečnosti pomalu začíná připomínat Volvo. Je tu systém varující před střetem s jiným vozem, případně zasáhne. Lze si dokoupit i adaptivní tempomat, který funguje stejně dobře jako v prémiových vozech. České silnice, respektive řidič na něj ale stále nejsou stavění. Tempomat nechápou a udržovanou mezeru berou jako příliš velkou a často na vás tak najíždí.
Manažerův sen?
Stejně se vsadím, že tento vůz neskončí v příliš mnoha domácnostech. Naopak o něj budou mít zájem velké společnosti, které budou chtít dobrou výbavou uchlácholit svého manažera , že má jen „octávku“. Znám jednoho takového, jde o šéfa oddělení obrovské banky. Má také Octavii a přesně ve velké výbavě a s pohonem všech kol. Firemní pravidla jsou pro takový vůz tedy někdy nakloněna.
Soukromníci po voze možná sáhnou, až jej za pár let objeví v bazaru jako ojetinu. To pak bude lákavá nabídka, protože lépe jezdícím modelem z Mladé Boleslavi je snad v současnosti už jen Octavia RS. Tak hodně zábavy.
Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4×4
Motor | přeplňovaný benzinový čtyřválec, 1798 ccm, 180 k, 250 Nm
Jízda | 0–100 km/h za 7,5 s, 227 km/h, 10,2 l/100 km v testu
Základní cena | 649 900 Kč